Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Krillahöla
    Inlägg
    5

    9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    Hej!!


    Äger en 9-3 TTID 180hk -11 som har gått 3500 mil,har nu en liten fundering.
    Kör jag på 5:an eller 6:an i 90-100km/h och gasar på så rycker den,vet inte om detta är normalt för diselmodellen,har bara kört bensinare innan.
    Kör med Maptun steg1 men märker ingen skillnad utan steget gällande ryckningarna


    Mvh Jonas
    Aldrig för mycket och aldrig för lite är lagom

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    Det är nog inte normalt. Har läst nått om det där, men minns inte helt. Undrar om det inte var något med partikelfiltret? Kör du mycket korta körningar så partikelfiltret inte hinner göra sina regenereringar?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Krillahöla
    Inlägg
    5

    Re: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    Hej!

    Gumman pendlar ca:6 mil om dan.Vet inte om det räcker.
    Har pratat med återföräljaren och deras verkstad,fick en flaska som jag skulle slå i vid nästa tankning,det skulle tydligen rengöra enligt dom även partikelfiltret mm
    Men det blev ingen skillnad !!!

    Man kanske ska ta en ytterligare en diskussion med verkstan!
    Känns inte bra detta.....
    Aldrig för mycket och aldrig för lite är lagom

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    6mil enkel eller 3+3mil ToR?

    Såhär står det om regenereringen i instruktionsboken. (C-Pen är en bra manick)
    Regenereringen sker automatiskt. Tiden mellan varje regenerering påverkas av vilken typ av trafik bilen körs i. Landsvägskörning ger längst intervall. En regenerering kan ta upp till 8 min.

    Regenereringen startar när vissa villkor uppfylls, t.ex.:
    -motorn ska ha varit igång minst 5 min
    (vid kallt väderlek upp till 15 min).

    -hastigheten ska vara minst 25 km/h.

    Om bilen bara körs kortare sträckor kommer inte regenereringen att starta. För att undvika detta rekommenderas att man kör 20 min. landsvägskörning minst var 1000 km. Då kommer regenereringen att genomföras.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    Om det nu skulle vara partikelfiltret som börjar bli tätt pga förkorta körsträckor, så kan en verkstad med Tech2 starta en manuell regenerering, utan någon dyr fuffenstillsats som kanske ändå är verkningslös.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Krillahöla
    Inlägg
    5

    Re: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    Tja!

    Japp 3 mil enkel resa! Tar cirka 20 min turen! får ta ett snack med verkstan imorgon!
    Tacksam för alla tips!!

    Mvh
    Aldrig för mycket och aldrig för lite är lagom

  7. #7

    Re: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    Citat Ursprungligen postat av Flymossen
    Hej!!


    Äger en 9-3 TTID 180hk -11 som har gått 3500 mil,har nu en liten fundering.
    Kör jag på 5:an eller 6:an i 90-100km/h och gasar på så rycker den,vet inte om detta är normalt för diselmodellen,har bara kört bensinare innan.
    Kör med Maptun steg1 men märker ingen skillnad utan steget gällande ryckningarna


    Mvh Jonas

    Har exakt samma problem med min, i mitt fall beror det på trimsteget (maptun st1)
    den fläskar på så mkt vrid vid låga varv och höga växlar i låg fart = mycket belastning för motorn. Undviker detta genom att inte gasa för hårt när jag ligger på <1300rpm på 5an eller 6an.

    Slänger jag in original med maptunern så får jag inte alls några problem med ryck.

    //Fabbe

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    Min rycker, eller svajar, på sexans växel vid 90-100 med farthållaren på, ingen skillnad mellan org 180hk och Maptun st 1. Kan det ha något med liten och stor turbo och deras samspel? Finns ju en dip, enligt bromspapprerna, lite längre upp i varvtal men den känner jag inte av.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    Jag pratade för en dryg månad sedan med en initierad herre som jobbat hos saab med utveckling. Han ville ur sin synvinkel hävda att 180hk TTiD motorn var tillräckligt maxxad i effekt/vrid-uttag redan från fabrik, så t.o.m. Hirschs mjukvara var ett gränsfall. Men allt där över var mer eller mindre "vansinne", om jag tolkade honom rätt. Om så är fallet så kan jag tänka mig att det är av yttersta vikt att kalibreringen är väl utförd i tredjeparts mjukvaror för att det ska lira bra.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Krillahöla
    Inlägg
    5

    Re: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag pratade för en dryg månad sedan med en initierad herre som jobbat hos saab med utveckling. Han ville ur sin synvinkel hävda att 180hk TTiD motorn var tillräckligt maxxad i effekt/vrid-uttag redan från fabrik, så t.o.m. Hirschs mjukvara var ett gränsfall. Men allt där över var mer eller mindre "vansinne", om jag tolkade honom rätt. Om så är fallet så kan jag tänka mig att det är av yttersta vikt att kalibreringen är väl utförd i tredjeparts mjukvaror för att det ska lira bra.
    Aj då känner mig väldigt osäker om man ska boosta bilen överhuvudtaget efter att man har läst detta??
    Aldrig för mycket och aldrig för lite är lagom

  11. #11

    Re: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    Citat Ursprungligen postat av Flymossen
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag pratade för en dryg månad sedan med en initierad herre som jobbat hos saab med utveckling. Han ville ur sin synvinkel hävda att 180hk TTiD motorn var tillräckligt maxxad i effekt/vrid-uttag redan från fabrik, så t.o.m. Hirschs mjukvara var ett gränsfall. Men allt där över var mer eller mindre "vansinne", om jag tolkade honom rätt. Om så är fallet så kan jag tänka mig att det är av yttersta vikt att kalibreringen är väl utförd i tredjeparts mjukvaror för att det ska lira bra.
    Aj då känner mig väldigt osäker om man ska boosta bilen överhuvudtaget efter att man har läst detta??
    Och vad menar han på skulle vara svaga länken? Har kört 3000mil med mitt trim utan några problem iaf. Känner inte till nån ttid det har strulat för Heller..

    Fabbe

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Flymossen

    Aj då känner mig väldigt osäker om man ska boosta bilen överhuvudtaget efter att man har läst detta??
    Och vad menar han på skulle vara svaga länken? Har kört 3000mil med mitt trim utan några problem iaf. Känner inte till nån ttid det har strulat för Heller..

    Fabbe
    Vad han i detalj avsåg gick vi aldrig in på då tiden tyvärr inte medgav detta. Så jag vet inte vad som kunde haverera i maskinen. (Den 6-växlade F40 lådan skulle dock vara en stabil pjäs som man inte skulle knäcka i första taget, så det va ivf inte den) Men vad gazer3312 skrev kan säkert vara en faktor. Hur som så tolkade jag det som att original 180hk/400Nm var bra nog & Hirsch var 200hk/430Nm på gränsen till rekommendabelt. Mer än så skulle man inte ens fundera på att ta ut från denna 1.9litaren. Jag kan inte värdera denna information mer än att herren ifråga kändes seriös & mycket kunnig i.o.m. hans tidigare arbetsuppgifter.

    3000mil säger ju egentligen inget. Det kan säkert fungera helt okej under hela motorns livslängd. Jag antar att mycket beror på hur man använder denna effekt & vrid. För vid normal "glidarkörning" i Sverige så utnyttjar man ju ofta inte resurserna maskineriet kan leverera.

    EDIT: Vill tillägga att om man gör effektökande åtgärder, så är det ju alltid som så att man får ha en kalkylerad risk med att något skiter sig. Men det är ju många av oss som tar den risken pga av att det är kul. Men det är ju bra att ungefär känna till var gränserna finns.
    Hur som helst så har vi spårat ut från den ursprungliga frågeställningen.

  13. #13

    Re: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av fabbe

    Och vad menar han på skulle vara svaga länken? Har kört 3000mil med mitt trim utan några problem iaf. Känner inte till nån ttid det har strulat för Heller..

    Fabbe
    Vad han i detalj avsåg gick vi aldrig in på då tiden tyvärr inte medgav detta. Så jag vet inte vad som kunde haverera i maskinen. (Den 6-växlade F40 lådan skulle dock vara en stabil pjäs som man inte skulle knäcka i första taget, så det va ivf inte den) Men vad gazer3312 skrev kan säkert vara en faktor. Hur som så tolkade jag det som att original 180hk/400Nm var bra nog & Hirsch var 200hk/430Nm på gränsen till rekommendabelt. Mer än så skulle man inte ens fundera på att ta ut från denna 1.9litaren. Jag kan inte värdera denna information mer än att herren ifråga kändes seriös & mycket kunnig i.o.m. hans tidigare arbetsuppgifter.

    3000mil säger ju egentligen inget. Det kan säkert fungera helt okej under hela motorns livslängd. Jag antar att mycket beror på hur man använder denna effekt & vrid. För vid normal "glidarkörning" i Sverige så utnyttjar man ju ofta inte resurserna maskineriet kan leverera.

    EDIT: Vill tillägga att om man gör effektökande åtgärder, så är det ju alltid som så att man får ha en kalkylerad risk med att något skiter sig. Men det är ju många av oss som tar den risken pga av att det är kul. Men det är ju bra att ungefär känna till var gränserna finns.
    Hur som helst så har vi spårat ut från den ursprungliga frågeställningen.
    Känner att jag inte ska försöka svara då det är stor risk för OT heheh.

    Flymossen, hur länge har du haft detta ryck ?? något som dykt upp nyligen eller
    har det "alltid funnits där" ? Har du haft diskussion med verkstan igen ang regenering med tech2 ?

    //Fabbe

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635

    Re: 9-3 TTID -11 Ryckig normalt??

    Hej.
    Har liknande bekymmer med min bil,dock en 08a.
    Det finns två olika insugs plenum till ttid bilarna,
    det nyare kom 2010 nån gång.
    Det tidiga versionen har 1 stålband spm förbinder spjället
    med spjällaxeln,dom nyare har tre stålband.
    Om/när spjället lossnar från axeln följer det bara med
    och kan inte reglera gentemot gaspådrag.
    Andra alt är att spjället släpper från axeln och går in i motorn,
    händer dock inte så ofta.
    Separata spjäll till varje cylinder.
    /Magnus

Liknande ämnen

  1. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  2. 9-5 aero, ryckig vid normalt gaspådrag
    Av Victor W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 21:44
  3. Normalt ladd?
    Av PaaNis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 23:09
  4. Min ECC låter, normalt?
    Av ljungström i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •