Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: 9000cse A50 -97 fotoupdate! :)

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Sösdala
    Inlägg
    517

    Re: 9000cse A50 -97 Projekt Sleeper

    Citat Ursprungligen postat av smoorfenfastback
    så ja. då vart bilen hemma igen... såg fram emot att få provköra bilen och känna på hur kopplingen blev.... jo tjena... jag fick ju bogsera dit bilen för multiremmen hade hoppat av... tror du mekanikern kunde va så snäll och sätta dit den? nä fan! så jag fick ringa en vän som fick hjälpa mig bogsera hem bilen igen... och jag är INTE så jävla pigg på att stå och fitta med däck,innerskärm och rem i -15 grader....

    så där sabbades typ hela min dag....

    nä ta några och pumpa så blir man kanske på bättre humör...

    -.-

    lite nyfiken.. var lämnade du bilen på reparation?

    Mvh Tommy
    Saab 99 T16, Audi 80 quattro 20V 650hk 740nm.
    http://www.garaget.org/mypage/?user=16143

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: 9000cse A50 -97 Projekt Sleeper

    Citat Ursprungligen postat av Tommy 99
    Citat Ursprungligen postat av smoorfenfastback
    så ja. då vart bilen hemma igen... såg fram emot att få provköra bilen och känna på hur kopplingen blev.... jo tjena... jag fick ju bogsera dit bilen för multiremmen hade hoppat av... tror du mekanikern kunde va så snäll och sätta dit den? nä fan! så jag fick ringa en vän som fick hjälpa mig bogsera hem bilen igen... och jag är INTE så jävla pigg på att stå och fitta med däck,innerskärm och rem i -15 grader....

    så där sabbades typ hela min dag....

    nä ta några och pumpa så blir man kanske på bättre humör...

    -.-

    lite nyfiken.. var lämnade du bilen på reparation?

    Mvh Tommy
    Jag lämnade in bilen på Bosses Bilservice i Höör.
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Sösdala
    Inlägg
    517

    Re: 9000cse A50 -97 Projekt Sleeper

    Citat Ursprungligen postat av smoorfenfastback
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 99


    lite nyfiken.. var lämnade du bilen på reparation?

    Mvh Tommy
    Jag lämnade in bilen på Bosses Bilservice i Höör.

    ok.. det förklarar saken.
    Saab 99 T16, Audi 80 quattro 20V 650hk 740nm.
    http://www.garaget.org/mypage/?user=16143

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: 9000cse A50 -97 Projekt Sleeper

    tjena! händer inte så mkt just nu med bilen pga ekonomin... tänkte dock leta efter lite saker och få klarhet i vissa saker så man inte skaffar "fel grejor" senare...

    hade tänkt byta magnetventilen, hört att de enda som skiljde på lättryckaren och fulltryckaren var magnetventilen...

    såg i pryltorget att de va en del som sålde sådana men vet inte vilken man ska leta efter...

    håller på och letar efter vänster backspegel med... där var några som hörde av sig när jag annonserade...

    men ja... köp av grejor får vänta tills lönen trillar in...
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: 9000cse A50 -97 Projekt Sleeper

    tjenare! i brist på annat tänkte jag lägga upp bilder på sommar fälgarna och extraljusen jag tänkt montera...

    här är då en bild på extraljusena som är tänkt att monteras inom det snaraste:


    och så en bild på fälgarna som ska åka på till våren:


    blankslitna däck så de blir till att beställa fyra nya däck till dom...

    snart dags att besikta henne så jag har en del smågrejor att fixa när de blir lön...

    *sidospegel vänster
    *regskyltsbelysning
    *ett dimljus som e kasst
    *ett helljus som e kasst
    *skivorna fram bytas pga vibrationer vid bromsning

    sen ska det även kollas upp varför turbotrycket svajjar vid halv gas... riktigt störigt... ibland laddar den på fint och ibland laddar den knappt något...

    någon som vet så får ni gärna upplysa mig...
    tack för denna gång.. kommentera gärna!
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: 9000cse A50 -97 Projekt Sleeper

    Citat Ursprungligen postat av smoorfenfastback
    hade tänkt byta magnetventilen, hört att de enda som skiljde på lättryckaren och fulltryckaren var magnetventilen...

    såg i pryltorget att de va en del som sålde sådana men vet inte vilken man ska leta efter..
    Hej

    Utöver att man har en magnetventil på fulltryckaren så är det ju även en annan mjukvara i den bilen. Bara genom att montera en magnetventil ger inte någon effektökning till dom 200hk som är i "fulltryckaren"

    Men kolla så du inte redan har en monterad. På min A50 2.3t (170) jag hade innan så hade jag MV org monterat då va bara att byta programvara så hade jag isf haft en 200hk istället. Tänkte då du skriver "byta" .. finns inte olika magnetventiler på full- och lätttryckare. Utan antingen så finns det eller så finns det inte.

    Den sitter framifrån sätt på höger övre hörn av kylaren innanför huven om jag minns rätt .. ser ut SÅHÄR och det bruka kallas Magnetventil för T5 motorer eller ngt likande om du söker efter annons för den Skall även vara med slangar (tre stycken) om du skall ha. Går ju såklart att välja andra men lättare om det är komplett så slipper du leta efter det.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: 9000cse A50 -97 Projekt Sleeper

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Citat Ursprungligen postat av smoorfenfastback
    hade tänkt byta magnetventilen, hört att de enda som skiljde på lättryckaren och fulltryckaren var magnetventilen...

    såg i pryltorget att de va en del som sålde sådana men vet inte vilken man ska leta efter..
    Hej

    Utöver att man har en magnetventil på fulltryckaren så är det ju även en annan mjukvara i den bilen. Bara genom att montera en magnetventil ger inte någon effektökning till dom 200hk som är i "fulltryckaren"

    Men kolla så du inte redan har en monterad. På min A50 2.3t (170) jag hade innan så hade jag MV org monterat då va bara att byta programvara så hade jag isf haft en 200hk istället. Tänkte då du skriver "byta" .. finns inte olika magnetventiler på full- och lätttryckare. Utan antingen så finns det eller så finns det inte.

    Den sitter framifrån sätt på höger övre hörn av kylaren innanför huven om jag minns rätt .. ser ut SÅHÄR och det bruka kallas Magnetventil för T5 motorer eller ngt likande om du söker efter annons för den Skall även vara med slangar (tre stycken) om du skall ha. Går ju såklart att välja andra men lättare om det är komplett så slipper du leta efter det.

    Jo visst har jag en sån redan.
    Men hur ändrar man i programvaran då? E de något man kan göra själv eller?
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  8. #28
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: 9000cse A50 -97 Projekt Sleeper

    Jo det kan man iofs göra själv.
    Men vet man inte vad man gör kan det ju gå illa iofs.

    Men finns sätt att komma åt sin programvara på olika sätt exv genom T5-suite.

    Annars om du beställer trim från firma så är det ju samma trim som fulltryckaren har som du kan ha oxå.

    Dock kan det vara andra saker som inte är identiska med fulltryckaren.
    Kan skilja lite olika på olika bilar av A50 har jag förstått...
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: 9000cse A50 -97 Projekt Sleeper

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Jo det kan man iofs göra själv.
    Men vet man inte vad man gör kan det ju gå illa iofs.

    Men finns sätt att komma åt sin programvara på olika sätt exv genom T5-suite.

    Annars om du beställer trim från firma så är det ju samma trim som fulltryckaren har som du kan ha oxå.

    Dock kan det vara andra saker som inte är identiska med fulltryckaren.
    Kan skilja lite olika på olika bilar av A50 har jag förstått...
    jag har märkt att turbotrycket svajjar vid halvgas och ibland laddar den inte på för fullt och ibland så skjuter de på rejält... e de turbon som börjar ge upp kanske?

    kan man då byta till något större utan att göra några större modifieringar på en gång?

    vill ju gärna ha mer kräm i kärran men ekonomin finns inte för att göra några större eller dyrare modifieringar just nu...
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: 9000cse A50 -97 turboras/motorklödd.... :(

    jaha då behöver jag hjälp igen med att felsöka...
    ikväll när jag var ute och körde så märkte jag att bilen gick segt... och av en slump så när jag kollade i backspegeln så såg jag att varje gång jag växlade så kom de ett stort avgasmoln bakom bilen... de va mörkt ute så jag såg inte riktigt färgen.. men typ grått? rätt tjock rök... märkte sen även att de luktade som fan om bilen.. luktade bränt typ... svårt att beskriva doften... och så tickar bilen som fan... har inte haft någon möjlighet att kolla turbo eller något eftersom kl var elva på kvällen och jag har inget direkt ställe att stå och skruva med bilen... bilen "hoppade" lite innan med precis som den misstände och innan när bilen har varit kall och man gasat på innan så har bilen betett sig på typ följande sätt:
    man gasar typ lite mer än halv gas, svarar bra på gasen sen "tvärnitar" bilen av sig själv och man slängs fram sen går bilen som vanligt igen... motorn har gått 32800 mil ca...
    vet inte alls vad jag ska ta mig till...

    snälla hjälp!
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: 9000cse A50 -97 turboras/motorklödd.... :(

    Har du en graderad laddtrycksmätare så du sett hur mycket bilen har laddat när den klippt till? Låter lite som om bilen gått i laddtrycksspärren... och har den gjort det har bilen troligen laddat för mycket. Topplockspackningen som gått må tro? Vit rök brukar ju vara vatten..

    Tråkiga nyheter oavsett vad det är, hoppas det löser sig!

    Mvh

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: 9000cse A50 -97 turboras/motorklödd.... :(

    kollat vidare nu på bilen... och turbon hade skurit rätt rejält..
    på så vis har det tryckt ut olja genom turbon och ut i avgassystemet...
    har bilen hos en kompis och han fyllde på med 3 liter olja och startade upp den... 2 minuter senare var all olja borta igen... och han hörde nåt klonkande med och sa att de kunde varit ett lager eller kedjan som skramlade?

    ny bättre begagnad turbo måste jag ha iaf... toppackningen kan de inte vara... komptest var jämnt och fint och inget vatten har försvunnit...

    men vet inte om motorn tagit skada då jag körde den tom på olja på väg till jobb...
    de märkliga är (tycker jag) att jag fick liksom ingen varning direkt om att de va dåligt oljetryck eller dåligt med olja... bilen gick som den skulle förutom att den rök och var lite seg på gasen...

    någon som sitter på en begagnad orginalturbo till min bil?
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    9000cse A50 -97 turboras

    Hmm, jag har en bättre begagnad turbo i Ystad, dock är jag inte nere förrän i påsk, 29e Mars. Kan kolla om föräldrarna ska dit något tidigare om det är intressant?
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: 9000cse A50 -97 turboras

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Hmm, jag har en bättre begagnad turbo i Ystad, dock är jag inte nere förrän i påsk, 29e Mars. Kan kolla om föräldrarna ska dit något tidigare om det är intressant?
    Absolut om jag inte hittar en billig på bildelsbasen eller laga. Pris du tänkt dig?
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: 9000cse A50 -97 turboras

    hoppsan hejsan!
    fått paket idag!


    undra vad det paketet kan innehålla?

    gissa nu så kommer resten av bilderna ikväll!
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  16. #36
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: 9000cse A50 -97 turboras

    Citat Ursprungligen postat av smoorfenfastback

    undra vad det paketet kan innehålla?

    gissa nu så kommer resten av bilderna ikväll!
    Prydnadskuddar till soffan?

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: 9000cse A50 -97 turboras

    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Citat Ursprungligen postat av smoorfenfastback

    undra vad det paketet kan innehålla?

    gissa nu så kommer resten av bilderna ikväll!
    Prydnadskuddar till soffan?


    hahahahaha skulle va de va? nä de va fel :P
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: 9000cse A50 -97 fått paket idag! ;D

    tjena! igår var de tänkt att jag skulle byta turbon på bilen och packade ner den i väskan och började trava dom km jag hade att gå ut till vännen som bilen stod hos...
    kom ut till honom och såg att han hade redan skruvat lite på den och fått av lite smårör och slangar... så här kommer bilder...
    och bildbeskrivningen kommer UNDER/EFTER bilden...

    såhär såg de ut när jag kom till bilen...

    efter mycket om och men så fick vi loss skiten med hjälp av lite vinkelslip vilket kanske syns på bilden...

    tack vare att någon idiot till förra ägare svetsat sig en "mutter" för han har väl slarvat bort muttern som egentligen ska sitta där...

    tyckte turbon på bilen var liten jämfört med den jag hade gått och kånkat på tidigare och jämförde dom. vilken skillnad!
    när jag hade fått av den rasade turbon såg jag att något innuti var lite trasigt och låg och skramlade så jag ville öppna upp den och kolla innuti vad det kunde varit... och eftersom bultarna satt så in i helvetes så åkte herr vinkelslip fram igen:

    här står herr tomas och eldar upp picken... jävla galning! :P

    denna lilla grejen låg och skramlade... tror inte den ska jag göra det?

    och såhär såg de ut på andra sidan... inte allt för friskt heller... gick knappt inte att snurra på...

    och när jag äntligen fick den separerad på andra sidan såg det ut såhär...

    sen undrar jag vad dessa siffror och beteckningar betyder?

    sen kunde vi ju inte göra mycket mer med min bil eftersom jag inte hade rätt turbo så den jag har nu ska jag antingen sälja eller byta mot rätt turbo om någon är intresserad?
    började på tomas bil istället och skulle kolla varför han växellåda inte ville fungera ordentligt-..
    visade sig att de va nån mellanaxel som splinesen hade gått sönder på... som tur var hade han en annan hemma så de var snabbt bytat... var inte alls svårt egentligen att komma till och skruva för att få ner växellådan... var nån skruv kanske som var lite bökig men nu när vi var två stycken så tog de ett par timmar bara...

    kommentera på nu i massor bara!
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955

    9000cse A50 -97 fotoupdate! :)

    Nu har du ju tillfället att byta till en Mitsubishi Td04 turbo från 9000 aero.
    I standard utförande eller med större kompressordel. Nya olje/vatten ledningar behövs till det. Men det hade jag gjort.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: 9000cse A50 -97 fotoupdate! :)

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Nu har du ju tillfället att byta till en Mitsubishi Td04 turbo från 9000 aero.
    I standard utförande eller med större kompressordel. Nya olje/vatten ledningar behövs till det. Men det hade jag gjort.
    Får jag mer krut i kärran då utan att behöva ändra med boxar och grejor?
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

Liknande ämnen

  1. Sportluftfilter 9000cse?
    Av Rico i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 20:39
  2. Startspärr - 9000CSE -98
    Av Indalsman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 00:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •