Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Låsproblem på 93 Aero SS -03

  1. #1

    Låsproblem på 93 Aero SS -03

    När jag låste upp bilen idag låstes samtliga dörrar utom förardörren upp. Fick klättra in på passagerarsidan och får upp felmeddelandet "Låssystem ur funktion, uppsök verkstad". Någon som har något knep eller kan det bero på att det varit 30 minusgrader ett par dagar nu (haft bilen i motorvärmare)? Kommer det bli en dyr historia isåfall?

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Låsproblem på 93 Aero SS -03

    Du kan ju chansa och se om det löser sig genom att låta bilen stå i varmgarage, tråkigt bara om problemet uppstår varje gång det blir riktigt kallt (om man nu bor någonstans där det blir det).
    Annars är alternativet att uppsöka en verkstad (eller privatperson) med Tech2 så du kan få läst ut eventuell felkod.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Låsproblem på 93 Aero SS -03

    Samma problem för mig. Fast vi har bara -4 grader och min bil har precis varit inne på verkstaden där dom bytte styrdon i förardörren.

    Mina symptom är följande;
    Centrallåsmotorn i förrardörrern låter ingenting.
    Låspinnen är nere.
    Ingen låsfunktion över huvudtaget oavsett hur jag gör.

    Jag kan utan problem/motstånd dra upp låspinnen men jag kan fortfarande inte öppna dörren, handtagen är oroväckande lätta att dra i. Jag har för mig att när dörren har strulat förrut så gick det inte låspiggen att dra upp utan den var stum.

    Hur fungerar ditt lås?

    Även jag har dragit igång kupevärmaren och jag hoppas att det löser sig snart.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Låsproblem på 93 Aero SS -03

    Nu har jag kollat lite till;

    Att låsa upp med nyckel går inte. Det känns helt stumt och går varken att vrida åt höger eller vänster.

    Att dra i låspinnen på insidan går väldigt lätt. Det har däremot ingen funktion.

    Det går bra att dra i handtagen både inne och ute men det går väldigt lätt.

    Jag kan inte höra att centrallåsmotorn jobbar något i förardörren.


    Edit: Efter att ha tagit en påse med varmt vatten och värmt upp nyckelhålet så kunde jag låsa upp dörren med nyckeln. Men forfarande ingen funktion i centrallåsmotorn.

    Edit2: Och efter att ha ställt kupefläkten så att den blåste på förardörren så gick centrallåset till sist igång. Skumt

  5. #5

    Re: Låsproblem på 93 Aero SS -03

    Idag var det "bara" -24 grader och nu fungerade centrallåset i förardörren. Antar att det beror på den extrema kylan men kvarstår problemet måste jag ju uppsöka verkstad, blir jobbigt i längden att klättra in på passagerarsidan.

    För mig var det likadant, gick inte alls att öppna förardörren igår,oavsett om jag försökte inifrån eller utifrån.

Liknande ämnen

  1. Låsproblem 9000 Aero -95
    Av oceaN666 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 00:31
  2. Låsproblem
    Av mange_900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •