Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna FIXAT (laddtrycksproblem)

  1. #1

    Saab 900 T16 öppnar inte spridarna FIXAT (laddtrycksproblem)

    Hej
    Behöver lite hjälp med min senaste investering en Saab 900 t16 -90 FTT med lucas insprutning och tänkte att detta var rätt ställe att få hjälp. Förra ägaren hade av motorn och renoverade den efter det fick han inte igång den så den blev ståände. Men nu hade jag tänkt få liv i den.

    Startmotorn går runt, den har gnista och det går bensin fram till spridarna. Men dom öppnar inte. Har mätt resistansen på spridarna och den ligger på 2.7 på alla. Har också läst felkoderna, men den visar bara ingen varvsingnal som den ska. Den har ingen lambdasond nu pga hemmabyggd Downpipe. Men den ska väll starta ändå? APCn är också bortplockad men det ska väll inte göra någon skillnad.
    Är tacksam för all hjälp jag kan få

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Varvtalssignalen kan vara felet.
    Den behövs för att insprutningen ska fungera.

    Går bränslepumpen när du kör startmotorn ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Varvtalssignalen kan vara felet.
    Den behövs för att insprutningen ska fungera.

    Går bränslepumpen när du kör startmotorn ?
    Bränslepumpen går när man vrider på tändningen men är inte säker på om den går när jag kör på startmotorn. Men det borde den ju göra.
    Felkoden för varvtalsingnal ska vara normalt och det är kontakt mellan tändningsförstärkaren och styrboxen.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Om du mäter på rätt pinne för varvtalssiganl i handsken för bränsleboxen, har du någon signal då?

    Jag vet inte vilken pinne det är på Lucas och vilka värden som är normala tyvärr... Att kabeln är hel mellan tändmodul å box är ju ingen garanti för att du faktiskt får en varvtalssignal.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Och hur beter sig systemet utan Lambda sond? Jag har ingen aning, men det är byggt för input från sonden och utan den så kanske boxen kort och gott inte öppnar? Jag hade ju börjat med det. Men varvtalsignalen är mkt trolig, den måste väl finnas.

    APC har mkt riktigt inget med detta att göra, ett helt eget system!
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Lambdan borde inte vara inblandad.
    Det normala är att lambdaregleringen inte börjar jobba förrän motorn nått arbetstemp och när den börjar jobba är det bara finlir med blandningen som den gör.

    Citat Ursprungligen postat av Spiderman95
    Bränslepumpen går när man vrider på tändningen men är inte säker på om den går när jag kör på startmotorn. Men det borde den ju göra.
    Felkoden för varvtalsingnal ska vara normalt och det är kontakt mellan tändningsförstärkaren och styrboxen.
    Det normala är att pumpen går några sekunder när man vrider på tändningen för att bygga tryck i systemet. Detta styrs från Lucasboxen och är troligen även beroende av tid sedan tändningen var påslagen sist. Om du t.ex. slår på tändningen 2-3ggr med 10sek mellanrum tror jag pumpen bara startar första gången.

    När motorn ska starta behöver Lucas varvtalssignal från tändsystemet som berättar att motorn snurrar. När Lucas vet att motorn snurrar drar Lucas relät till bränslepumpen.

    Felkoden för varvtalssignal kan ibland komma på ett felfritt system om man kollar felkoderna när motorn inte går. Ingen aning om det är så på Lucas också.

    Rör sig varvräknaren när du gnuggar startmotorn ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Om du mäter på rätt pinne för varvtalssiganl i handsken för bränsleboxen, har du någon signal då?

    Jag vet inte vilken pinne det är på Lucas och vilka värden som är normala tyvärr... Att kabeln är hel mellan tändmodul å box är ju ingen garanti för att du faktiskt får en varvtalssignal.

    Tack för tipset ska prova det.


    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Och hur beter sig systemet utan Lambda sond? Jag har ingen aning, men det är byggt för input från sonden och utan den så kanske boxen kort och gott inte öppnar? Jag hade ju börjat med det. Men varvtalsignalen är mkt trolig, den måste väl finnas.

    APC har mkt riktigt inget med detta att göra, ett helt eget system!
    Det går väll att köra även om lamdasonden är trasig det blir väll samma sak som att den inte är inkoplad? Boxen går väll in i Limp home läge då?

    Kan det vara databoxen som spökar? Är det ett vanligt fel på lucas boxar?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Att lucasboxen är känd att dö tycker jag inte. Men visst, jag vet en eller två lågmilade bilar där den bytts ut. Bästa hade ju vart att testa med en annan. Men kablar kan ju krångla, kolla upp det först. Jag har haft en del mkt märkliga kabelavbrott på oväntade grejor i några bilar, bla gick en av kablarna från tändmodulen till spolen av helt utan förvarning, det blev totalstopp.... Så mät upp det först kanske?
    MEDLEM 7032.

  9. #9

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Nu har jag varit och mätt på bilen men blev inte klokare av det
    Mätte med multimerter mellan varvtalssingnal stiftet och jord. Med tändningen av visar den inget. Med tändningen på visar den ca 12v. När man kör på startmotorn visar den mellan 4v och 5v. Är det rätt? Går det att mätta så?

    Varvräknaren rör sig inte. Den hoppar bara till lite när man slår av och på tändningen.

    Kan det vara fel på tändmodulen även om den har gnista?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Troligen har du även en "tändpulsförstärkare" och varvtalssignalen till insprutningen går via den så det skulle kunna vara något att kolla/provbyta.
    Tändpulsförstärkaren ser ut som ett relä och sitter i säkringsboxen.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    får den bränsle?
    blöta stift?
    tändförstärkaren i vänster hjulhus?

  12. #12

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Troligen har du även en "tändpulsförstärkare" och varvtalssignalen till insprutningen går via den så det skulle kunna vara något att kolla/provbyta.
    Tändpulsförstärkaren ser ut som ett relä och sitter i säkringsboxen.
    Vet bara att jag har en tändmodul/tändningsförstärkare i vänster framskärm. Är det den du menar?

    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson
    får den bränsle?
    blöta stift?
    tändförstärkaren i vänster hjulhus?
    har tagit av spridarna ur insuget och kört på starten men det kommer ingen bensin.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Citat Ursprungligen postat av Spiderman95
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Troligen har du även en "tändpulsförstärkare" och varvtalssignalen till insprutningen går via den så det skulle kunna vara något att kolla/provbyta.
    Tändpulsförstärkaren ser ut som ett relä och sitter i säkringsboxen.
    Vet bara att jag har en tändmodul/tändningsförstärkare i vänster framskärm. Är det den du menar?

    Nej, det är inte den.
    Kika i säkringsdosan efter ett relä som heter tändpulsförstärkare
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Vet bara att jag har en tändmodul/tändningsförstärkare i vänster framskärm. Är det den du menar?

    Nej, det är inte den.
    Kika i säkringsdosan efter ett relä som heter tändpulsförstärkare
    Hittar inget relä som heter så. Är du säker på att jag ska ha ett sånt?

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Citat Ursprungligen postat av Spiderman95
    Hittar inget relä som heter så. Är du säker på att jag ska ha ett sånt?
    Nej, jag har inte koll på vilka årsmodeller som har den.
    Min -87:a med LH2.4 och kat har den.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Öppnade styrboxen och såg att där sitter ett bränslechip som nog inte är orginal. Det står S 2008 E C 1305 handskrivet på det. Är det någon som vet vad det är för chip? Kan det vara fel på chipet?

  17. #17
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Lucas-systemen för lågohmiga spridare har ett effektmotstånd som jag har för
    mig sitter på torpedväggen någonstans. Styrboxen kör på 12V till spridarna
    under en mycket kort tid när de öppnar och sedan ska (den lägre) strömmen genom
    effektmotståndet hålla dom öppna resten av tiden. Hade en 900 S för några
    år sedan och det var visst lite problem med att effektmotståndet pajade ibland.


    Grått Nytt Hår - (en beskrivning av de få strån jag har kvar)
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  18. #18
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    På 900 sitter effektmotståndet i höger innerskärm, en ca 5cm avlång klump som är guldfärgad och har en grön kabel som går in på varje sida som sen går vidare till en grå 2-polig kontakt.

    Kan som sagt vara värt och kolla så det sitter där, om inte det är inkopplat alls så kan det nog funka typ dåligt.

  19. #19

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna.

    Nu startar bilen

    Det var huvudreläet om inte fick riktigt kontakt. Men nu går den. Den har lite hög tomgång bara men det beror nog på att den tar tjuvluft.

    Tack för all hjälp och alla tips

  20. #20

    Re: Saab 900 T16 öppnar inte spridarna FIXAT (laddtrycksprob

    Har varigt ute och provkört bilen lite nu. Den går fint men laddar bara 0.5 bar (GLT?). APCn är bortplockad kan det vara det som gör att den inte laddar mer? Hur kan jag få lite högre laddtryck? Måste jag montera APC eller går det att höja trycket på annat sätt? Är inte ute efter 300hk men vill ha lite högre tryck. Har 9000 IC, batteridöj, 2.1 topp och TD04HL turbo så ca 0,8 borde väll gå all ladda utan att den spikar?

Liknande ämnen

  1. T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.
    Av Chrille74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 20:54
  2. Wastegate öppnar inte. Saan 9-5 2,0t
    Av imapro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 21:55
  3. Trasigt centrallås. en dörr låser/ öppnar inte!
    Av HP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 09:05
  4. hks ssqv öppnar inte?
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 13:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •