Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt nere..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt nere..

    Tjena. Har märkt idag att bilen blivit väldigt svårväxlad. Fruktansvärt trög och ibland får man verkligen ta i för att få i växlarna. Märkte även att när jag stod stilla vid ett rödljus i ettans växel i så drev bilen framåt ändå. Vad kan vara felet? Kan erkännas att jag kört rätt hårt med bilen nu i vinter och det har ju spunnit i både ettan, tvåan och trean ute i snön...
    Tacksam för snabbt svar...
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955

    Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt nere..

    Känns pedalen som vanligt så tror jag du står inför ett kopplingsbyte.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Känns pedalen som vanligt så tror jag du står inför ett kopplingsbyte.

    Men den slirar ju inget och har inte gjort de heller innan. Dock så händer det ibland att kopplingen inte följer med upp hela vägen så man får liksom ta foten under kopplingen och ta upp den. Vet inte hur jag ska förklara det bättre...
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    53

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    Citat Ursprungligen postat av smoorfenfastback
    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Känns pedalen som vanligt så tror jag du står inför ett kopplingsbyte.

    Men den slirar ju inget och har inte gjort de heller innan. Dock så händer det ibland att kopplingen inte följer med upp hela vägen så man får liksom ta foten under kopplingen och ta upp den. Vet inte hur jag ska förklara det bättre...
    Hade precis så på min 9000-91,, där hade huvudcylindern sagt upp sej. Det sitter ovanför pedalen.. iaf på min.
    mvh Uffe Iggesund.
    Saab 9-3 1,8 BP 2008
    Hyundai IX35 2011

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    Citat Ursprungligen postat av gamlingen
    Citat Ursprungligen postat av smoorfenfastback


    Men den slirar ju inget och har inte gjort de heller innan. Dock så händer det ibland att kopplingen inte följer med upp hela vägen så man får liksom ta foten under kopplingen och ta upp den. Vet inte hur jag ska förklara det bättre...
    Hade precis så på min 9000-91,, där hade huvudcylindern sagt upp sej. Det sitter ovanför pedalen.. iaf på min.

    E de dyrt/jobbigt att fixa?
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    Typ 800 i delar.

    Oftast har packningarna i huvudcylinder gjort sitt. Även en amatör med lite skruvvana grejjar byta dessa.

    Röret mellan huvudcylinder och slaven ute i lådan har garanterat börjat murkna i slangdelen också och en massa skit finns hela vägen från huvud till slav.
    Inte heller särskilt svårt å byta själv.

    Det svåraste KAN vara att få isär kopplingen mellan slangen o röret som går ner till slaven.

    Men det tar tid och är en helt underbar arbetsställning när man meckar under instrumentbrädan vid pedalstället.
    Inget för onda ryggar direkt.
    Och ta loss batterihyllan när man byter rör. Det underlättar enormt.
    Sen måste man verkligen lufta ur flera gånger för å få bort all skit o granulat ur rör o slav.

    Jag brukar trycka ren bromsvätska baklänges genom luftningsskruven till slaven o sätta en uppsamling vid skarven uppe på lådan. Plus göra samma andra hållet innan jag monterar ihop det hela.

    Vet man hur man ska göra e de max en timmes jobb om allt sitter normalhårt.
    Har ett flertal gånger fått pressbultarna som håller huvudcylindern, i handen då dessa lossnat från pedalstället. Extra meckigt då.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    Hade samma problem med min 95, bytte koppling huvudcylinder för 1 mån sedan. Då jag inte har garage lämnade jag in den på verkstad.
    Ett tecken på att det är huvudcylindern är oxå om du lägger i friläge och pumpar/trycker ned pedalen 8-10 ggr snabbt efter varandra brukar den kännas normalare ett litet tag.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955

    Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt nere..

    Hade en 9000 som betedde sig liknande och där hade en av fjädrarna i lamellcentrum gått sönder å lagt sig på sniskan. Men pedalen kändes alltid bra på den. Man bör ju självfallet testa med huvudcylinder och slang innan man river bort lådan
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    Tack för alla svar! Hjälper jättemycket faktiskt. Men jag börjar tröttna på att ligga i obekväma ställningar och skruva med skiten och vad jag förstått så måste man ta ner växellådan? Så jag tror jag lämNar in bilen på verkstad för att få det fixat... Om där inte är ngn i närheten av Höör i Skåne som är villig att hjälpa mig att få det fixat för en slant?
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    81

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    Citat Ursprungligen postat av smoorfenfastback
    Tack för alla svar! Hjälper jättemycket faktiskt. Men jag börjar tröttna på att ligga i obekväma ställningar och skruva med skiten och vad jag förstått så måste man ta ner växellådan? Så jag tror jag lämNar in bilen på verkstad för att få det fixat... Om där inte är ngn i närheten av Höör i Skåne som är villig att hjälpa mig att få det fixat för en slant?
    OM det bara är huvudcylindern behöver du inte plocka ner växellådan, huvudcylindern sitter fastbultad på torpedväggen, bara plocka lös batterihyllan så kommer du åt den.

    Men jag hade exakt samma problem på min 95 aero -00 och var bergis på att det var huvudcylindern, åkte och köpte en ny och monterade dit och det var samma sak. Stog man med kopplingen nedtryckt och växel i så släppte trycket och bilen började "driva".

    Pumpade jag med kopplingen ett par gånger tog den som den skulle men använde jag inte kopplingspedalen på ca 10-15 min gick den i botten direkt.

    Visade sig vara slavcylindern som läckte på nått sätt för det läckte inte så det sundes utåt

    Citat Ursprungligen postat av turbosug

    Jag brukar trycka ren bromsvätska baklänges genom luftningsskruven till slaven o sätta en uppsamling vid skarven uppe på lådan. Plus göra samma andra hållet innan jag monterar ihop det hela.
    Det sitter en backventil i huvudcylindern så man kan ju inte trycka bromsvätskan ända upp till behållaren, antar du menar att du lossar skarven mellan rör och huvudcylindern och trycker ut det där??
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    hur vet man om de e huvud eller slavcylindern då?? vad kostar grejorna egentligen att köpa? var ska man köpa grejorna??
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    81

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    Börja med det som är billigast/lättast att byta och det är huvudcylindern på torpedväggen.

    Jag köpte min huvudcylinder på mekonomen, kostade 750:-
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    Vid detta fel är det oftast huvudcylindern som behöver bytas, och den är både billigare och jävligt mycket enklare/billigare att byta med tanke på att om det är slaven måste ta bort hela lådan. Men visst, det kan vara slaven, men det är ej lika vanligt.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    Citat Ursprungligen postat av skogsvild
    Börja med det som är billigast/lättast att byta och det är huvudcylindern på torpedväggen.

    Jag köpte min huvudcylinder på mekonomen, kostade 750:-
    låter som ljuv musik i mina ögon

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Vid detta fel är det oftast huvudcylindern som behöver bytas, och den är både billigare och jävligt mycket enklare/billigare att byta med tanke på att om det är slaven måste ta bort hela lådan. Men visst, det kan vara slaven, men det är ej lika vanligt.
    låter helt underbart... jag litar på era kloka ord och ska kolla närmare på grejor och någon som är villig att hjälpa mig...


    något annat jag märkte ikväll var att det hörs ett vinande ljud när jag kör och har kopplingen nere... ju fortare jag kör desto högre och intensivare hörs vinandet...
    någon som känner igen om vad det kan vara???
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955

    Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt nere..

    När urtrampningslagret som sitter på slavcylindern och är det som trycker mot kopplingen, blir dåligt hörs ett vinande ljud vid frikoppling som du beskriver. Ska höras även då du står still och varvar med nertryckt koppling.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    Om du oturligt nog åker på ett slavbyte så köp originalslav, inte kopia.
    Många har haft otur med dessa, och de få hundringar du sparar på en kopia försvinner om du måste byta den igen.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955

    Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt nere..

    Om nu lådan åker ner, kontrollera då kopplingen noga så du inte har nån defekt där eller byt kopplingen iaf.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    hur pass jobbigt och hur lång tid tar det att få ner lådan och kolla allt? en dags jobb??
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955

    Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt nere..

    För ett proffs med lyft osv tar det väl ca 5h. Räkna med en helg kanske.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    81

    Re: Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt ne

    jag har i dagarna lyft ner min växellåda på min 95:a 2 gånger i ett garage utan lyft och med bilen på pallbockar.

    Första gången tog det ca 8-10 timmar pga av lossade mer än vad som behövdes.

    Andra gången gick det på 4-5 timmar men då visste jag ju vad jag behövde lossa och inte samt att jag visste vilka verktyg som behövdes.


    Fick höra av en bekant att Robban på nordic byte koppling på en 93 på strax under 1 timme men då har han ju gjort det ett par gånger oxå, hurvida det stämmer eller ej kan jag inte svara på.
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

Liknande ämnen

  1. og9-3 som går trögt och är svår att lägga i växlarna på
    Av battis81 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-08, 19:25
  2. Trögt att få i växlar - 9-5 Aero 2004
    Av dlesse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 23:38
  3. Trögt att lägga i växlarna 9000 cse 2,3 ltt -95
    Av DiAlbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 15:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •