Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Oljud Saab 95 Aero

  1. #1

    Oljud Saab 95 Aero

    Hej!
    Jag har på senare tid börjat höra ett oljud vä (sett framifrån) ungefär vid drivremmen eller runtomkring där, min första tanke var om det kunde vara vattenpumpen som börjar ge upp (28000mil) , har även märkt en större vattenförbrukning, men kan inte direkt hitta någon läcka. Oljudet är svårt att beskriva, men låter ungefär som om något är glapp i om ni förstår, när bilen står på tomgång så hör man grr..grr.grr..grr på ett ungefär utan att beskriva oljudet rätt, men med den intervallen ungefär. Har också funderat på om det kan vara något hjul vid drivremmen? En annan liten fråga är om någon vet var man kan köpa en helt ny bromsvätskebehållare, och om en behållare från en 07a skulle passa min 02a. Tacksam om någon kan ge mig en lite klarare syn på dessa problem. Mvh

    Min bil Saab 95 Aero 02års modell 28000mil

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Oljud Saab 95 Aero

    Skroten är väl ett utmärkt ställe för ny behållare
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421

    Re: Oljud Saab 95 Aero

    Kolla AC-kompressorn,om den är på gång så kan det bli liknande ljud.
    Prova att trycka in econ.knappen,blir ljudet annorlunda så har du nog hittat felet.
    Lycka till/Peter..............

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Oljud Saab 95 Aero

    Citat Ursprungligen postat av baskowilma
    när bilen står på tomgång så hör man grr..grr.grr..grr på ett ungefär utan att beskriva oljudet rätt, men med den intervallen ungefär.
    Många felbeskrivningar har man läst här genom åren, men denna sticker ut.

    Hur länge sedan är det remmen byttes? I värsta fall kanske man borde släppa remspänningen och känna på vart och ett av hjulen för sig?

    En Youtubevideo kanske?

  5. #5

    Re: Oljud Saab 95 Aero

    Ja det är inte det lättaste att beskriva oljudet , kollade på lite youtube- klipp och jag undrar om det inte är vattenpumpen som börjar ge upp. Ska till min saabverkstad imorgon sen får jag väl uppdatera er . Hade ju varit kanon om jag hade kunnat lägga upp ett klipp på youtube men vet inte riktigt hur man gör, hade ju varit till hjälp för andra också som får något obekant ljud, för imorgon vet jag antagligen helt säkert vad ljudet är. Om någon vill berätta hur man gör så tveka inte . Mvh B

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Oljud Saab 95 Aero

    Man filmar, lägger över filen på hårddisken, reggar sig på Youtube, lägger upp filmen och postar länken här. Det hela är inget svårt och löser sig vart efter.

  7. #7

    Re: Oljud Saab 95 Aero

    http://youtu.be/v08hoaoZPWI

    Har varit på min Saab verkstad idag och dom har konstaterat att det är vattenpumpen till 99,9% , ska hämta hem bilen imorgon då dom inte hade någon vattenpump hemma tyvärr. Har nu lagt upp en länk där jag filmat bilen på tomgång. Mvh

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Oljud Saab 95 Aero

    Nästan lite trimmad V8 över det där. Brat brat brat brat...

    Borde kanske se om det det droppar nåt vatten bakom remskivan om det är pumpen. Så pass mycket som det låter måste den vara rejält sliten.

  9. #9

    Re: Oljud Saab 95 Aero

    Haha !! Det lustiga är att missljudet från pumpen kom som ett brev på posten, jag skulle vilja säga att jag har väldigt bra koll på bilen och tittar över den var och varannan dag, så jag har absolut inte missat att den låter. Lyste och tittade som bara den men kunde inte se något stort läckage lustigt nog. Idag har min Saab verkstad bytt pumpen, och när dom gjorde det så upptäckte dom att två bultar till grenröret var av (närmast remskivan så att säga) så det blev ny packning och bultar också dom förklarade att det är alltid den sidans bultar som går av, förklaring till det hade dom inte, utan det är bara så det är av någon konstig anledning. Jag är glad att dom alltid är så noggranna och duktiga, verkligen supernöjd med min verkstad!! Mvh

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero -02 oljud i höger fram
    Av diggen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 12:00
  2. knackande oljud 95 aero 00
    Av affe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 20:46
  3. Vinande/gnisslande oljud saab 9-5 aero 2004
    Av jimmyb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 10:25
  4. Saab 9-3 Aero -02 Oljud framruta
    Av Vivel i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •