Sidan 12 av 13 FörstaFörsta ... 210111213 SistaSista
Resultat 221 till 240 av 258

Ämne: Saab 9000 Aero -94 renovering

  1. #221
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Har inte hänt så mycket sen i somras. Bilen står sen länge avställd i mitt garage nu.



    Tröttnade för övrigt på att växla och framför allt att tanka min 9-5 bruksbil så har köpt mig en VW dieselräser Ska försöka hålla fingrarna borta från den så Aeron får all uppmärksamhet.

    Gällande Aeron så började värmepaketet läcka i somras. Så här ser det ut under bilen nu:



    Idag har jag i alla fall orkat städa i garaget, vilket är ett litet steg i rätt riktning. Kända fel just nu:

    -Värmepaket
    -Växellåda (viner på 3an, backen svår att få i ibland)
    -Magnetventil

    - - - Uppdaterad - - -

    Hej!

    Nu har det iaf hänt lite mellan alla andra aktiviteter....
    Kom några paket:



    Bort med fläkten och gamla värmepaketet. Blir ingen skön arbetsställning längs in mot torpedväggen och fläkten var inte direkt superenkel att få ut:




    Var rätt rutten:


    Av någon anledning har det aldrig slagit mig att man kanske borde byta kupéfilter i denna bilen. Det var nog dags:


    Lite bättre:


    Torka torka! Var mycket blött i bilen:


    Mattorna hade haft en rejält "blöt period" med mycket krök och mådde inge bra så jag skickade dem på rehab. Badar bubbelbad!


    Mattorna hänger nu på tork och jag har återmonterat nästan allt i motorrummet.


    Eftersom halva inredningen är borta tänkte jag passa på att felsöka min farthållare som jag tror aldrig fungerat då jag haft bilen.


    Allt för denna gång, fråga kommentera gärna!

  2. #222
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Du körde väl med bubblor i badkaret så de blev riktigt rena.

  3. #223
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Du körde väl med bubblor i badkaret så de blev riktigt rena.
    Haha för lite vatten i karet. Men nog blev de fräscha ändå!

  4. #224
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Tror du är rätt ute med svart panel,mina tankar är dom samma. Har hämtat en hel och fin panel i helgen,kommer nog lacka den också så den blir mer "modern",typ pianolack.

    /M
    Akta skinnet!

  5. #225
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Utan Saab

  6. #226
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    DSC00097.jpg

    Kul tråd!

    Såhär såg din bil ut 2003.05.14. Jag hade denna 2002-2003. Om jag inte missminner mig så var det en kille i Åmål som köpte den av mig.

    Vintern 2002-2003 så lämnades växellådan in hos VäxellådsJörgen i Mellerud. Fronten lackades om i samma veva. Bilen fick även nya 18", som man var tokstolt över. Minns att jag lade ner drygt 30k kr på bilen. Pärlan slog över till 20.000 mil innan jag sålde.

    Killen som ägde bilen innan mig var son till mannen som startade Selecta. Denna sonen fick allt han pekade på. Så han hade fått sig den "nya" 9-3SS som kom 2003, när jag köpte denna.

    Hälsningar
    Robert
    Senast redigerat av robkongsberg den 2015-01-27 klockan 00:02. Anledning: info added

  7. #227
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av robkongsberg Visa inlägg
    DSC00097.jpg

    Såhär såg din bil ut 2003.05.14.

    Hälsningar
    Robert
    Kul! Ser fin ut, vad vill du ha för den? Betalar BRA!

    Har börjat kika lite på farthållaren. Vakuumledningarna verkar funka, suger man i slangen vid pumpen rör sig gasspjället och håller trycket.

    Spaken och "SET-knapp" verkar fungera.

    Däremot verkar en av pedalkontakterna strula lite. Grejen är den att jag har för mig jag kollat upp detta förut då jag vet att de brukar krångla. Tyvärr så har jag inget korrekt kopplingsschema, det i min Haynes-bok stämmer inte...

    Någon som sitter på kopplingschemat för 1994 så är jag glad och slipper gissa?

  8. #228
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av robkongsberg Visa inlägg
    Såhär såg din bil ut 2003.05.14. Jag hade denna 2002-2003. Om jag inte missminner mig så var det en kille i Åmål som köpte den av mig.

    Vintern 2002-2003 så lämnades växellådan in hos VäxellådsJörgen i Mellerud. Fronten lackades om i samma veva. Bilen fick även nya 18", som man var tokstolt över. Minns att jag lade ner drygt 30k kr på bilen. Pärlan slog över till 20.000 mil innan jag sålde.

    Killen som ägde bilen innan mig var son till mannen som startade Selecta. Denna sonen fick allt han pekade på. Så han hade fått sig den "nya" 9-3SS som kom 2003, när jag köpte denna.

    Hälsningar
    Robert
    Tack för jätterkul info! Ja, en del verkar ha hänt mellan 2003 och 2010 då jag köpte den.
    Den förstärkta lådan var rasad och utbytt när jag köpte bilen. Synd då renoveringen verkar ha kostat 12100:- enligt kvittot
    Jag såg faktiskt att åtminstone fronten var omlackad när jag började slipa på den själv.

  9. #229
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Hej!

    Har gett upp för tillfället gällande farthållaren. Har testat 2 olika pumpar och kopplat den så att den går direkt man trycker på "set" men den orkar likt förbannat inte dra tillräckligt i vajern. Kanske är mitt batteri kasst, så jag får testa på vägen när tillfälle ges. Kanske kärvar wiren, men jag tycker inte det...

    Har fipplat med lite annat så länge. Vad nu då?



    Fick till slut tummen ur och smällde i träpanelen! Bonus var att jag kunde fiska upp larmdioden som jag "glömt" bakom panelen vid ett annat tillfälle





    Jag var lite tveksam tidigare men jag blev grymt nöjd. Det är svårt att fånga på bild, men panelen är väldigt mörk, så det blev riktigt diskret och lyxigt. Det verkar finnas många nyanser på trä till 9000...

    Nån som inte alls blev lika imponerad var frun. Trä var tydligen "gubbigt". Och när vi skulle byta bil och jag ville köpa en V70 så var V70 tydligen "gubbigt". En Passat Variant var tydligen inte alls "gubbigt" så det fick bli en sån istället. Jag försökte envist hävda att jag faktiskt är en "gubbe" men det argumentet verkade inte bita alls

    Enda problemet med panelen är att min laddtrycksmätare inte passar nu. Jag "modifierade" den svarta panelen för att få dit en 52mm på ljusvredets plats. Eftersom jag inte vill förstöra träpanelen ska jag försöka hitta en med 45mm monteringshål istället.

    Nu håller jag i alla fall på att rengör expansionskärlet och har tömt ur all gammal kylvätska. Litet tips till er som har hyfsat låga bilar, köp en domkraft med låg profil från början, så slipper ni använda två (som jag)



    Ser fortfarande fin ut under. Från början hade jag tänkt kleta på underredsmassa men när jag började tyckte jag det blev fult. Jag ångrar inte jag målade istället, färgen sitter riktigt bra, men visst skulle den må bra av lite vax



    Just nu står bilen uppallad och väntar på ny låda.

    Allt för denna gång. Kommentera fråga gärna!

  10. #230
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927
    Bygg om till T7 ventil så slipper du den krånglande T5 ventilen. Hittade en sida lite snabbt. http://saab9000vector.blogspot.se/20...t7-ventil.html
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  11. #231
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Får hålla med den föregående talaren och den eminenta länken ;-)

  12. #232
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Ja jag vet hur man gör, och det får nog bli ombyggnad. Ville ju köra T5 original men verkar vara svårt att få tag i 100% fungerade ventil.

    Edit :
    Riskritt att ta en T7 ventil från skroten? Eller brukar de också gå sönder ibland?
    Senast redigerat av Dab den 2015-02-11 klockan 11:11.

  13. #233
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Dab Visa inlägg
    Ja jag vet hur man gör, och det får nog bli ombyggnad. Ville ju köra T5 original men verkar vara svårt att få tag i 100% fungerade ventil.

    Edit :
    Riskritt att ta en T7 ventil från skroten? Eller brukar de också gå sönder ibland?


    Relativt riskfritt att ta från skroten. Annars kostar en sprojlans ny originalventil inte mer än 560 kr

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  14. #234
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Relativt riskfritt att ta från skroten. Annars kostar en sprojlans ny originalventil inte mer än 560 kr
    Nä där tar du fel, kostar endast 409kr på maptunparts, så det blir nog en beställning därifrån.
    Nu ska jag bara fixa en snygg adapter för jag tänker inte slakta kabelhärvan.

  15. #235
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Dab Visa inlägg
    Nä där tar du fel, kostar endast 409kr på maptunparts, så det blir nog en beställning därifrån.
    Nu ska jag bara fixa en snygg adapter för jag tänker inte slakta kabelhärvan.
    Där ser man, gjorde ju valet ännu lättare!
    Bara åka ut till Kungsåra nu och klippa lite kontakter som behövs, och sedan gå lös med lödkolven. Köp sedan lite kabelstrumpa så blir installationen snygg också, känns som att man vill ha en hel och ren look under huven på din kärra.

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...strumpa-61993/

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #236
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Kul att folk fortfarande orkar. Gjorde samma jobb för ett antal år sedan med min 9000.
    Tyvärr så står den bara i garaget nu mer då jag inte har tid att åka på träffar och dyligt längre.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  17. #237
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Hej!

    Här kommer en liten update. Jag gav upp det där med magnetventilen och bestämde mig för att köra T7-ventil istället. Det krävs lite lödning i boxen, programmering av frekvensen till MVn, samt att bygga om från 3 kablar till 2. Har beställt en sprillans T7-ventil...

    Boxen klar, lyft en pinne på angiven krets. Vi la en bit isolering under för att undvika kontakt. Sen på med lite ny lack på hela härligheten:


    Byglat två paddar enligt instruktionen. Mer plaströrsisolering och lack. Vill man göra det ännu bättre sätter man så klart dit ett 0ohms-motstånd....


    Boxen klar och nyprogrammerad. Eftersom jag inte ville slakta kabelhärvan i bilen så byggde jag en adapter:


    Min gamla ratt började bli lite småsliten, så jag hittade en ny. Plockade den från en bil som gått mindre än 15k mil. Finns en del småmärken men efter lite skinnvård och ny färg ser den rätt bra ut.
    Jag har fått klagomål på "94-ratten" så jag hoppas ni som gnällt blir nöjda nu
    (Allt "original" sparas givetvis)



    Allt för denna gång. Kommentera fråga gärna!

  18. #238
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Hej!
    Vart hittade du kontakterna till din adapter du byggt?

    /M
    Akta skinnet!

  19. #239
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Hej!
    Vart hittade du kontakterna till din adapter du byggt?

    /M
    Jag klippte ena kontakten från kabelhärvan på en T7-bil. Den andra sidan tog jag en spjällägesgivare som sitter på insuget på 9000. Den sågade jag itu så bara kontakten och stiften blev kvar. Sedan var det bara att löda ihop med kablarna till den 2-poliga T7-kontakten och på med en bit krympslang.

    Resterande info för konverteringen finns i den förträffliga T5Suite-manualen.

  20. #240
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Aha! Spjällägesgivarens kontakt passar. Ja så långt gick jag inte i mitt letande,ha bara den änden kvar att fixa till,just nu sitter bara lösa stift in i kontakten!

    Tack för tipset!
    /M
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. saab 9000 renovering
    Av roy_021 i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 11:47
  2. Saab 9000 CC Aero renovering m,m
    Av Cabmange i forum Projekt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 23:39
  3. Saab 9000 cc -88 Renovering
    Av saab_johan i forum Projekt
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 20:41
  4. Saab 9000 Talldega Renovering
    Av Frille^saab i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 00:44
  5. lådras och renovering 9000 aero -94
    Av Fastlane i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •