Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Startspärr Saab 9000 kan ej starta bilen

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    Startspärr Saab 9000 kan ej starta bilen

    Bilen det gäller är en saab 9000 aero årsm 97
    Har ett problem min startspärr ligger hela tiden i och trots att jag larmar på och sen larmar av så får jag inte igång bilen.. det börja med att jag skulle köra ut den ur garaget då fick jag trycka ett par ggr larma på och av sen gick den igång sen åkte jag till affären och när jag skulle hem så fick jag hålla på som en tok och tillslut gick larmet och jag stängde av det och sen hoppa han igång men sista gången när jag skulle iväg till jobbet inte en chans.. så behöver hjälp vad kan vara fel samt kan man koppla ur skiten byta box eller vad? koppla ur batteriet och sen testa med annan larmdosa? så skulle vara så tacksam för hjälp mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576

    Re: Startspärr Saab 9000 kan ej starta bilen

    Blinkar lysdioden i instrumentbrädan när bilen vägrar starta? Går soppapumpen när du kör startmotorn?
    Sådana här trådar är ganska vanliga på forumet, men brukar oftast inte avslutas så jag antar att de flesta bilar går att få igång efter lite pyssel. Misströsta inte, din bil ska nog få liv igen!

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    Re: Startspärr Saab 9000 kan ej starta bilen

    tjena.. lampan lyser inte då jag har larma av.. har lyssna om soppapumpen går men kan ej höra att den gör det har iof en stor baslåda så svårt att höra men ska testa att lyssna i tanklocket oxå.. bytte pump för ca 1,5 år sen men visst det kan ha varit ett måndagsex.. funderar om det inte är pumpen om startspärr kanske ligger i trots att lampa ej lyser för har testa att bytt tändkasset och hjälpte ej kan kanske vara relät till pumpen?

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Startspärr Saab 9000 kan ej starta bilen

    Citat Ursprungligen postat av Gyllis
    har lyssna om soppapumpen går men kan ej höra att den gör det har iof en stor baslåda så svårt att höra men ska testa att lyssna i tanklocket oxå
    Du har inte funderat på att stänga av dunkadunka-musiken när du ska lyssna på pumpen?

    Om du stänger av musiken och lyssnar precis vid armaturen så ska du höra om pumpen går.

    Citat Ursprungligen postat av Gyllis
    ...kanske vara relät till pumpen?
    Det kan du testa genom att ta en liten bit sladd och sätta mellan t.ex. innerbelysningens säkring och bränslepumpens säkring.
    Går bränslepumpen då, men inte annars, så är reläet kass.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Startspärr Saab 9000 kan ej starta bilen

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis
    har lyssna om soppapumpen går men kan ej höra att den gör det har iof en stor baslåda så svårt att höra men ska testa att lyssna i tanklocket oxå
    Du har inte funderat på att stänga av dunkadunka-musiken när du ska lyssna på pumpen?

    Om du stänger av musiken och lyssnar precis vid armaturen så ska du höra om pumpen går.

    Jag tror Gyllis menar att det står en stor jävla låda rakt över inspektionsluckan.....

    Hur som haver bör man höra pumpen i vilket fall som helst!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    Re: Startspärr Saab 9000 kan ej starta bilen

    tjena.. vi testa idag igen och hade självklart inte musiken igång utan precis som föregående talare så hade jag en stor baslåda ovanpå men den är borta samt även kolla om pumpen går.. först fick vi ingen ström till pumpen så den gick inte men efter att vi kolla över säkringar och en saknades just den till pumpen som måste ha lossna så trodde vi självklart vi hitta felet och bilen hoppa igång.. men efter en stund testa jag igen och startmotor gick men starta EJ och märkte att tändningslåset ej gick tillbaka som det ska och greja lite och bilen starta så det blir att köpa en tändlåskontakt imorgon och få den bytt så borde den funka fint.. återkommer med svar

Liknande ämnen

  1. saab 9000 med ata startspärr
    Av skbgkillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 21:08
  2. Köpt saab 900, startspärr i går inte att starta
    Av virre-900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 21:51
  3. Startspärr som hindrar min Saab att starta??
    Av Stahlbom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 18:51
  4. [LÖST] Larmet krånglar, bilen klickar och vägrar starta. 9000 -94
    Av RonnyO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-15, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •