Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Knasigt ljud vid gaspådrag

  1. #1

    Knasigt ljud vid gaspådrag

    Bilen i fråga är en 9-5 från 1998, 2.0t SE

    Jag har googlat runt lite och försökt hitta någon som har ett snarlikt problem men icke till lycka.

    Detta ljudet som uppstår när man trampar fullt på 3-4-5:an växel låter ungefär som om man kör på räfflad asfalt, ni vet som dom har vid sidan av vägen för att man ska vakna till om man håller på att köra av vägen, det låter som den som är finräfflad, alltså inte den som är på motorvägen som får hela bilen att skaka.

    När detta ljudet uppstår så ligger jag inte i 40km/h på femmans växel, det är alltså varvtal där bilen utan problem ska kunna accelerera.

    Det låter som det kommer från under bilen.

    Bilen skakar inte när jag hör oljudet.

    Och det funkar att fortsätta gasa, och det dånande ljudet har inte blivit värre med tiden.

    Värt att nämna är att det pyser också ganska mycket när man gasar fullt.

    Fråga vad som helst så svarar jag på det bästa sättet jag kan, kanske kan fixa någon film också om det skulle underlätta.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: Knasigt ljud vid gaspådrag

    Det här rena chansningar men kanske motorkuddarna? Något med drivningen såsom drivaxel eller längre mot motor såsom växellåda?
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    Knasigt ljud vid gaspådrag

    Pyser mycket när du gasar:låter som du har läkage mellan turbo och motor, kontrollera alla små och stora slangar och om det går att se om gavlarna till IC sitter fast. Men om bilen axar ok är det förmodligen ett mindre läkage.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Knasigt ljud vid gaspådrag

    Jag har haft samma problem på min 9-5:a (2007:a 2,3T 220hk) i flera år och funderat många gånger på vad det kan vara. Jag har vid varje service bett mekanikerna provköra bilen för att se om dom har någon ide om vad det kan vara. Men varje gång så bara "Jag hör inget konstigt ljud...".

    Det jag har gjort är att jag bytt magnetventil, dumpventil och vakumslangarna men inget har hjälpt mig.
    Men för ett par veckor sedan så kände jag på Wastegatearmen, och den gick väldigt trögt och kärvade liksom. Så jag juckade lite på armen så den gick betydligt lättare och jag inbillar mig att det där durrande ljudet knappt hörs lägre.

    Någon som är mer insatt i hur turbon fungerar kanske vet om ljudet kan uppstå p.g.a att spjället inte stänger eller öppnar ordentligt. Typ rundgång eller att motorn får för mycket eller för lite luft eller nåt...?
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Knasigt ljud vid gaspådrag

    Jag har också ett durrrrrande ljud från motorutrymmet när jag trycker ned gasen på låga, men ändå normala varvtal (ca 2000-2500rpm). Mer hörbart på höga växlar. Mer uttalat när jag drog släpvagn i somras.
    Jag vet att min motorkudde/bussning vid växellådan är risig så kanske är det samma på 9-5? (jag kör 9000) Överlag, motorkuddar alt litet avgasläckage skulle jag börjat med att kolla.
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  6. #6

    Re: Knasigt ljud vid gaspådrag

    Citat Ursprungligen postat av diggdagg
    Jag har haft samma problem på min 9-5:a (2007:a 2,3T 220hk) i flera år och funderat många gånger på vad det kan vara. Jag har vid varje service bett mekanikerna provköra bilen för att se om dom har någon ide om vad det kan vara. Men varje gång så bara "Jag hör inget konstigt ljud...".

    Det jag har gjort är att jag bytt magnetventil, dumpventil och vakumslangarna men inget har hjälpt mig.
    Men för ett par veckor sedan så kände jag på Wastegatearmen, och den gick väldigt trögt och kärvade liksom. Så jag juckade lite på armen så den gick betydligt lättare och jag inbillar mig att det där durrande ljudet knappt hörs lägre.

    Någon som är mer insatt i hur turbon fungerar kanske vet om ljudet kan uppstå p.g.a att spjället inte stänger eller öppnar ordentligt. Typ rundgång eller att motorn får för mycket eller för lite luft eller nåt...?

    Du hade alltså ett "dånande" ljud? Inte bara ett pysande?

    Är det någon som har någon slags bild över alla vakumslangar och wastegate grejer, jag vet inte hur det ser ut men har jag bild så är jag modig nog att rycka och se över allting i alla fall.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Knasigt ljud vid gaspådrag

    Jag har läst tidigare i någon tråd att det är vanligt på saab att turbon ibland ger ett lite dånande, brummande ljud ifrån sig. Utan att det är nåt fel på nåt alltså..
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  8. #8

    Re: Knasigt ljud vid gaspådrag

    Här kommer en liten update med en film där man hör ljudet..

    Låter rätt svagt i videon men det upplevs mycket mer dånande när man väl sitter i kupén.¨

    Börjar på treans växel, när jag växlar så försvinner ju såklart dånandet men det sjunger vidare på fyrans växel..

    http://www.youtube.com/watch?v=VaJH-...e&noredirect=1

    Frågan återstår.. Bad besiktningsmannen när jag var där för ungefär en månad sen att gasa på för att lyssna om det var något han kände igen men icke.. Känner du igen detta? Tack!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    12

    Re: Knasigt ljud vid gaspådrag

    Citat Ursprungligen postat av Frusciante
    Här kommer en liten update med en film där man hör ljudet..

    Låter rätt svagt i videon men det upplevs mycket mer dånande när man väl sitter i kupén.¨

    Börjar på treans växel, när jag växlar så försvinner ju såklart dånandet men det sjunger vidare på fyrans växel..

    http://www.youtube.com/watch?v=VaJH-...e&noredirect=1

    Frågan återstår.. Bad besiktningsmannen när jag var där för ungefär en månad sen att gasa på för att lyssna om det var något han kände igen men icke.. Känner du igen detta? Tack!
    Har du löst detta?

    Jag(nåja) har bytt turbo, vevhus och backventil på min Saab 9-5 och jag har fått det där ljudet nu när jag hämtade bilen. Det börjar låta sådär på höga varv, vid 3-4-5 växel. Det försvinner om jag lättar på gasen eller om jag fortsätter gasa hårt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Knasigt ljud vid gaspådrag

    Jag tycker det låter som ett ljud ifrån insugssidan. Kanske ljud ifrån avlastningsventilens membran? Svårt att höra på filmen dock.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

Liknande ämnen

  1. Tjutande ljud vid gaspådrag!
    Av Jappis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 23:25
  2. Kluckande ljud vid gaspådrag
    Av Sarkostik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 22:51
  3. Fladdrande ljud vid gaspådrag på en 9-3 SS 2.0t
    Av moose i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 09:30
  4. Mystiska ljud vid gaspådrag
    Av PeterTh i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •