Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 3111213
Resultat 241 till 258 av 258

Ämne: Saab 9000 Aero -94 renovering

  1. #241
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Kul att läsa tråden. Puritanerna rasar kanske men överväg A50 ratten. Känns ändå som något nytt och är ju lätt att byta åter.

  2. #242
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Hej!

    Miniupdate: Har fått tag på en låda, och monterat den. Testkörde bilen, och lådan kändes kanon, och laddtrycket med nya T7-ventilen var stabilt! Enda störmomentet är att den låter lite mer än T5-ventilen.

    Men säg den lycka som varar. Nu har jag jacussi i expansionskärlet. Toppackningen verkade inte gilla det nya laddtrycket utan bestämde sig för att ge upp i princip omedelbart. Så det var bara att ställa av bilen och köra in den i garaget igen. Ska försöka få lite tid över i sommar för bytet.

  3. #243
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Hej igen,

    Nu har jag rivit ner toppen, var inte speciellt svårt förutom nedre skruvarna på insuget....



    Däremot hittar jag inget uppenbart fel på packningen. Bilen blandar ju vätskor och det bubblar kraftigt i expansionskärlet. Kan det vara något annat än packning/topp?!

    Bild:



    /David

  4. #244
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Hej!

    Ett tag sen man uppdaterade nu! Bilen har fått stå orörd ett tag men jag har precis gjort ett nytt ryck:

    För att vara säker på att inte få göra om jobbet så fixade jag en annan topp. Den kom från en lågmilad 9000. Tyvärr saknades kammarna så de fick jag flytta över från min gamla:



    Klart för montage:




    På plats:





    Ventilkåpan fick lite ny färg då den skavdes bort lite när jag lyfte i motorn:



    Bilen gick klockrent när man körde lugnt, men så fort man laddade på lite så började den "rycka". Trodde jag satt kedjan fel (tog bort ventilkåpan och dubbelkollade) men hittade sprickor i mina stift:



    Bytte stiften idag och nu går bilen bra! Är ju van med diesel så känns lite annorlunda med en bil som vaknar när dieseln dör...
    Jag kör med Maptun steg3 nu det skjuter på riktigt fint, men man vänjer sig snabbt, en 100-150 hästar till skulle väl inte skada!?

    Nu dröjer det nog ett tag med nästa update, jag ska flytta och kommer bli av med mitt garage, och det nya är inte färdigt ännu...

    Allt för denna gång, fråga och kommentera gärna!

  5. #245
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    Skönt att det löste sig så enkelt som med byte av stift - även om det inte är det första man tänker på!
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  6. #246
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Skönt att det löste sig så enkelt som med byte av stift - även om det inte är det första man tänker på!
    Lite oklart varför de gick sönder, men har skruvat i och ur dem många gånger så...

  7. #247
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 113
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Dab Visa inlägg
    Lite oklart varför de gick sönder, men har skruvat i och ur dem många gånger så...
    Tappat i golvet eller för hårt åtdragna kan orsaka sprickor i porslinet.

    Därför man ska kolla dem innan man monterar i dem i bilen när man byter dem. Vilket jag slarvar med då man litar på att de är hela eftersom de är nya.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #248
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Hej!

    Miniupdate: Bilen har fått stå ute och frysa några dagar då jag städat ur mitt garage.



    Sen en liten bild på hur det blev med "nya" ratten tillsammans med träpanelen:



    Ska försöka få till några bättre bilder framåt våren hoppas jag.

    4 användare gillar detta inlägg



  9. #249
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Vad fint det blev med träpanelen och ratten!
    Går bilen som den ska nu?

    Akta för guds skull så den inte blir stulen när den står ute!
    Senast redigerat av rejser99 den 2015-11-25 klockan 13:56.
    Utan Saab

  10. #250
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Vad fint det blev med träpanelen och ratten!
    Går bilen som den ska nu?

    Akta för guds skull så den inte blir stulen när den står ute!
    Tack, bilen står inne igen.
    Japp bilen går bra nu, kör med ett steg 3 nu och det går rätt bra, men man vänjer sig fort

  11. #251
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Liten update. Jag har sålt mitt garage och då kan ju inte bilen stå kvar Så jag har fixat en vinterförvaring, jag blev dock tvungen att åka ett antal mil. Sommardäck, snö, framhjulsdrift och en sisådär 290hk är ingen bra kombination, men fram kom jag till slut. Några vinterbilder då, jag hoppas det inte blir några mer i framtiden:





    Jag kör en VW Passat från 2012 till vardags, och jag kan väl erkänna att en 21 år gammal 9000 idag inte känns riktigt så komfortabel som jag minns dem, men 17", sänkning och hårdare bussningar gör väl sitt för att förstöra lyxbilskänslan

    Fick för mig att besikta bilen innan jag ställde av den, dimljusen var tydligen för högt ställda och så tog inte / kärvar handbromsen tydligen lite. Lite märkligt eftersom oken är nyrenoverade men bilen har ju stått mycket stilla. Jag får kika på det i vår / sommar.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #252
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Men är det inte skönare stolar i Saaben ändå ? Ljudisoleringen är väl det jag saknar i äldre bilar (eller helst ny asfalt på vägarna).

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #253
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Men är det inte skönare stolar i Saaben ändå ? Ljudisoleringen är väl det jag saknar i äldre bilar (eller helst ny asfalt på vägarna).
    Jag har sportstolar i skinn i passaten med så vete tusan. Stora skillnaden är nog hur bilarna tar ojämnheter i vägen, jag antar det har att göra med hjulupphängningen, 9000 har ju rak bakaxel...

    Men självklart, Aeron är ju mycket snyggare och trevligt ljud med 3". Går inte att jämföra med en vardagsbil

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #254
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 113
    Medlem#
    6234
    Nja är nog inte pga att 9000 har stel bakaxel. Stötdämparna har ju förbättrats genom åren. Dock har man Bilstein B6 sport så blir det stötigt som satan. Hehe Ska bli spännande att se hur Bilstein B4 som ska motsvara original, uppför sig på min.

    send from space.

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #255
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Hej!

    Liten mini-update igen då. Har inte rört bilen men beställt en ny växelspaksknopp, en liten (45mm) laddtrycksmätare som jag hoppas skall passa bra i hålet för ljusvredet utan att behöva förstöra träpanelen. SAAB-dekalen skall jag sätta på mitt batteri för att "dölja" det riktiga märket.



    /David

    3 användare gillar detta inlägg



  16. #256
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Hej!

    Liten update: Har faktiskt kört bilen en del i somras, behövde en till bil och Aeron fick agera lite bruksbil till omväxling.

    Ena bromsoket var slut så det fick jag byta och dimljusen justerades in. Blev blankt papper på besiktningen

    För övrigt så har det inte hänt så mycket, utan jag har fokuserat på vårt hus, har målat, byggt altan/uterum och anlagt gräsmatta, så jobb har jag så det räcker Just nu står bilen på vinterförvaring, och väntar på att jag ska göra klart garaget invändigt.

    Tada!
    13934671_629434267223373_7545727601410309614_n.jpg


    Sedan en helhetsbild på träinredningen med nya knoppen:

    13921036_629434323890034_7532557656251486325_n.jpg

    Nybesiktigad, utanför nya garaget

    14039908_629434283890038_204923536208489266_n.jpg

    Bilen går oftast mycket bra, skjuter på fint. Dock så kan den ibland tveka och inte ladda fullt utan typ "bara" som en original-bil. Jag tror på att WG-porten kärvar, då jag bytt allt annat. Kör med ny T7-ventil, ny WG-klocka, nya stift, nya slangar. Enda som inte är bytt är turbon, och jag börjar fundera på om det verkligen är så smart att sätta dit en ny 15T då det finns potentare saker....

    Jag har märkt att man anpassar sig snabbt även vad gäller effekt...

    6 användare gillar detta inlägg



  17. #257
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    19t?
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  18. #258
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Hej!

    Länge sedan jag skrev något här. Bilen har stått ett tag nu, det som har hänt är att jag skaffat ett par skapliga Super Aero som komplement till mina ASA 17”

    Har börjat fundera på att sälja bilen, då jag inte riktigt känner jag har tid med den. Får man bara kaffepengar tror ni?

    Det mesta är ju fixat maskinellt och rostmässigt och bilen ser väldigt bra ut för sin ålder men för att bli i mint condition behövs en hellack.

    Kända fel: farthållaren har jag ännu inte fått att fungera, AC funktion osäker (ska testa fylla), backlucka lite rost nederkant insida (syns ej från utsidan).

    Vad kan vara ett rimligt pris nybesiktad/nyskattad med både 17” Isola och 16” Super Aero?
    Vinterdäck har jag inga.

Liknande ämnen

  1. saab 9000 renovering
    Av roy_021 i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 11:47
  2. Saab 9000 CC Aero renovering m,m
    Av Cabmange i forum Projekt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 23:39
  3. Saab 9000 cc -88 Renovering
    Av saab_johan i forum Projekt
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 20:41
  4. Saab 9000 Talldega Renovering
    Av Frille^saab i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 00:44
  5. lådras och renovering 9000 aero -94
    Av Fastlane i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •