Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Eftermontera regnsensor OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    3

    Eftermontera regnsensor OG9-5

    Hej.
    *1
    Jag saknar regnsensor på vår annars goa familjebil. Det är en 2.0 BioP SC -08a Linear. Sett sådana på bildelsbasen för några hundralappar. Räcker det med att köpa en beg sensor? Är sladdar mm framme? Behövs nått mer?

    *2
    Kan man programmera om bagageluckan så tanten inte låser inne nycklarna igen... Hon lyfte in barnvagnen och smällde igen luckan. Så det blir som "på alla andra bilar".

    Tacksam för svar. Hoppas det hamna i rätt avdelning.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Eftermontera regnsensor 9-5 Biopower 08?

    På fråga nummer ett så är svaret att det går säkert men du får nog allt dra elkablar själv.

    På fråga nummer två så går det att programmera med tech2 om jag inte är helt fel ute. Dvs åk till närmsta saabverkstad och få det programmerat.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Eftermontera regnsensor 9-5 Biopower 08?

    Är det inte som så att regnsensorn kräver en speciell vindruta? Sen är det nog lite mer prylar involverade än just bara sensorn bakom innerbackspegeln. Är bl.a. torkarspaken inte också olika beroende på om man har regnsensor eller ej.

  4. #4

    Re: Eftermontera regnsensor 9-5 Biopower 08?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Är det inte som så att regnsensorn kräver en speciell vindruta?
    Jo!
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258

    Re: Eftermontera regnsensor 9-5 Biopower 08?

    Man kan limma den direkt på rutan med siliconlim för glas. (genomskinlig såklart)
    http://saab9000vector.blogspot.se/20...egnsensor.html (utan bygel nu)
    På tidigare modeller är spakens läge för intervall utbytt mot regnsensor läge.
    Vet ej för 2008.....

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Eftermontera regnsensor 9-5 Biopower 08?

    Det är en annan vindruta för regnsensor, ja. Jag är dock lite osäker på skillnaden. Är det inte en liten öppning i den svarta delen av vindrutan precis bakom backspegeln så att regnsensorn "ser ut"? I så fall kanske det inte funkar med att bara limma dit en regnsensor.

  7. #7

    Re: Eftermontera regnsensor 9-5 Biopower 08?

    Japp det är en liten öppning i det svarta området(printning) längst upp på rutan och ett fäste limmat på rutans insida för sensorn. Det kanske går att eftermontera någon annan typ av regnsensor, tror jag såg det på en ng900 som var ombyggd till en rörelsehindrad person. Kanske blir krångligare med elen på en 9-5:a?
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Eftermontera regnsensor 9-5 Biopower 08?

    Själva sensorn måste väl egentligen inte monteras just i det svarta området. Huvudsaken är ju att en av torkarna går för sensorns IR-lins (om det nu är en IR-lins) så man borde ju kunna montera sensorn någon annanstans. Nedanför det svarta?

    Men personligen så tycker jag inte det är så fräckt att ha regnsensor egentligen. Har haft regnsensor på båda mina 9-5 jag haft och det kan vara riktigt irriterande ibland när den får sina frispel. Antingen går den för långsamt eller för fort. Det är väldigt sällan den fungerar som man vill och då har jag saknat intervalltorkning (fattar inte varför Saab hade båda valen som många andra bilmodeller). En knapp till regnsensorn hade varit mycket bättre medan man fortfarande hade intervalltorkning med spaken uppåt.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med regnsensor OG9-5 -03
    Av Lill_Erik i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2020-12-23, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •