Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

  1. #1

    9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    hej jag köpte en saab 95 för ungefär 1 år sen! den har funkat kanon tills för en vecka sen!
    började med att tjejen skulle starta den på morgonen när det var ca 18- ute samt e85 i tanken! ingen lyckad kombo som ni förstår hon nötte på på staren och nötte så pass att hon sög ur batteriet!

    jag kommer hem på eftermidagen och sätter på startkablar vispar ett par varv på starten och den hoppar igång nästan direkt (var inte lika kallt ute) hoppar in och kör runt i ca 40 min så batteriet laddas upp! kommer hem till parkeringen igen och stänger av provar starta igen och det funkar ypperligt! klarrt å bettart tänkte jag! kommer ut morgonen efter och ska ta saaben (ca 17- då) till jobbet för att ladda batteriet lite extra samt rasta den lite men icke sa nicke går runt ett par varv innan den är stendöd! sen dess har den inte funkat!

    jag har provat några klassiska grejer så som vevaxelgivare (varvräknaren rör sig med både gammla och "nya" givaren) soppapump (har tagit upp min pump och den låter har en bättre begagnad som ligger) samt tändkasetten men inget har gjort nån skillnad!

    vad kan det tänkas vara? batteriet är exakt 1 år gammalt spritt nytt då!

    provade ta upp alla stift och kolla dom är lite sotiga men framför allt blöta dvs det kommer soppa(e85) stoppa in 1 stift i tändkasetten och la emot ventilkåpan och det fanns gnista men ingen blå utan snarare lite gul aktig sa han som kollade är e85 så känsligt så att det inte tänder om gnistan inte är blå?
    borde väl iaf ge en liten puff?
    ska även tillgäggas att bilen va ny servad med stift, olja, filter osv när den köptes för 1 år sen! det var som sagt ingen skillnad med den andra tändkassetten som jag provad med heller!

    vad kan det vara?
    nån vänlig själ som vill hjälpa mig (jag har fått låna en v40 av en kompis så länge men 2 ungar och gumma så blir det lite trångt!

    bilen i fråga är en saab 95 2,3 turbo biopower 2007 med 16000 mil på mätaren

    tack på för hand och gott nytt år! mvh stefan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196

    Re: hjälp med min saab

    Vad menar du med stendöd? går startmotorn runt eller är går inte ? Om startmotorn inte snurrar runt efter ett par varv så är det ju batteriet eller laddning som inte är helt 100. Kan ju vara så att ditt batteri har frysit sönder.. Kallt väder i kombination med oladdat batteri kan skada batteriet.

    Om den startmotorn snurrar men motorn startar inte skulle jag prova med startspray för att se om det är soppa eller tändning som är felet.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: hjälp med min saab

    Har du försökt med startkablar igen?
    Startar den till på startgas?
    Jag tror det är etanolen som gör att den inte tänder i kylan. Batteriet tar också stryk av djupurladdningar samtididgt som 9-5 går hårt åt batterier redan från början Få in bilen i ett varmgarage, kör upp så mycket e85 du kan och öka bensinhalten i soppan så fort som möjligt. Det är inte omöjligt du åker på ett batteribyte igen men det märker du.
    /Johan

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239

    Re: hjälp med min saab

    På 40 min blir inte batteriet laddad.
    Speciellt inte när det är många minusgrader ute.
    Prova med en fulladdad batteri innan du gör något annat.
    Nabil

  5. #5

    Re: hjälp med min saab

    oj va snabba ni va! jag har desvärre inte provat med startgas av nån anledning!? ska göra det!

    startmotorn går runt och allt låter som vanligt bara att den inte hoppar i gång!
    har testat med startkablar igen samt satt i ett nytt batteri men ingen skillnad! bilen står i garaget nu dock inte varm! skulle det funka med 20 liter bf 95 till en halv tank e85 för att öka oktanhalten eller bör jag ha mer?

    har provat bogsera i gång bilen med "laddat" batteri i men det funkade inte heller! det som vart då ist var att check engin lampan tändes! ?

    tack för snabba svar!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196

    Re: hjälp med min saab

    Provstarta med startgas så kan vi utesluta att det är något fel med tändningen. Om det startar eller hackar igång på startgas skulle jag göra någon annan skrev.. kör den till ett värmegarage och fyll på med så mycket bensin som du möjligen kan.. för att få en högre bensinhalt.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    -18 på E75 (antar jag att det är ?) ska inte vara något problem om bilen är kry.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    Ja i -18 skall de starta på E75.

    Tänk på att ju mer bf95 du häller i så sänker du oktanhalten, inte höjer som du skrev innan.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  9. #9
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    I med ett friskt batteri , ta upp alla tändstift gör rent dom och blås rent i cylindrarna , jag tror din motor är sur .
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  10. #10

    Re: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    Dra säkringen till styrboxen och testa igen.
    Signaturlös

  11. #11

    Re: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    hej igen! tack för alla svar ska köpa startgas och testa utifrån det!
    jag tycker också att bilen borde starta i minusgrader den är endock nyservad samt har inte gått alltför långt men ska sätta batteriet på laddning och amp mäta det så får jag se om det är dags för ett nytt igen=(

    återkommer med resultat tack på förhand samt ha ett gott nytt år!!!

    mvh stefan!

  12. #12

    Re: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Dra säkringen till styrboxen och testa igen.

    vart hittar jag den säkringen och vad ska det göra för skillnad?


    mvh stefan!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196

    Re: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    Vem gjorde servicen? Kan det vara fel stift i? Har aldig haft en bio-saab så detta var bara en vild chansning. lycka till och återkom när problemet är löst.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074

    Re: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    Hej!

    Du skrev "... och det fanns gnista men ingen blå utan snarare lite gul aktig sa han som kollade är e85 så känsligt så att det inte tänder om gnistan inte är blå?
    borde väl iaf ge en liten puff?"

    En gulaktig gnista duger inte oavsett bensin eller etanol, en gulaktig gnista är ingen gnista när den utsätts för kompressionen i motorn, gnistan ska vara blå till blå-violett

    Mitt tips är fel med tändningen, tyvärr kan jag inget om Saabs tändsystem men det finns många andra på forumet som kan

    Gott Nytt År till alla

    / FASSAN
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    I med ett friskt batteri
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074

    Re: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    I med ett friskt batteri
    Om detta stämmer "....startmotorn går runt och allt låter som vanligt bara att den inte hoppar i gång!
    har testat med startkablar igen samt satt i ett nytt batteri men ingen skillnad!", d.v.s. startmotorn drar runt motorn som med ett nytt batteri gör knappast ett batteribyte någon skillnad

    Att motorn nu är sur som "Turbo_Danne" skrev håller jag med om så att rengöra/torka stiften och om du har möjlighet också blåsa cylindrarna torra är ett måste oavsett felet

    MVH
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    Citat Ursprungligen postat av FASSAN
    Om detta stämmer "....startmotorn går runt och allt låter som vanligt bara att den inte hoppar i gång!
    har testat med startkablar igen samt satt i ett nytt batteri men ingen skillnad!", d.v.s. startmotorn drar runt motorn som med ett nytt batteri gör knappast ett batteribyte någon skillnad

    Att motorn nu är sur som "Turbo_Danne" skrev håller jag med om så att rengöra/torka stiften och om du har möjlighet också blåsa cylindrarna torra är ett måste oavsett felet

    MVH
    MEN 9-5 är sjukt känsliga på dåliga batterier.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074

    Re: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    @ "RZ"

    Jo jag vet, min bil som i stort sett är fullt utrustad levererades med et 60 Ah batteri!?, hur tänkte dom då i Trollhättan kan man fråga sig ...besparingar antar jag

    Batteriet är det enda jag har bytt på min bil och det gjorde jag första året när jag upptäckte att förarstolen tappat minnet och var tillbakaskjuten + backspeglarna stod helt åt h..e, har numera ett 74 Ah batteri

    Det jag menar är att om TS verkligen har provat med ett nytt batteri och att startmotorn då roterar med normal hastighet borde ju det vara tillräckligt med kräm för att alla styrsystem ska fungera normalt

    Mvh
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  19. #19
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    Byt tändstift och ladda batteriet. Sen kör med motorvärmaren i fortsättningen.

    Den har surat ner sig och då startar den inte för att tändstiften är sura. Om jag inte minns fel så om man råkar ut för detta så kan man ev rädda hem situationen med att full gas och nyckeln i startläge så att startmotorn går och köra tills den startar. Men minns ej om det stämmer!

    mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #20
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: 9-5 2,3 BP -07 startar inte, stendöd

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Byt tändstift och ladda batteriet. Sen kör med motorvärmaren i fortsättningen.

    Den har surat ner sig och då startar den inte för att tändstiften är sura. Om jag inte minns fel så om man råkar ut för detta så kan man ev rädda hem situationen med att full gas och nyckeln i startläge så att startmotorn går och köra tills den startar. Men minns ej om det stämmer!

    qmvh Mr_Lööf

    Helt rätt! Går att ibland rädda dom genom att hålla fullgas då T7 stänger av bränsleinsprutningen då .
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •