Låt en verkstad läsa ut felkoderna eller köp en OP-com på ebay för en billig peng är mitt tips. Svårt att gissa sig till vad som är fel i våra moderna bilar så felkodsläsare är nästan ett måste om man inte vill byta del för del.
Låt en verkstad läsa ut felkoderna eller köp en OP-com på ebay för en billig peng är mitt tips. Svårt att gissa sig till vad som är fel i våra moderna bilar så felkodsläsare är nästan ett måste om man inte vill byta del för del.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Har precis samma problem. Har det löst sig för din del?
Som jag har förstått det så ska inte styrenheten till SPA behöva giftas in med Tech2, men jag kan ha fel. Nån som vet?
Det kan være en idé å informere om biltype for så kanskje få et (tilpasset) svar?
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
En 9-3a som han också hade frågat om.
2009a.
Det var ikke helt lett å se, men så er jo jeg norsk
Bkgrunnen for spørsmålet er at 9-3 WIS prosedyre for utskifting av SPA-modulen avsluttes med at man skal koble til Tech2/TIS 2000 for å kontrollere OM den må "reservedelsprogrammeres", noe som da skal utføres ved behov. Dette er ulikt tilsvarende prosedyre for en 9-5 (men kan vel være nødvendig der også). Først i tilfelle av at SPA skal SPS-programmeres skal den "giftes inn".
Så én årsak til problemet ditt kan altså være behov for SPS-programmering, en annen at det er feil ved den nye(?) SPA-modulen eller kanskje feil type(?).
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Inte helt lätt att se för en svensk heller, Norrbagge, om det är till lite tröst.
Vissa 9-3 tappar kontakten med styrenheten. Då kan det räcka att reservdelsprogrammera den igen. Har råkat ut för det på en -04. Vet inte om det kan hända på en -09, dock. Men Tech2 låter som en mycket god idé, ja.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Gammal tråd, men ett bra tips kommer här.
På med tändningen och lägg i backen, filma sedan alla fyra backsenorerna med mobilen. Titta på filmen och man hör då utraljudet, lätt att hitta vilken sensor som är kass. Sedan kan det ju vara styrenheten i skuffen också.. ett fungerande system har rätt snabba ultraljudspulser.
- och jag bytte styrenheten utan att behöva någon Tech2. Med den gamla kassa enheten så får jag ultraljudspulser men med längre intervall och såklart felmeddelande i cockpit.
Senast redigerat av joeCool den 2018-08-27 klockan 15:20.
Hej,
Jag köpte min Saab 9-3 -06 för 5 månader sedan, parkeringssensorn var då ur funktion och jag har läst på en del om detta. Jag läste att man skulle kunna höra sensorerna ticka om de funkade och det verkar som om alla utom en tickar. Är det den som gör att SPA har fått fnatt och slutat fungera eller vad tror ni?
Mvh Sebbe
Ja, det tror jeg - enten selve sensoren eller brudd/vakkel (glapp) i kabel fra denne til felles kontakt under støtfangeren.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Vet någon här hur man byter ut en prkeringssensor på en Ng 9-3 -06?
Hej jag har en saab 9-3 2007 vector kombi, vars parkering assistent krånglar ibland. Jag har lagt mig ned och lyssnat på alla sensorer och alla tickar på. Det brukar varna direkt när jag lägger i backen för att sedan fungera några sekunder senare.
Har även problem med vänster blinkers bak som oxå är ur funktion ibland. (vet inte om det är relaterat)
Hur ska man felsöka om man inte har tillgång till en tech2?
Samt hur kommer man åt att byta sensorer på min modell?
Och var sitter styrdornet till parkeringen assistenten?
Så här ser min bil ut baktill.
https://images.app.goo.gl/7iuHXzAucPffUdP18
Hej klusbert och välkommen hit!
Om du slkriver i din profil var du bor så finns det säkert någon hjälpsam person i dina trakter som kan hjälpa till med Tech2.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Alternativ feilsøkning i dette tilfellet er med hjelp av eSID2: http://www.esid.se/manuals/eSID2_Manual_SE.pdf. Denne har også mange interessante/nyttige funksjoner under kjøring.
SPA (styre-)modul er lokalisert bak luken på venstre vegg i bildet og en kommer til sensorene ved å ta bort støtfangeren: https://saabwisonline.com/b4/wis/9-3...rking-aid-spa/.
Jeg tror problemet med venstre, bakre blinklys er en separat feil (om den ikke kommer samtidig med SPA-varselet). Sjekk, ev. bytt pære, kontrollér holderen mht. korrosjon/irr og påfør gjerne litt egnet spray.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Tack för svar jag tror jag kommer prova byta modulen.