Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Hej,

    Jag har en SAAB 9-5 -06 Biopower som går som den ska, förutom att den är trött och orkeslös den första minuten efter kallstart vid etanoldrift.

    Jag har Open SID och tankade senaste tanken full med bensin (10 liter etanol kvar i tanken och sedan 50l+ BF95). Adaptionen visar efter att ha kört ett antal mil 38% alkohol. Borde ligga någonstans kring 20%.

    Bör jag försöka kolla vad det kan vara?

    Jag har inga felkoder och inga avvikelser i mair och mreq. Rengöra LMM? Tändstiften som sitter i är de som det ska vara och slangen med backventilen till vevhusventilationen bytte jag för något år sedan och är fortfarande intakt.

    MVH
    Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Räcker med en liten läcka från en vakumslang för att höja adaptionen. Kan vara värt att byta alla de slangarna.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    OK,

    Har vi någon bra guide för detta? Har sökt lite och inte hittat. vilka slangar är mest utsatta?

    Den enda jag ser är typ den som går från avlastningsventilen till kupén.

    Rengjorde min LMM med CRC Air Sensor Clean och ingen skillnad blev det där.

    Läste av mitt Amul-värde och den ligger på ca. 300 när bilen är varm.

    //Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    säker på att den inte visar rätt då ?
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Hur högt undertryck har du på tomgång? Automat eller manuell växellåda?

    Hur jobbar lambdan på tomgång?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Nu har jag bytt 3st vakumslangar som går till en T-koppling med någon slags sensor på invid torpedväggen. Ryckte minuspoolen och är ingen skillnad direkt. har för mig att jag läst någonstans att det är 5st 4mm-slangar. Var sitter resterande?

    Jag har manuell låda. Ska ut och kika på lambda-värdet.

    Hur kollar jag undertrycket?

    //Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Nu har jag bytt 3st vakumslangar som går till en T-koppling med någon slags sensor på invid torpedväggen. Ryckte minuspoolen och är ingen skillnad direkt. har för mig att jag läst någonstans att det är 5st 4mm-slangar. Var sitter resterande?

    Jag har manuell låda. Ska ut och kika på lambda-värdet.

    Hur kollar jag undertrycket?

    //Markus
    Pinl på tomgång.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Så här ser värdena ut:

    http://db.tt/Q7SrJ4d1

    Edit: Såg att filmen blev lite halvstor...
    Lambda: Svajande 100 - 500
    Pinl: 380-390

    //Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Temp, 69°, är lite lågt.
    Filma igen vid 82-89°.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Temp, 69°, är lite lågt.
    Filma igen vid 82-89°.
    OK
    Löser det under morgondagen.

    //Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Temp, 69°, är lite lågt.
    Filma igen vid 82-89°.
    OK
    Löser det under morgondagen.

    //Markus
    Nu kan det iofs bero på motortempen med men det ser ut som att du har lite högt undertryck på tomgång vilket brukar kunna tyda på läckage.

    Som föregående talare skrev, kika igen när motorn är ordentligt varm.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    det ser ut som att du har lite högt undertryck
    Förlåt mig, men vad är ett högt undertryck?

    Om vi uttrycker det som absoluttryck, är det då högre eller lägre än referensvärdet?

    Sorry för off topic

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    det ser ut som att du har lite högt undertryck
    Förlåt mig, men vad är ett högt undertryck?

    Om vi uttrycker det som absoluttryck, är det då högre eller lägre än referensvärdet?

    Sorry för off topic
    Haha, jag visste inte hur jag skulle formulera det... Men det är ju för högt? Eller?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Temp, 69°, är lite lågt.
    Filma igen vid 82-89°.
    Sådär, nu har jag varit ute igen. Dock vägrade mobilen att låta mig filma då jag hade dåligt med batteri, men allt är i princip oförändrat. När jag filmade igår hade bilen åkt 10 mil och stått stilla i ca. 45 minuter och sedan varit igång en repa på 5 min efter det, så den bör ha varit "genomvarm".

    Pinl: 390-400
    Lambda: svajande 100-500
    @84°C

    Edit: och för er som gillar filmer så var jag precis ute och filmade lite:
    https://www.dropbox.com/s/kaumfyndze...2018.36.12.mp4

    //Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Temp, 69°, är lite lågt.
    Filma igen vid 82-89°.
    Sådär, nu har jag varit ute igen. Dock vägrade mobilen att låta mig filma då jag hade dåligt med batteri, men allt är i princip oförändrat. När jag filmade igår hade bilen åkt 10 mil och stått stilla i ca. 45 minuter och sedan varit igång en repa på 5 min efter det, så den bör ha varit "genomvarm".

    Pinl: 390-400
    Lambda: svajande 100-500
    @84°C

    Edit: och för er som gillar filmer så var jag precis ute och filmade lite:
    https://www.dropbox.com/s/kaumfyndze...2018.36.12.mp4

    //Markus
    Som sagt så är undertrycket lite för högt, du borde ligga nere runt 350.... Läcka är rätt trolig med andra ord, ingen stor en men det finns nog en där nånstans..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Murkas

    Sådär, nu har jag varit ute igen. Dock vägrade mobilen att låta mig filma då jag hade dåligt med batteri, men allt är i princip oförändrat. När jag filmade igår hade bilen åkt 10 mil och stått stilla i ca. 45 minuter och sedan varit igång en repa på 5 min efter det, så den bör ha varit "genomvarm".

    Pinl: 390-400
    Lambda: svajande 100-500
    @84°C

    Edit: och för er som gillar filmer så var jag precis ute och filmade lite:
    https://www.dropbox.com/s/kaumfyndze...2018.36.12.mp4

    //Markus
    Som sagt så är undertrycket lite för högt, du borde ligga nere runt 350.... Läcka är rätt trolig med andra ord, ingen stor en men det finns nog en där nånstans..
    Spännande!

    Jag gissar att den kan vara lite varstans, men har man någon aning om mellan vilka två punkter?

    Edit: Kom på att denna anslutning sitter lite "löst". Vanligt att det drar tjuvluft där, eller är det i sin ordning?
    https://www.dropbox.com/s/yfn4h47tav49qtn/Motor.png

    //Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Jag gissar att den kan vara lite varstans, men har man någon aning om mellan vilka två punkter?

    Edit: Kom på att denna anslutning sitter lite "löst". Vanligt att det drar tjuvluft där, eller är det i sin ordning?
    https://www.dropbox.com/s/yfn4h47tav49qtn/Motor.png

    //Markus
    De luftläckage som har betydelse är efter luftmassamätaren och före förbränningsrummet. Om du börjar smyga luftens väg genom rör och slangar så inser du att det är en massa ställen att kontrollera. Det bästa är att öppna huven och systematiskt gå igenom allt. Ibland hittar man det direkt, ibland kan det ta flera dagar att hitta beroende på var det läcker. Tänk på att det kan vara flera ställen. Bara för att man hittat en läcka och åtgärdat just den betyder det inte att problemet är borta.

    Den anslutningen du pekar ut i bilden kan vara en orsak MEN den är konstruerad så att den alltid känns som att den sitter lite löst så det är inte riktigt så enkelt att veta. Du kan spraya på såpvatten eller något annat och kolla om det bubblar runt hålet när du har motorn igång.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Om PInl är för högt så borde rimligtvis en ev. läcka vara efter spjället.
    T.ex. mellan spjällhus och insug.
    Det jobbiga med såpvatten i det fallet är att se bubblorna inne i spjällhuset/insuget ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Tack för alla svaren!

    Jag var precis ute och sprayade såpvatten runt i princip alla anslutningar på luftsidan. Hittade inget konstigt dessvärre. Att plocka dän spjället känns lite läskigt, så jag får nog vänta till jag får lite assistans från min far och har något bra ställe att mecka på.

    Känns ju inte som något allvarligt fel egentligen, men det kan ju bli värre... Antar att det i nuläget bara implicerar att bilen drar mer bensin.

    //Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162

    Re: Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06

    Jag har lärt mig att den vita backventilen brukar vara orsaken till läckage och dålig adaption.

    Den som sitter på ventilkåpan som går ner till vevhusburken.
    Kolla om den är hel.
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!
    Av Mats 2720 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 15:02
  2. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •