Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur fungerar en kolkanister?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449

    Hur fungerar en kolkanister?

    Hej!
    Jag har aldrig direkt funderat på hur detta fungerar tills igår när jag insåg att mina bränsleproblem (de kvarvarande)bestod i för dålig avluftning av tanken på tomgång/låglast.Problemet har upppkommit efetr kraftigt uppgraderat bränslesystem som innebär att det är rätt mycket bränsle som går i retur tillbaka till tanken på tomgång/låglast.

    Men kolkanistersystemet består ju av en backventil vid påfyllningsröret,avluftningsslang som går frm till filtret,samt ytterligare en ventil på denna som styrs av ecu:n om jag fattat det rätt..? men NÄR ska den sistnämnda ventilen få signal att öppna och hur?vilken/a givare? Jag skulle ju vilja att denna ventilen är öppen på just tomgång/låglast....kan det ha blitt stopp i filtret? har aldrig hört att man ska byta detta?

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793
    Hej !

    Vilka symptom (bränsleproblem) upplever du att bilen dras med ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    Nja...nu går den riktigt fint faktiskt...men tidigare hade jag problem med för dålig retur för bränsle på låglast/tomgång från btr,vilket åtgärdades,men upptäckte att det byggdes upp tryck i tanken som motverkade returåtergången av bränsle med pulserande/ökat bränsletryck.

    Jag kör förresten ett lite specialkomponerat system med ett primär och ett sekundärsystem: Från tanken pumpas bränsle från en högtryckspump via filtret till till en catchtank ,med retur tillbaka till tanken,detta via orginalledningar.
    Från catchen matas 2 st k-jet-pumpar bränslebryggan på varsin sida,sedan retur ut i mitten till en kralligare 3 bars btr,som i sin tur har egen 8mm retur till tanken. (returen ligger ÖVER bränslenivå i tanken)

    Har fortfarande lite pulserande br.tryck på tomgång,troligtvis för att man pumpar bränsle från två håll på br.bryggan och mätning sker på mitten där bränslet "krockar" och pulser uppstår. Stänger jag av en pump lugnar mätarnålen ner sig.
    Är dessa pulser nått att bry sitt huvud med..

    Jag vet att det är lite overkill för mina 450hk och 620cc-spridare, men man bygger ju för framtiden...

    Ända sedan jag trimmade "på allvar" så har jag haft problem med ryckig gång på låglast och provat allt möjligt, men nu igår så gick bilen som en dröm, ingen skillnad från en orginal på låglast.(jippie!)

    Men mina funderinga var då runt kolkanistern och hur den funkar,för f.t är avluftningen löst med ett friare tanklock sas, men jag antar att tanken med kolkanistern är att ta hand om de farliga gaser som uppstår,och att jag nu "förstört" denna funktion ?

    MVH lerne

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    550

    Kolkanister...

    ...som har fått skit eller spån liggandes i ventilen så den inte stänger riktigt har jag hört talas om.

    /Henrik
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449

    Re: Kolkanister...

    Ja,jag ska kolla den främre ventilen om den verkar öppna...men det skulle vara kul att veta när den ska vara öppen och inte,lokaså vad det är för filter i kolkanistern och om det är något man kan/bör byta...?
    MVH lerne
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-20 klockan 14:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768

    Re: Kolkanister...

    Vill minnas att det är aktivt kol.
    Vad jag känner till finns det inte som reservdel
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-20 klockan 14:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768

    Re: Kolkanister...

    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    ...men det skulle vara kul att veta när den ska vara öppen och inte,
    Citat Ursprungligen postat av 2:7 Motorstyrsystem Trionic
    Då lamdasystemet känner att motorn har möjlighet att förbränna detta extra tillskott så magrar systemetut via insprutningsventilerna och ökar via EVAP-systemet.......vidare.....För att klara kontrollen av denna samverkan behöver stryrdonet information om EVAP-ventilens läge.
    Styrdonet får 12V på stift 21 när ventilen är öppen, 0V när ventilen är stängd......vidare.......Även motortemp, last och vartal bestämmer EVAP:s öppningstider
    Rätt svårt att veta exakt när den skall öppna alltså men vilkoren kan väl Boost dra direkt ur huvudet e´klart

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    Ingen mer som har några kommentarer?Eller kan förklara tanken med hela kolkanister-grejen?
    Om man säger så här då..:
    Vad händer om jag kör direkt från insugen via kolkanisterburken och skippar styrningen via ventilen..? Då får jag ju hjälp o suga ur gaserna ur tanken varje gång vid undertryck.

    Ett ytterligare problem är ju att mina kammar gör undertrycket lägre med..
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 112
    Eh, fast då kommer du väl trycksätta tanken så fort turbon laddar? E de bra de?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    Sitter en backventil vid tanklocket/under skärmen som ska förhindra detta.

    MVH Lerne
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-20 klockan 14:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  11. #11
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Vad händer om jag kör direkt från insugen via kolkanisterburken och skippar styrningen via ventilen..? Då får jag ju hjälp o suga ur gaserna ur tanken varje gång vid undertryck.
    Då tror jag att din tank imploderar. Tror inte det är så smart....men jag har haft fel en gång tidigare.....

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    19
    Har för mig att kanistern ska ta hand om oförbrända bensinångor i motorn och via kanistern leda tillbaka ånorna i flytande form till tanken igen.
    SAAB 9-5 2.3t

  13. #13
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    402
    Med T7 så leds i alla fall ångorna in i motorn och förbränns.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-20 klockan 14:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    Ja,det finns ingen returslang från kolkanistern tillbaka till tanken på min T5 heller...Ska prova att koppla förbi styrventilen och se om urluftningen blir bättre,kan inte se några problem med att alltid suga i bränsleångorna i motorn genom kanistern på tomgång/låglast..?

    MVH Lerne
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-20 klockan 14:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    Ok..då har man kollat lite på´t..

    Mycket riktigt är det aktivt kol löst i kanistern. Testade att ansluta vacuumet förbi styrventilen,men det blir inte mycket vacuum kvar när man kör genom kanistern .

    Frågan är hur det blir att suga ur gaserna direkt från insuget....?

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    Jag fortsätter funderingarna i min ensamhet...
    Alltså:
    vacuumet blir för dåligt för att evakuera ur gaserna i tanken när jag kör genom kolkanistern. Att köra vakuum direkt utan styrventilen gick ju bort pga check engine (inte helt oväntat ) men vad blir konsekvenserna att köra gaserna rätt in i motorn utan kolkanistern?

    Den där styrventilen fungerar förresten tydligen så att den öppnar pulserande när gaserna överstiger ett visst värde. Var och vilken givare har jag inte koll på än. Nu funkar det perfekt med avluftningen, men frågan kvarstår: Sabbar jag nått genom att inte köra genom kanistern?

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Dum fråga, men om man inte kör med den inkopplad, hur funkar det då?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    Du menar om man rycker bort slangen vid tanken? tja,då luftas tanken ur endast vid tanklocket ur 2 hål som går till urluftningsslangen.

    Desto värre så var jag lite snabb i mitt utdömande innan... Det funkade inte så perfekt,utan efter ett par mils körning på låglast så började bilfan rycka igen ,vilket alltså betyder att urluftningen fortfarande inte funkar .
    Men jag ska kolla en sak som jag kanske klantat mej lite på....drog den separata returslangen ner i armaturen,visserligen ovan bränslenivå,men den funkar ju som en "catch",så urluftningen kanske är sämre där än i själva tanken, så jag ska dra om returen och se om det hjälper.

    Annars återstår ju bara att få ner bränslemängden på pumparna på låglast..har inga bra ideér på det..än
    MVH Lerne
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-20 klockan 14:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

Liknande ämnen

  1. sprängde kolkanister vad göra?
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 13:35
  2. Kolkanister på 900 2.0T -95?
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 12:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •