Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Ber redan nu om ursäkt för långt inlägg som egentligen inte fyller någon annan funktion än att jag får spy lite galla.

    Att sälja bil är, som de flesta redan vet, alltid ett äventyr som kan ta ände med förskräckelse.

    Har just nu ett par bilar till salu, varav en är i riktigt bra skick rakt över.
    Samma dag som annonsen går ut på ett välkänt större annonsplats på webben (gissa vilken) så ringer person X.
    Person X är heeeelt exalterad i telefonen.
    "Den ser ju skitfin ut på bild! Sådana här ser man inte längre osv osv"
    Påståenden som jag är helt benägen att hålla med om.

    Begärt pris ligger på 17.000 kronor, så det handlar inte om att man ska behöva plundra Riksbanken för att ha råd med den direkt.

    Person X kommer hem till mig. Och intrycket som han och hans sällskap får blir inte sämre direkt. Entusiasmen över bilen och dess goda skick, består.
    "Fy fan! Den är ju faktiskt lika fin som på bilderna! Inte en rostfläck! Rent och snyggt i motorrummet och kanonfin invändigt!"

    Nu talar jag i egen sak, men ja ... Jag håller med. Dessutom finns besiktningshistorik en tio år tillbaka i tiden, där nästan samtliga besiktningar (däribland de två senaste åren) skett helt utan anmärkning, ej heller synpunkter. Ger en viss hint om att bilen är ordentligt skött.

    Båda i hans sällskap (hans pappa och en kompis till sonen) håller helt med. Det är till och med så bra att de nästan säljer in bilen åt mig, med kommentarer som "Ja, du lär nog inte hitta ett finare exemplar."

    De får pruta 2.000 kronor, ger 15.000 kr. Vi gör affär. Faktiskt. Skriver papper, fyller i ägarbytespapper, jag får pengarna.
    I detta läge är affären genomförd. De har själva kontrollerat, provkört och godkänt bilen och alla papper och betalningar är genomförda.
    Och på papprena vi precis skrivit framgår att X godkänt bilen i sitt förevisade skick och att jag inte har några som helst vidare skyldigheter för fordonet ifråga. Egentligen.

    Nåväl, bilen står på sommarhjul. Jag hjälper till att skifta till vinterhjul eftersom X har några enstaka mil hem och det råder snö och isgator.
    Ingen i hans sällskap är klädd för uppgiften och har heller inte verktyg. Så klart man fixar det åt dem.

    När de ska åka så låser sig ena bakhjulet. Sedan släpper det igen och bilen går att köra igen.
    Vad f-n? Bilen har ju stått oanvänd utomhus i ca en månads tid. Kan det vara handbromsen som låst sig? Misstänker det eller bromsbackar ...
    Oavsett vilket, inget jag känt till. Dessutom fungerade ju allt innan detta, vilket alla i sällskapet som tur är kan intyga.

    Jaja ... Jag är inte i behov av pengarna, inte platsen och jag vill kunna sova gott om nätterna.
    Därför ger jag X erbjudandet att antingen häva köpet eller reducera priset ytterligare. Något jag egentligen inte är skyldig att göra i detta läge.

    Noterbart är att till och med i detta läge är X pappa och kompis fortfarande förstående och tycker att X ska genomföra affären. Detta fixar de lätt när de väl kommer hem. Med andra ord: Reducera priset!

    Men X vill inte det. Han menar att "om man köper en bil för 15.000 kr så vill man ju att allt ska fungera!".
    Med detta som argument, som om vi talar om en fabriksny bil, tar han erbjudandet om att häva köpet. Parantes är att både hans kompis och hans pappa i det här läget ber om ursäkt till mig å hans vägnar. De skäms ...
    Men ... Okej. Fine för mig.
    Vi häver köpet!

    Konstaterar senare att jodå, det är bromsbackarna som måste bytas. Ingen jättekostnad direkt och det sker imorgon.
    Skickar ett sms till X där jag förklarar detta och att bromsbackarna kommer bytas på verkstad med kvitto och om han är intresserad kan han efter det få köpa bilen för samma bud som han gett, alltså 15.000 kr. Då med nya bromsbackar och nya belägg på plats, så att bilen garanterat kommer gå att använda.

    Åter igen är jag part i eget mål. Men ...
    Inte enbart tycker jag att jag agerat rätt rakryggat och accepterat långt mer än vad som ligger inom mina skyldigheter. Jag tycker även, i min enfald, att jag erbjudit honom en mycket generös deal.
    Problemet åtgärdat. Nya delar på plats hos yrkesmässig bilverkstad med kvitto och allt.
    Detta helt utan tillägg på det pris som X faktiskt accepterat kvällen innan.

    Svaret jag får är kort och gott:
    "Jag bjuder 13.000 kr för bilen med bromsarna åtgärdade. Annars hoppar jag detta"

    Fy f-n ... rent ut sagt.
    Så mycket var det värt att vara hygglig mot folk ...

    Och ... för att undvika vidare spekulationer:
    Detta var ... vad är det det brukar kallas ... etniska svenskar enligt en defination som till och med skulle passa in i Jimmie Åkesson och co mall (om de ens vet hur den ser ut själva).
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Riktigt tråkigt när du lägger ner övervänlighet och reperationskostnad på en bil han egentligen vill ha...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Jaha .... bromsarna fungerar inte helt 100..... ???? Vilka fler "dolda" fel kan man hitta här?
    Ja du vet - snöbollen har kommit i rullning och spekulanten börjar bli tveksam. Han börjar bli osäker - prutar ytterligare en slant - kanske för att blidka han med horn i pannan.

    Uppenbarligen var det knas med bromsarna och detta borde du ha känt till och informerat kunden om. Nu gjorde du inte det och sålunda gick den affären åt pipsvängen.

    Är man seriös köpare och har cash i plånboken och säljaren intygat både skriftligt och muntligt att bilen fungerar 100 i alla avseenden och sedan visar det sig att så inte är fallet så har man som säljare ett problem på halsen.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Csan:
    Även om jag förstår hur du tänker, så är jag inte benägen att hålla med.

    Bilen provkördes av mig innan jag annonserade ut den, just för att försäkra mig om att allting är juste och för att slippa stå där som ett fån.

    Provkörningen av mig själv (innan annonsen går ut i skarpt läge) begränsas visserligen till enbart landsvägskörning och inte ens två mils körning, men det testet klarade bilen, inklusive bromsar och allt, utan problem.
    Därtill ett besiktningsresultat för 2012 med perfekta bromsvärden och u.a.

    Spekulantens egen provkörning något kortare sträcka, men inte heller då påvisas några som helst problem.

    Därtill blir spekulant X informerad både i telefon och på plats om att bilen stått oanvänd utomhus i ca en månads tid.

    Så ... hur menar du att jag borde känt till problemet och undanhållit information?
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Jag tror Csan menar att det är så köparen resonerar och tänker.

    Annars förstår inte jag heller vad Csan menar.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Som säljare har man alltid möjlighet att reservera sig för skicket/funktionaliteten på vissa delar/komponenter. Accepterar köparen att trots allt genomföra affären trots vetskapen om möjliga brister så är allt lugnt. Däremot om säljaren garanterar att "Pärlan" är i nyskick kommer han få det svettigt om köparen veckan efter hänger på telefonen och häver ur sig att du har sålt honom en skrotbil. Allt hänger på hur orden föll i samband med att köpet gjordes upp samt eventuella åtaganden eller reservationer nedtecknade i köpekontraktet.
    Som "privatsäljare" har man egentligen enligt lagen ingen plikt att lämna ekonomiska garantier vid fel inom 6 månader. Det är upp till köparen att nogsamt undersöka och bedöma skicket på objektet och sätta detta i relation till priset.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Allt hänger på hur orden föll i samband med att köpet gjordes upp samt eventuella åtaganden eller reservationer nedtecknade i köpekontraktet.
    Det är helt sant, men nu föreligger det lyckligtvis ingen tvist mellan person X och mig.
    Jag uppskattar hellre ett gott samvete och en god natts sömn än pengar jag inte behöver. Och jag tycker fortfarande att jag gjort mer än vad som kan begäras från mig, samt att jag gav honom ett, vad jag tycker, jäkligt generöst erbjudande så här i efterhand.

    Men visst förstår jag att ur X perspektiv så sker inga eventuella fel på grund av den olyckliga slumpen, vilket givetvis förklarar hans agerande.

    Men du besvarar fortfarande inte min fråga?
    "Uppenbarligen var det knas med bromsarna och detta borde du ha känt till ..."

    Hur då, efter kontroll från både min egen, spekulantens och Bilprovningens sida?

    Jaja ...
    Oavsett vilket så har ingen hamnat i kläm. Alla är fortfarande nöjda och glada.
    Jag har bilen kvar, X har sina pengar kvar och hittar alldeles säkert sin 100 % felfria 15.000-kronorsbil någon annanstans.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Allt hänger på hur orden föll i samband med att köpet gjordes upp samt eventuella åtaganden eller reservationer nedtecknade i köpekontraktet.
    Det är helt sant, men nu föreligger det lyckligtvis ingen tvist mellan person X och mig.
    Jag uppskattar hellre ett gott samvete och en god natts sömn än pengar jag inte behöver. Och jag tycker fortfarande att jag gjort mer än vad som kan begäras från mig, samt att jag gav honom ett, vad jag tycker, jäkligt generöst erbjudande så här i efterhand.

    Men visst förstår jag att ur X perspektiv så sker inga eventuella fel på grund av den olyckliga slumpen, vilket givetvis förklarar hans agerande.

    Men du besvarar fortfarande inte min fråga?
    "Uppenbarligen var det knas med bromsarna och detta borde du ha känt till ..."

    Hur då, efter kontroll från både min egen, spekulantens och Bilprovningens sida?

    Jaja ...
    Oavsett vilket så har ingen hamnat i kläm. Alla är fortfarande nöjda och glada.
    Jag har bilen kvar, X har sina pengar kvar och hittar alldeles säkert sin 100 % felfria 15.000-kronorsbil någon annanstans.
    Du nämner i ditt inlägg att bilen stått avställd och inte körts på 1 månad. So what? Har du ägt bilen en längre tid och dagligen själv kört/använt bilen borde det någonstans ha ringt en klocka att bromsarna borde ses över? Hur svårt är det att hissa upp och plocka av hjulen för att inspektera bromsarna. Uppenbarligen gjorde du inte det ???

    Kanske var det så att du själv inte ägt bilen någon längre tid och själv inte brukat den som en vanlig bruksbil dag ut och dag in? De få stunder du nyttjat den har den fungerat utan anmärkning och således hade du ingen anledning att misstänka att det var något knas med bromseriet. Vilket som .... det kommer alltid surt efteråt när någon part av en eller annan anledning känner sig förfördelad.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  9. #9
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Uppenbarligen var det knas med bromsarna och detta borde du ha känt till och informerat kunden om. Nu gjorde du inte det och sålunda gick den affären åt pipsvängen.
    Bryt vana trogen och sluta trolla.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  10. #10
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 451
    Medlem#
    6988

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Hade en och en annan sådan som tittade på min 9-5:a, jag bara hänvisade upp till Saab om de ville ha fabriksnya bilar med garanti och inga fel.

    Så slapp man se dem igen!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Synd.
    Jag tycker du har varit riktigt juste. Dig skulle jag vilja köpa bil av.

    Dock tycker jag inte det är jättekonstigt. Antar att köparen var ganska ung? Då kan man anta att han blev väldigt exalterad över bilen och när sen det lilla felet uppstod dog allt det och efter det blev han väldigt tveksam. Bilen gick från perfekt till något som inte var det. Jag hade nog kunnat agerat likadant i ung ålder.

    Med några biläganden och affärer bakom sig har man lite mer erfarenhet att vila på och skulle nog inte göra samma tabbe som han gör.

    Hursom så är det inget att hänga läpp över. Är bilen så fin till det priset dröjer det väl inte länge innan nån kommer och hämtar den.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Jamen..va..f-n...

    Herr X kan väl ta sin 13 tusenlappar och stoppa upp dem där varken sol eller måne lyser...

    Du har varit mer än tillmötesgående.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Att parkeringbromsbackarna stämplar ut kan komma plötsligt och är inget man kan förutse. Och det är väl att anses som överkurs att plocka isär bromsarna för kontroll innan någon felsymptom finns.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    För mig låter det som en extremt osäker 18åring som tror att hela världen försöker lura honom.
    Jag hade inte sålt det till den idioten för 20000kr ens.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Hej,

    Mycket bra skött, krusa inte han om bilen är i sådant skick och du är i den sitsen du beskriver. På en sådan fin bil finns alltid köpare, vad är det för bil ?

    Mvh
    Matte

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Säger bara, just another day at work för en som vill "sälja bil"..
    Sålde för några år sen en helt rostfri Micra med "mycket akut dags för kamremsbyte" rätt billigt till en person som uppgav sig vilja ha "en snål vinterbil"
    Tre dagar senare var den till salu på Blocket som varandes i perfekt skick för ett par tusenlappar ytterligare.
    Inget kamremsbyte gjort, kollade upp med nya ägaren..

    Blir så trött..
    Ärlighet och sälja bil är inkompatibla ord, från båda hållen ..

    (Förresten, nån som vill köpa min avställda 9000/-96 - 500 spänn?? )

  17. #17

    Sv: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Mycket generöst av dig som säljare, nu kan du ju begära 20000 med nya fräscha bromsar, finns nog någon som uppskattar att det är gjort.

    Att du fick ett lägre bud var nog en psykologiskt reaktion. Mycket vill ha mer och de misstog nog din vänlighet för dumhet. :-)

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    ....

    (Förresten, nån som vill köpa min avställda 9000/-96 - 500 spänn?? )
    Jag är på! ev ....
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    ....

    (Förresten, nån som vill köpa min avställda 9000/-96 - 500 spänn?? )
    Jag är på! ev ....
    Förutsatt att den är totalt genomgången in i minsta detalj och att alla eventuella avvikelser från nyskick är nedskrivet i ett testprotokoll?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Sälja bil ... Sicket folk!!!!!

    Haha...




    ......

    Som tidigare nämnts.
    Jag hade också gärna varit den som letade bilen du hade till försäljning.
    Men ut med den för de du vill ha och vänta på en vettig intresserad "rätt" köpare!

    Hoppas det går bättre nästa gång!

Liknande ämnen

  1. Sälja modelljärnväg sälja?
    Av gucpm i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-05, 21:31
  2. Reservhjul på burk, sicket mög!
    Av polacoloco i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 17:05
  3. Hur tänker folk eg?
    Av Mr_SunBear i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 02:31
  4. Vad är det för fel på folk?!
    Av _Strongman_ i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 18:28
  5. Sälja till firma eller sälja privat, gäller en corvette
    Av the_Mattsson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •