Sidan 4 av 13 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 258

Ämne: Saab 9000 Aero -94 renovering

  1. #61
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Tackar! Jo det blev fint, dock tycker jag det är lite synd att alla poly-bussningar ska ha nån godis-färg...
    Håller verkligen med! Mer svarta poly-bussningar åt folket..
    Keep up the awesome work föresten!
    Färgen på bussningarna är kanske där för att bilprovningen skall se vilka bilar som är trimmade?

    /David

  2. #62
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Saab 9000 Aero -94 renovering

    Powerflex har den svarta mer "race"inriktade serien svarta bussningar

    Kallas för Powerflex Black. Tror att de måste specialbeställas.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  3. #63
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering

    Ska inte köra racing så dessa duger nog till mig

    Innan jag köpte nya bussningar till övre motorfästet testade jag att fylla de gamla med nåt rutlim (polyuretan) som jag köpte på Biltema. Hade på MYCKET. Lät det torka några dagar, blev väl halvhårt tyckte jag så jag la undan dem. De låg på en hylla i kanske ett halvår... När jag tog fram dem var det STENHÅRDA, ingen antydan till flex alls. Men köpte nya ändå, de var grymt prisvärda, får se vilken kvalitet de håller.

    Sen skulle jag bara få ur de gamla ur alu-hållaren... Lättare sagt en gjort, fick till slut upp skiten i skruvstädet, och hylsa och bussning började röra sig! Men gick plötsligt lite tungt, så jag hämtade en förlängare....PANG!



    Bussning – Skruvstycke, 1-0!

    Hann tänka nåt i stil med "undra varför handtaget inte var längre från början?"

    Blev att borra ur gummit i bussningen, och metallhylsan kapades med såg från insidan. Tog säkert två timmar, och jag själv blev typ två år äldre på kuppen

    /David

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering

    Hahahahahaha, ja vad ska man säga...

  5. #65
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering

    Jag har brukat borra några hål i gummit precis som du prata på, sen slå bort "klumpen" som sitter vulkad i mitten på bussningen så gummit runt omkring följer med och sen såga ett spår i stålringen som är runt bussningen och sen spräcka den med en huggmejsel och dra lös den med en tång.

    Går fakitskt fint och göra även på den bussningen som sitter i bilen. Tog nog en halvtimme senast tror jag, bra bågfilblad gör livet roligare

    Grymt trött skruvstycke på bild!

  6. #66
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering

    Vinter/Vår 2012:

    Eftersom det var dags att slipa rost i bakvagn och underrede, så åkte bakvagnen, tank och allt som satt i vägen ner. Bromsoken bak såg rätt fräscha ut, gissar att de bytts ut. Någon hade målat lite silverfärg på dem. Tyvärr kärvade ett av dem i handbromsmekanismen.





    Allt i bakvagnen var rostigt och allmänt jobbigt, fick inte bort dämparna först så plockade ner allt på en gång. Fick använda en HEL DEL våld för att få isär alla grejerna. Skruvarna dämpare-krängningshämmare-bakaxel var värst. Lite bilder på misären:











    Tanken åkte ner, gjorde rent både invändigt och utvändigt. Här precis nerriven och smutsig:



    Sedan var det dags att angripa rosten. Till min stora lättnad var det mest ytrost i golvet, dvs. det gick att rädda utan svets. Gick ”bara” hål på två ställen, bilder på det kommer senare.

    Jag använder ungefär följande metod:
    -All lös färg/rostskydd tas bort med stamjärn/kniv/mejsel
    -Sedan lamellskiva på vinkelslip för att grovslipa ytan. Det dammar något djävulskt när man slipar i rostskyddet/karosskittet...
    -Efter detta kör jag med stålborste på vinkelslipen för att komma åt bättre i eventuella porer. Denna är grymt effektiv: http://www.jula.se/stalborste-256047

    Nu brukar mesta rosten vara borta, men ibland är det svårt att komma åt i porerna, se exempel på bild nedan:



    Efter att ha läst denna tråden http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=22604 (bilderna tyvärr borta) så bestämde jag mig för att testa med fosforsyra (typ rostätare) i porerna. Alfa-killarna får man väl anta är experter på rostlagning

    Jag var skeptisk och det fungerar inte om man gör som det står på burken. Men om man lägger ett tjockt lager, täcker med gladpack och väntar ett dygn så blir det betydligt bättre. Rosten reagerar och blir svartfärgad och porös, perfekt, för man ser precis vart det är rostporer kvar. Om man sedan går på med stålborsten igen så flyger oftast det mesta av rosten bort mycket lätt Får man inte bort allt är det bara att upprepa.

    Nedan är en bild där jag använt metoden, det var lite rost i porerna kvar efter slipning/stålborstning, men efter en behandling med syran och 5 sekunder med borsten ser det finfint ut:



    På vissa ställen har jag också använt punktbläster, fristråleblästring kommer inte på fråga i mitt garage. Punktblästern tycker jag är lite farlig ibland, går man på för länge kan det gå hål i frisk plåt.

    Testade även lite elektrolys på bakvagnsgrejerna, men det tog för lång tid så jag lämnade iväg hela bakvagnen på blästring istället, då var prylarna dessutom då inte är i vägen vid rostlagandet.

    Eftersom jag bara visat bilder på smutsiga saker, bjuder jag på en bonusbild på grill-emblemet som jag fixade till med lite färg:



    Allt för denna gång, fortsättning följer

  7. #67
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering "Rostfix i bakvagn"

    Hej! Liten update igen. Detta gjordes Vår/Sommar 2012:

    När jag köpte bilen gick det inte att få i 5:an. Det gamla växellänkaget var helt slut så ett nytt inhandlades. Funderade ett tag på att hitta nåt stumt men läste att det brukar bli en massa vibrationer i kupén så köpte ett vanligt från Speedparts istället.



    (Har hör att Scantech inte är bästa kvalité men det är åtminstone nytt, och lär hålla ett bra tag) Monterade det och justerade in växlarna och vipps så blev bilen 5-växlad igen!

    Sedan fortsatte jag med bakvagnen/underredet. Här har jag åtgärdat rosten och lagt exoxy på de ytor som blev plåtrena:



    Notera hålet in i tröskeln på högra sidan:



    Blev hål i plåten bakom bakhjulet också, på båda sidor. Kapat ur den dåliga plåten:





    Hittade lite ”ytrost”. Tänkte att det inte var nån fara, det borde vara tjock plåt i balken..Hämtade en hammare och vips så blev det hål... Urkapat o grundat:



    Andra sidan såg bättre ut. Bara lite på ytan. Rosten borta, grundat:



    Vid ena upphängningen gick det hål också när jag körde med blästern:



    Eftersom min svärfar har ett yrke där han svetsar mycket, och har tillgång till egen verkstad, så har han hjälpt mig med den biten, om än väldigt motvilligt Han gillar av nån underlig anledning inte rost...

    Vi lagade hålet i balken och vid upphängningen direkt. Har tyvärr inga bilder på det. Resten väntar vi med eftersom det är bättre att jobba i en riktig verkstad och alla andra ställen går att komma åt med bakvagn och avgassystem monterat. Så jag tänkte sätta ihop hela bakvagnen först och laga det sista hålen då bilen är körbar.

    Sedan inhandlades bromsrör och bromsslangar. Skall bli helt nya rör till bakvagnen, och bäst att passa på medan tanken var nere.



    Sedan blev det tankband, fjädrar, bussningar till bakvagn, bränslefilter m.m.



    Jag tyckte bilen ”hängde” lite bak när köpte den, och gillar inte när den ser baktung ut. Så jag köpte lastfjädrar till 9000. Tanken är att kapa till dem till rätt längd när bilen är klar. Fram sitter det H/R sänkfjädrar. När jag jämförde lastfjädern med de gamla sänkfjädrarna så var de 1mm tjockare diameter, och de känns hårdare då de är monterade på bilen. Här en jämförelse:



    Allt för denna gång, fortsättning följer. Fråga kommentera gärna

    /David

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering "Rostfix i bakvagn"

    Vilket jobb. Härligt följer alltid dina uppdateringar.

    Önskar ork fanns själv för detta
    ska det vara så svårt med rassel

  9. #69
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering "Rostfix i bakvagn"

    Citat Ursprungligen postat av Moffegrev
    Vilket jobb. Härligt följer alltid dina uppdateringar.

    Önskar ork fanns själv för detta
    Kul att du gillar det! Det är bara att sätta igång, när man kommit tillräckligt långt så är det liksom "för sent" att ge upp Och jag ser sjukt mycket fram emot när den blir "klar"

    Glömde nämna fenomenet på mina sidokjolar. De är liksom ”missfärgade” på några ställen, men det är som om problemet sitter under klarlacken. Det är helt blankt, går inte bort med lösningsmedel och går inte heller att polera bort:



    Här ett annat ställe, ser ut som om något runnit nerför kjolen:



    Någon som sett något liknande? Vad kan det bero på?

    /David

  10. #70
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering "Rostfix i bakvagn"

    Hm dåligt gjord omlackering kanske? Då kan det ibland bli "missfärgningar" på lacken under klarlacken vad jag vet..
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  11. #71
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering "Rostfix i bakvagn"

    Hej! Mer update. Detta gjordes under sommaren 2012:

    Här har jag fått tillbaka bakvagnsgrejerna från blästring, grundat med 2 lager epoxy och sedan svart topplack på det. Jag har använt pensel, till skillnad från framvagnen som sprutades. Så finishen blev inte riktigt lika bra, men det blev inte dåligt för det. På bakaxeln la jag även några lager body under topplacken:



    Här är de små detaljerna:



    Eftersom jag tvättat och grundat underredet på de lagade ställena så använde jag samma färg till hela underredet.



    Själva målandet var ett kapitel för sig. Först alla lösa bakvagnsdelar utomhus, sedan in i garaget för att måla underredet. Jag använde heltäckande klädsel, glasögon och plasthandskar. Efter en stund klibbade färgen på handskarna ihop och de gick sönder. Tänkte att det nog gick att få bort färgen senare och fortsatte... Denna färgen gick INTE bort, inte ens med lösningsmedel, så mina händer blev fläckvis svarta...

    Som om det inte var nog så hade färgen trängt igenom min bomullströja så delar av överkroppen var fläckig. Det på överkroppen gick hyfsat lätt bort om man gnuggade med gröna sidan på svampen. Skönt...

    Andra varvet använde jag diskhandskar, mössa och ett gammalt regnställ, det gick lite bättre även om det blev lite svettigt i sommarvärmen

    Här en bild på lagningen i ”balken”, lite fel fokus men det ser lite bättre ut nu:



    Misären vid stötdämparinfästningen ska lagas senare. Är en krafig förstärkning på insidan så detta är bara själva innerskärmen, och påverkar egentligen inte hållbarheten:



    Börjar se trevlig ut under. Har monterat bakvagnen:



    Har inte målat på de ställen som är kvar att rostlaga. Här en bild på bakre hjulhuset. Satan va hjullagren ser skabbiga ut i förhållande till resten



    Sedan har jag dragit nya bromsrör och monterat bränslefilter. Ser rätt fint ut med nya grejer även under bilen





    Det blir som sagt dammigt när man slipar. Har inga emblem på bilen bak ännu. Fixade till det lite temporärt



    Allt för denna gång, fortsättning följer. Fråga kommentera gärna

    /David

  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Eslöv/Marieholm
    Inlägg
    78
    Medlem#
    3709

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering "Rostfix i bakvagn"

    HEJ. Det blir riktigt fint där bak nu, får sparka mig själv i baken för delar av det du gjort behöver göras på min Aero åxå. Snyggt jobbat. /Jari
    9000 96:a Areo
    B206 2,4L.
    Medlem 3709

  13. #73
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering "Rostfix i bakvagn"

    Citat Ursprungligen postat av Jari-9K
    HEJ. Det blir riktigt fint där bak nu, får sparka mig själv i baken för delar av det du gjort behöver göras på min Aero åxå. Snyggt jobbat. /Jari
    Tack för uppmuntran Vad ska du göra på din då?

  14. #74
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering "Rostfix i bakvagn"

    Sedan var det dags att renovera bromsoken. Fick loss den kärvande armen till handbromsen. Renovering pågår, nya packningar och damasker skall monteras. Oken tvättade och målade, glidpinnar och kolvarna polerade:



    Har använt en gammal handduk som skydd. Sånt kan vara vanskligt, ett tips är att gömma bevisen när man är klar, fins stor risk att frugan har andra planer...

    Klart!





    Mer updates kommer senare

    /David

  15. #75
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Eslöv/Marieholm
    Inlägg
    78
    Medlem#
    3709

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering "Rostfix i bakvagn"

    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Citat Ursprungligen postat av Jari-9K
    HEJ. Det blir riktigt fint där bak nu, får sparka mig själv i baken för delar av det du gjort behöver göras på min Aero åxå. Snyggt jobbat. /Jari
    Tack för uppmuntran Vad ska du göra på din då?
    Laga lite rost, bl.a. stötdämpar fästet uppe, lite röst här och där i botten baktill. Blästra bakaxel, alla stag, länkarmar och byta bussningar. Tänkte försöka montera bakbromsar(skivorventilerade,ok)från 9-3 aero. /Jari
    9000 96:a Areo
    B206 2,4L.
    Medlem 3709

  16. #76
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering "Renovering bromsok bak"

    Hej!

    Liten update. Dags att fixa downpipen! Den gamla var som jag nämnt tidigare ”lite ledsen”. Snygga svetslagningar både här och där, det var även fullt med svetstråd både i downpipen och i röret samt katalysatorn.





    Den första böjen samt flänsen var det inget fel på, den hade bara spruckit lite i svetsen, så den återanvände jag. Resten blev nya rör. Blev betydligt billigare än att köpa nytt eftersom min svetsare vägrar ta betalt Vi började med att punkta ihop grejerna så vi ser om allt passar. Inpassning pågår:







    Passade inte riktigt på första försöket så jag fick rita lite så vi vet hur böjarna ska bli:



    Alla gamla skarvar slipades ner och svetsades om. Helsvetsat o klart för montering:



    Satt som en smäck på bilen! Här monterat tillsammans med resten av avgassystemet:



    När jag plockade ner gamla systemet fanns det inget främre fäste för downpipen, precis vid katten. Så första upphängningen var rätt långt bak på bilen vilket kan förklara de avbrutna skruvarna till grenröret samt sprickorna i svetsarna på downpipen. Byggde ett nytt fäste av en rörklämma och ett plattjärn som jag böjde till och svetsade fast på klämman. Sitter riktigt bra nu.





    Sedan fick jag tag på lite emblem till bilen. Jag gillar emblem, speciellt om det står ”Aero” eller ”Turbo” på dem så följande emblem kommer pryda fordonets ändalykt:



    Alla emblem är nya. Synd bara att jag ännu inte hittat någon lucka att sätta dem på Min är rostig i nedre vänstra hörnet.

    Har någon en eukalyptusgrön rostfri lucka till salu är jag intresserad!

    Allt för denna gång, fortsättning följer.

    /David

  17. #77
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Eslöv/Marieholm
    Inlägg
    78
    Medlem#
    3709

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering "Downpipebygge"

    Blev bra med avgasröret. Smart upphägning du gjorde. Avis på dina nya emblem, när jag köpte min Aero så var aero emblemet borta men låg i bakluckan. Lät tyvärr någon av ungarna leka med den och nu är den borta, mitt eget fel! Dags att sova, håll ångan uppe.
    /Jari
    9000 96:a Areo
    B206 2,4L.
    Medlem 3709

  18. #78
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering "Downpipebygge"

    Citat Ursprungligen postat av Jari-9K
    Blev bra med avgasröret. Smart upphägning du gjorde. Avis på dina nya emblem, när jag köpte min Aero så var aero emblemet borta men låg i bakluckan. Lät tyvärr någon av ungarna leka med den och nu är den borta, mitt eget fel! Dags att sova, håll ångan uppe.
    /Jari
    aero märket finns på saab ännu idag.
    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  19. #79
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: Saab 9000 Aero -94 renovering "Downpipebygge"

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Jari-9K
    Blev bra med avgasröret. Smart upphägning du gjorde. Avis på dina nya emblem, när jag köpte min Aero så var aero emblemet borta men låg i bakluckan. Lät tyvärr någon av ungarna leka med den och nu är den borta, mitt eget fel! Dags att sova, håll ångan uppe.
    /Jari
    aero märket finns på saab ännu idag.
    //MH
    Jag köpte mina av en hjälpsam kille här på forumet, fick bra paketpris. Jag mins dock inte vad de kostar att köpa från Saab.

  20. #80
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Saab 9000 Aero -94 renovering "Downpipebygge"

    Den blir bara finare o finare! Härligt arbete!

Liknande ämnen

  1. saab 9000 renovering
    Av roy_021 i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 11:47
  2. Saab 9000 CC Aero renovering m,m
    Av Cabmange i forum Projekt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 23:39
  3. Saab 9000 cc -88 Renovering
    Av saab_johan i forum Projekt
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 20:41
  4. Saab 9000 Talldega Renovering
    Av Frille^saab i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 00:44
  5. lådras och renovering 9000 aero -94
    Av Fastlane i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •