Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Visa bild på din första saab

  1. #1

    Visa bild på din första saab

    Va ute i förådet och hittade på väggen ett gammalt kort på min första Saab.
    Eller ja jag hade en 96a stubbracebil nått år tidigare. Men tycker inte det räknas.



    Är en 84a vill ja minnas T8 tyvärr rasade länkarms infästningen i Nossebro några månader innan körkortet va i hamn. och min kunskap om svets va inte så bra så jag kände att bilen skulle lagas. TYVÄRR blev det döden för denna bil.
    Varför kunde inte Saab Byggt en Bakhjulsdriven. Vore underbart med en rwd 99a Nu på vintern!

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Visa bild på din första saab

    En 99GLi av 1981 års modell. Inköpt för 11000 i Pukavik, vintern 1993:

    Bra skick in i det sista, men när rosten blev svår hamnade den i en lada där rosten tog det sista av underredet. Synd det, för det var en rapp bil, och hade jag haft lite mer pengar till svets den gången hade den nog levt ett tag till.

  3. #3

    Re: Visa bild på din första saab

    Super snygg ju. personligen gillar ja bigknick eller cromade runda på 99a. men oavsett snygg.

    skall se om ja kan hitta bilder på min mors 900 gle 84a sedan va många barndomsminnen i den semestrar mm tills den såldes 98a för inköp av en ny skoda felicia diesel

    svika en familjetradition från 50talet. tur att jag styr upp det hela igen nu med en 9-5 Aero 99a. att ge mina barn lite minnen från

    ja mormor och morfar sålde ju sin nyaste saab föra sommaren 9-5 sedan 98a och dom har haft allt från 92a till 9-5 och min morbror har en utan landets finaste 900 16T ståendes i ladan.
    ja vet att det finns fler i landet men den är tveklöst med på ca topp "10" ink saab museets bilar.

    Lyckligt stålt saab älskare trots att man haft stort intresse för sent 60-70tals opel. och ja är inte så inskränkt så jag bara måste ha saab utan min transit mk1 från 70 står varmt om hjärtat med.

    JaJa fler bilder vill vi se från er
    Varför kunde inte Saab Byggt en Bakhjulsdriven. Vore underbart med en rwd 99a Nu på vintern!

  4. #4
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: Visa bild på din första saab

    Min första saab, och min enda (bortsett från en reservdelsbil)


    900 T16 lux -84

    köpte bilen när jag var 17 för att övningsköra i (föräldrarna körde automat) när jag var 18 knäckte jag lådan, den va rostig. Istället för att göra som bollman och ställa undan den, eller som nån vettig människa o skrota ner /sälja den så har jag dom senaste 3.5 åren renoverat den och gått igenom varenda liten jävla millimeter. börjar bli klar nu med.. får ses på STCS träffar i sommar

    Så nu är den 100% rostfri

    finns mer bilder i min garaget länk

  5. #5

    Re: Visa bild på din första saab

    Denna måste kollas in på garaget . roligt att höra att det räddas gamla skönheter. extra roligt då det är första året av t16

    men den är inte 2färgad längre eller???
    Varför kunde inte Saab Byggt en Bakhjulsdriven. Vore underbart med en rwd 99a Nu på vintern!

  6. #6
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: Visa bild på din första saab

    Citat Ursprungligen postat av opel_linus
    Denna måste kollas in på garaget . roligt att höra att det räddas gamla skönheter. extra roligt då det är första året av t16

    men den är inte 2färgad längre eller???

    Den har aldrig varit 2-färgad lux betäckningen fanns på svarta bilar med, 2-färg vart tillval. men den har Allt annat utom skinnklädsel och 2-ton färg

    några av Pearl bilarna heter Lux dom med,tex den Peter t16 renoverar

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    3

    Re: Visa bild på din första saab

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    En 99GLi av 1981 års modell. Inköpt för 11000 i Pukavik, vintern 1993:

    Bra skick in i det sista, men när rosten blev svår hamnade den i en lada där rosten tog det sista av underredet. Synd det, för det var en rapp bil, och hade jag haft lite mer pengar till svets den gången hade den nog levt ett tag till.
    Ja, denna minns vi med saknad! Vilken skillnad mot VW-bubblan, det var en riktig skitbil... <duckar>

  8. #8

    Re: Visa bild på din första saab

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Min första saab, och min enda (bortsett från en reservdelsbil)
    bild

    900 T16 lux -84

    köpte bilen när jag var 17 för att övningsköra i (föräldrarna körde automat) när jag var 18 knäckte jag lådan, den va rostig. Istället för att göra som bollman och ställa undan den, eller som nån vettig människa o skrota ner /sälja den så har jag dom senaste 3.5 åren renoverat den och gått igenom varenda liten jävla millimeter. börjar bli klar nu med.. får ses på STCS träffar i sommar

    Så nu är den 100% rostfri

    finns mer bilder i min garaget länk

    Så jävla gott ljud i den!
    Saab 9-3 Aero -02
    SAAB Performence Club Carlskrona
    SPCC är en liten Samling med Saab tokiga Människor Från karlskrona !

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    81

    Re: Visa bild på din första saab

    Första saaben jag åkte i var min en saab 900 gamla modellen och den köpte min far nån gång 88-89 jag var då 8-9 år och kommer ihåg den väl hämtade den i eskilstuna och åkte på fortkörningsböter på väg hem

    Men var mycket problem med den och jag tror det var där och då jag utvecklade "saab allergi" och lovade mig själv att aldrig äga en saab.

    Det har gått bra i 24 år men så i sommras när min trogna passat blev inlöst av försäkringsbolaget så började jag leta på blocket och kom fram till att man fick "mycket bil" för pengarna då saabarna var relativt billiga jämnfört med andra bilar.

    Så jag chansade och det blev en resa till stockholm och inköp av en saab 95 Aero -00 med lite extra så som tex nordic steg 3 osv osv.



    Man åker jävligt skönt i den men drar väl aningen mycket soppa men det beror ju kanske på högerfoten "saab allergin" har väl inte riktigt gått över då jag haft mycket problem med motor/växellåda men det är ett kapitel för sig

    Får väl se hur resten av "resan" går så kanske jag kan bearbeta bort "allergin", än är jag inte övertygad
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Visa bild på din första saab



    Hade en 900, liksom många andra, som första Saab. Fick den i födelsedagspresent av en snäll släkting. Lånad bild då originalet ligger i källaren någonstans...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11

    Re: Visa bild på din första saab

    Jag hittade en bild på min första Saab folkracebil.
    En 99 combicoupe Skall enligt uppgifter vara en turbo från första början.

    Det är cc,n längst fram

    Bilen va riktigt mjuk och go.
    Även OTROLIGT startsnabb




    Satt en 2,1 16v motor med portad och planad topp med trimkammar och dubbla stora stromberbare på egensvetsat alu insug. 5växlad låda med 7ans primär och stålfinger i växelföraren och svetsad diff.

    Varvade ur lite väl tidigt och fick ventilsläpp då med original hydraliska lyftare.
    men något fruktansvärt stark på lägre varv och som bilden visar vansinigt startsnabb!
    Den mjuka karossen hjälpte nog till med dom fina starterna

    Kolla hjulvinklarna fram

    Bilen rullade ja 3 varv med i fjärås och den redan dåliga och mjuka karossen blev total skrot 4 hjulspår från platsen.

    Ja vet att många här på forumet inte gillar denna Saab dödande sport. Men vill bara säga att en väl använd 99a cc och folkrace är otroligt roligt .
    Fast jag kör mer än gärna bakhjulsdrivet då det är aningen roligare!
    Varför kunde inte Saab Byggt en Bakhjulsdriven. Vore underbart med en rwd 99a Nu på vintern!

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Visa bild på din första saab

    Citat Ursprungligen postat av BJR
    Ja, denna minns vi med saknad! Vilken skillnad mot VW-bubblan, det var en riktig skitbil... <duckar>
    Well, I'll be damned. Look who's talking!
    Det tog ju dig ytterligare vaddå? 15 år innan du blev med bil alls?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    3

    Re: Visa bild på din första saab

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Well, I'll be damned. Look who's talking!
    Det tog ju dig ytterligare vaddå? 15 år innan du blev med bil alls?
    Ja, och vad skaffade jag då? Trodde inte man fick mothugg här om man pratade sanning om kassa folkabubblor...

    OnT:
    Saab 900 SE Talladega -98, inköpt 2006, såld 2009. Helt original och inga större reparationer gjorda eller behövda. Bytte en ful backspegel, sidolist, lite muggiga slangar vid insuget och lambadasounden (som jag ju fick av dig, tack!). Rätt mycket rassel från lös plast i kupén minns jag dock...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    60
    Medlem#
    6131

    Re: Visa bild på din första saab

    Min första Saab, eller ja bil över huvud taget, som jag var så stolt över. Den var i jättefint skick då min farbror vårdat den ömt men redan fjärde dagen jag hade bilen så råkade en kompis "toucha" den lite lätt på sidan, den är nu skrotad sedan länge



  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Visa bild på din första saab

    Var väl aldrig "min" bil, men farsan hade en 900i -89, ambassadörblå. Helt underbar bil, och det blev många roliga mil på småvägarna uppe i Orsa Finnmark innan man ens hade körkort.
    Köptes när den gått 2.000 mil och skrotades vid 60.000, och det enda som någonsin byttes på den bilen var slitdelar. Farsan sa alltid att det var den absolut bästa bil han någonsin haft.

    Inte den bilen på bilden men en liknande.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Visa bild på din första saab

    Min första Saab 9000 2,0t CSE -93a Som jag köpte raskt efter blivit av med den sista mopeden och innan jag skaffat körkortet.. Köptes den 14 Juli 2009.. Hade vid inköpet gått 42k mil och gick grymt bra trots sina miltal och hade absolut ingen rost bortsett från stenskott på huven. Det var den här bilen som gjorde mig till Saabfrälst och tog resten av familjen med storm (Dem har kört mycket Ford och Opel innan ) Det roliga varade dock inte så länge för en sen oktobernatt var det någon som valde att slå sönder bilen efter misslyckat stöldförsök.. Förardörrens upperkant uppbruten, krossad ruta på den dörre, instampad vindruta, spakarna för blinkers och torkare bortbrutna och elen urrivet under ratten..

    Men dem missade att sno ljudanläggningen och stereon .




  17. #17
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: Visa bild på din första saab

    Om vi bortränknar 99an (99GL Super CC -76) som jag fick av mina föräldrar i unga år som lekredskap, två isbilar, en 900 GLE -79 som jag köpte i högstadiet (äger fortfarande, ska bli bil igen nån gång )
    så köpte jag en 900 TURBO kat 8v -88 i akt och mening att köra när körkortet var fixat.






    men den såldes innan körkortet fanns, då det visad sig att en var SJUKT törstig...

    istället blev det:




    9000 T16 -88A, som köptes av min SO-lärare
    den fick Hagelbössa (istället för sista dämparn, 3" Downpipe, spett-rensad kat (ung och oförståndig) öppet filter och skruvad APC. Gick som ett skållat ollon minns jag bla. kördes den till STCS träff på Midlanda (sista midlanda träffen f.ö.) samt saabfestivalen 2005.


    Myyyycke grejjer köpte vi på den festivalen...

    Den såldes för att finansiera Herman. sist jag kollade var den avställd. lite sugen på att spåra upp den, men risken är ju att man blir besviken

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  18. #18
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Visa bild på din första saab



    min första Saab, en 9000cc med 2 liters sugmotor. alltid gotlandskörd enda tills jag flyttade från ön, hade gått nästan 50 000 mil då jag sålde den, så numera går den på fastlandet och den har blivit helt prickig av rost, alla stenskott och liknande från innan som inte rostat utan salt rostar nu upp.

    regnummret får även vissa att dra i smilgroparna.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Visa bild på din första saab

    Ohh Visby hamn. Nu längtar man "hem"
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105

    Re: Visa bild på din första saab

    Första bilen, Saab 900 turbo -95
    Med steg 3 från Speedparts + mycket annat kul.
    Gick riktigt fint, krånglade aldrig. Bytte en vattenpump
    och en växellåda i motorväg, annars bara gick den under de
    tre åren jag hade den





    Krachade den, volt tre varv i dike efter däckhaveri.





    Arbetade en vinter i garaget, och lade ner ca 4000kr inkl lack. Så blev resultatet:





    Riktade, svetsade och lackade själv Mycket lärorikt!

    /Alm

Liknande ämnen

  1. Visa upp din fina Saab hos GM
    Av Bus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 02:12
  2. Snälla visa ditt stöd för Saab!
    Av davidblumberg i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 00:13
  3. Visa era ng900 med saab org 17"!
    Av Eindpeng i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 22:53
  4. Min första Saab
    Av karykh i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •