Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Fråga om AMP1 NG9-3 SS -04

  1. #1

    Fråga om AMP1 NG9-3 SS -04

    Hejsan

    Ledsen för den amatörmässiga frågan men behöver lite hjälp och har noll kunskap om det här.

    Köpte en 9-3 SS -04 häromdagen och högtalarna i hatthyllan är inte inkopplade. Det ligger lite olika kablar kvar i sidoluckan till höger i bagageutrymmet som vittnar om att den tidigare ägaren (som jag inte får tag på) haft steg inkopplat och verkar tagit lågnivå från en vanliga högtalarsignalen.

    Till mitt problem. Högtalarna i hatthyllan är inte inkopplade. Detta önskar jag nu givetvis göra.
    Om jag förstått det rätt ska denna signal tas från amp1 under förarsätet. Efter att ha trixat lite med el-stolen fick jag loss steget. Frågan är nu hur jag får fram en vanlig signal till de bakre högtalarna? Denna borde väl tas får kontakten som går in i amp1, men hur ska detta göras? Det är ju så sjukt tajt så det knappt går att sätta tillbaka steget.

    Har jag missta något. Kan man frigöra kontakten, och kabalarna som sitter på den, på något vis så man kommer åt att jobba med den?

    På amp1 står även följande:
    L- L+ C- C+
    R- R+ NC NC GND

    Här går väl signalen till samtliga högtalare. Om jag då tar en höger och en vänster, hur kan jag då parerar front och rear sedan?

    Tacksam för svar som är på en nivå som en amatör som jag förstår

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Fråga om amp1

    Vilka högtalare har du i hatthyllan?
    Om du har Premium 150-systemet så har du bara 4" i hatthyllan coh då drivs dessa INTE av Amp1 utan av EHU'n (som sitter i mittkonsollen).
    Om du har Premium300 med 6x9" i hatthyllan så drivs dessa av AMP2 (i bagaget).
    Oavsett vilket så drivs inga högtalare i hatthyllan av AMP1 så där kan du sluta meka

    AMP1 driver endast dörrhögtalarna och centern i instrumentpanelen.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3

    Re: Fråga om amp1

    Hejsan
    Tack för ditt snabba svar. Förklarar ju en del
    Sitter 2 6x9 bak och ett par mindre så jag gissar på 300.

    Så det sitter ett steg bak med. Hade jag inte koll på. Inget jag sett. Ska det sitta i luckan bak till vänster där säkringar och annat sitter?

  4. #4
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Fråga om amp1

    I FAQ finns mycket bra info om ditt ljudsystem, som ju verkar vara 300 då du även har 6x9" (om inte tidigare ägare själv monterat dessa högtalare och haft ett eget slutsteg inkopplat som hen sedan tog vid försäljning men lät högtalarna sitta kvar).
    viewtopic.php?f=30&t=162959

    Jag har bara 150 själv så jag vet inte mer om hur kablarna ska vara dragna till 6x9" tyvärr.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  5. #5

    Re: Fråga om amp1

    Ska läsa igenom FAQ.

    De 6x9:or som sitter där ser inte orginal ut så det senare alternativet verkar troligt. Om det nu är 150 och signalen kommer direkt från HE, vet du vart de kablarna då är dragna?
    Kikat överallt men lyckas inte hitta något. Enklare om man vet vart man ska hitta den

  6. #6
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Fråga om amp1

    Jag kan tyvärr inte svara på hur kablarna är dragna, MEN jag tror att ditt bästa alternativ är följande:
    Då tidigare ägare haft ett eget slutsteg inkopplat så bör hen ha kopplat in sig på AMP1 för att få en högnivå-signal bak till bagaget där det sedan suttit ett slutsteg med hög->låg-nivå inbyggt (alternativt separat adapter).
    Så i ditt fall så har du nog en bil som är väl förberedd för att förbättra ljudet avsevärt genom att bara köpa ett slutsteg och koppla in med de grejor som sitter där. Personligen skulle jag lägga några hundralappar på att göra så än att koppla in original igen då det ändå bara låter skit från hatthyllan med original.

    Här finns bra instruktioner med bilder för hur man kopplar in en egen förstärkare:
    https://dl.dropbox.com/u/2964462/SAAB/l ... rn_amp.pdf
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  7. #7

    Re: Fråga om amp1

    Tack

    Satt faktiskt just och läste just den PDF´n.

    Har tagit bort amp1 innan och kan inte se att detta skulle gjorts dock.
    Men en line level converter med RCA i ena änden låg ihop rullad bak. Denna har kablar för att passa de ALLA 4 högtalare som sitter i hyllan. Som om tidigare ägare försökt ta signal därifrån. Blir inte klok alls på hur denne har gjort.

    Finns ju en risk att han/hon testat och inte lyckats och därav det resultatet som nu sitter i bilen.

  8. #8
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Fråga om amp1

    Då är det nog bara en sak kvar att göra: "gör om, gör rätt"
    Du kommer inte bli så mycket gladare av att ha original där, och när det redan finns 6x9" monterat och en hög/låg-adapter liggandes så är ju konstaden för ett mellanmåttigt slutsteg försumbar i mina ögon.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  9. #9

    Re: Fråga om amp1

    Cactuz

    Absolut är det så.
    Inte kostnaden som spökar utan bristen på kunskap Problemet från första posten kvarstår ju lite. Hittar ingen signal.

    Det här med att få ut lågnivån från amp1 verkar ju inte helt enkelt. I den PDF´n verkar han i alla fall gjort annorlunda än de tidigare sätt jag sett på olika forum där de lött på sig inne i amp1. Och om jag löser det så har jag fortfarande bara de lägre frekvenserna?

    Jag vill ju ha bak en signal som får mina 6x9:or att spela hela registret och sedan ha en liten sub som spelar basen. Det ska ju vara behagligt även om man sitter bak.


    Någonstans måste ju huvudenheten skicka en signal till orginalhögtalarna bak med ett bredare register även om de högtalarna inte är kapabla att spela lägre än 140 hz?

    Eller tänker jag fel?

    Om inte, vart F*#€n är den signalen?

    Ingen som vet vart den signalen kommer från? Eller kan se i sin bil om man följer kablarna?
    Cactuz, du vet inte om kablarna till dina orginalhögtalare går in på ena sidan eller ner under sätet? De är inte synliga kanske?

  10. #10
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Fråga om amp1

    Signalen till 4" i hatthyllan är delad så du kommer inte få något bra att ta där.
    AMP1 har så vitt jag vet fullt register (om man har Premium 150 iaf) och det är enda stället där du kan få något vettigt att konvertera till lågnivå.

    Vart kablarna till hatthyllan går kan jag ej svara på rakt av men jag kan lova dig att det är nog sämsta stället att försöka konvertera något till lågnivå.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  11. #11

    Re: Fråga om amp1

    Fast lågnivå delen kan jag nog lösa via amp1. Men om man vill ha hela registret? Nån mellan och övre vill jag ju ha bak. Om så bara orginalet. Annars blir det bara bas bak? Kan ju byta orginalen bak på sikt om det låter för illa.

    Ska skicka dig en bild här på konverteraren så får vi se om du blir klokare på nuvarande situation eller om du bara blir förvirrad.

  12. #12
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Fråga om amp1

    Men du har hela registret ifrån AMP1 om du löder dit en hög->låg-adapter, så in med ett slutsteg därefter och koppla högtalarna på så har du hela registret.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  13. #13

    Re: Fråga om amp1

    Ok. Tack.

    Och jag plockar bara höger/vänster på amp1 som de visar i PDF'n? Det sägs ju att det är delat för att gå till dörrarna. 40-800Hz. Delas det senare då och inte i amp1? Eller du menar att jag ska öppna amp1 och löda på?

    I PDF'n kör han väl orginalsignalen från 4" (från HE) och kör en line-omvandlare till ett separat steg för att sedan skicka till sina nya 4"? Tänkte att det var endast här som hela bredden fanns och de andra redan var delade för att gå till framdörrarna?

  14. #14
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Fråga om amp1

    Nej du har rätt i att det är 40-800hz och ska du ha lägre frekvenser än så så får du hitta på något annat helt enkelt. Men det är så bra du får det utan att bygga om allt ljud och byta till en eftermarknadsstereo (vilket inte är gjort i en handvändning).
    4" har med största säkerhet ej en odelad signal, det spelar absolut noll bas från dessa om jag vrider över till dem (och jag har bytt till Kicker KS40 så det borde inte vara något problem att få hyfsat ljud ur dem ifall de hade haft hela registret). Det är så lite skillnad på original 4" och mina Kicker 4" att jag tänker byta tillbaka till original och istället sätta mina Kickers fram i min 9000.

    Jag vidhåller att du har störst chans att förbättra ljudet genom att skaffa ett extra slutsteg och koppla till de 6x9" som förra ägaren lämnade i bilen.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  15. #15

    Fixat stereon - Tack för hjälpen!

    Postat lite och läst runt på forumet ang. hur jag ska få någorlunda ljud in min LPSS -04 och måste säga att hjälpen från forumet fick allt att bli bra. Så tack för hjälpen.

    Med noll kunskap och erfarenhet på området lyckades jag löda på en lågnivå utgång på AMP1 som jag drog bak till en aktiv sub samt satte remote på säkringen bak enligt forumets anvisningar.

    För att kunna reglera nivåerna satte jag även en lågnivå på signalen från de 4" som satt i hatthyllan. Drog denna till ett litet steg som får driva ett par JBL 6x9 i hatthyllan. Plötsligt, och för mer eller mindre inga pengar har jag nu superbra ljud i bilen. (så bra det kan bli med 150w systemets original fram)

    Så tack alla för hjälpen
    Gott nytt år!

Liknande ämnen

  1. Snabb fråga om amp1
    Av Subzero199 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 00:04
  2. Amp1 Fråga
    Av swefin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 23:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •