Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vågar jag köra bilen?

  1. #1

    Vågar jag köra bilen?

    Hej!

    Jag köpte en Saab 9-5 för 1,5 månad sedan, den är en -08 som gått 24000 mil. Den drar kylvätska och nu kollade jag oljan och den var på den nedre knoppen. Märkte igår när jag körde att det luktade avgaser i bilen. Den var inne på service för att kolla varför den drar kylvätska men de hittade inget vid provtryckningen. Oljenivån var ok för 1 månad sedan.
    Vad kan vara fel? Och vågar jag köra till macken för att köpa olja?

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Vågar jag köra bilen?

    Hej och välkommen.

    Hur mycket kylvätska försvinner det över tide? Står den på motorvärmare nu när det är kallt?

    Ett vanligt fel på biopowerbilarna är att det läcker kylvätska från doppvärmaren. Det behövs då en ny o-ring.

    Oljenivån borde inte sjunka så på en månad. Kan det vara så att det inte står alldeles rakt idag när du kollar nivån? Eventuellt har du en turbo som inte mår bra.

    På nedre knobben är ju i minsta laget men inget som bilen dör av att köra lugnt till macken.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3

    Re: Vågar jag köra bilen?

    Tack för svar!
    Jag får fylla på några deciliter varannan vecka. Oljan ser ok ut så inget vatten där. Turbon byttes vid 15000 mil. Om det är topplocket, borde de inte läckt där vid provtryckningen? Eller ser man inte det då?
    Bytte backventilen till bromsservon förra veckan för den råkade gå sönder när jag skulle kolla ev läckage. Jag körde bilen med hoptejpad backventil till verkstaden, kan det ha gjort att det försvunnit olja? (kan inte mycket om bilar).

    Ska åka till macken nu och fylla på.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Vågar jag köra bilen?

    Har du kollat så inte oljan läcker ut någonstans i ett större läckage? (Mindre läckage är det på 99% av alla 9-5or så det är "normalt")

    Angående kylvätskan håller jag med förra inlägget, kolla "framkant" på motorn (mot kylaren) om det är blött runt motorvärmaren -VÄLDIGT vanligt att det läcker ut på BP-bilarna och då är det som sagt o-ringen som behöver bytas.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5

    Re: Vågar jag köra bilen?

    Okej, ska kolla runt motorvärmaren om jag nu hittar den Kan man byta o-ringen själv? Någon som har en bild på var motorvärmaren sitter? Tycker att det är så mycket grejer runt motorn som man inte har en aning vad det är..

    Fick i lite mer än en halv liter olja. Var kan det läcka olja? Det är oljigt under motorn men trodde det berodde på tidigare byten eller läckage..hade nog fel. Oljepluggen?

  6. #6

    Re: Vågar jag köra bilen?

    de kan vara som på min 9-3a. de läckte vatten vid ettan cylinder. vatten gick rakt in i cylinden så inget kom in i oljan. fick byta toppakningen.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784

    Re: Vågar jag köra bilen?

    Hur mycket har du kört bilen denna månad?? Att en 9-5 drar lite olja är inget ovanligt (det är snarare regel än undantag)!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  8. #8

    Re: Vågar jag köra bilen?

    Jag kör väldigt lite, har nog bara kört 70 mil den sista månaden. Men när jag kört har det varit längre sträckor på 5-10 mil.

    Det är så irriterande att man skulle få tag på en bil som inte är ok. Den förra var mycket fel på så därför en ny. Dessa fel var svåra att upptäcka vid provkörningen. Mycket var bytt på den senaste åren bla turbo och topplockspackning. Hur ofta måste man byta topplockspackning och turbo?

  9. #9

    Re: Vågar jag köra bilen?

    Min bil hade de bytt toppakningen på men inte deratt bultarna rätt. ena bulten va lös vid ettans cylinder. så de kan vara så att de inte e rätt gjort på din me. värt att kolla om de e dragna me rätt moment.
    turbon byter man om den e sliten eller drar myce olja. drar den olja via turbon så brukar den ryka mycke.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173

    Re: Vågar jag köra bilen?

    Om det försvinner vatten på en 9-5 är det väldigt vanligt att det är värmeventilen på torpedväggen som läcker. Den sitter med en svart plastkåpa över sig..
    -Inget jättejobb att byta, materialkostnaden är väl runt 500kr gissar jag.

    Läckage brukar lättast synas då motorn är i driftstemperatur och gärna med lite varvtal, värt att kolla i alla fall.
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758

    Re: Vågar jag köra bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Gasser
    Om det försvinner vatten på en 9-5 är det väldigt vanligt att det är värmeventilen på torpedväggen som läcker. Den sitter med en svart plastkåpa över sig..
    -Inget jättejobb att byta, materialkostnaden är väl runt 500kr gissar jag.

    Läckage brukar lättast synas då motorn är i driftstemperatur och gärna med lite varvtal, värt att kolla i alla fall.
    Det vanligaste är väl iofs ett dåligt kylarlock eller vattenpumpen...

    Vid 15000mil är vattenpumpen en mycket sannolik orsak _OM_ den inte är bytt.

    Om kylarvätskan missköts helt så är det inte oväntat om kylaren eller värmepaketet börjar läcka inom 10 år. Lödningarna korroderar sönder (detta gäller de flesta bilar).

    Oljeläckage + avgaslukt -> kolla att vevhusventilationen är riktig, igensatt sådan leder till övertryck i vevhuset som både leder till avgaslukt och att olja trycks ut genom diverse packningar, mycket dåligt. Fungerande vevhusventilation är mycket viktig på B2x5-motorerna. Det är tre slangar och två backventiler som ska kontrolleras.

    Min bil har en genomgång då topplockpackningen byttes som en konsekvens av att man titta på ventilerna, inte för att den var trasig. Turbon är bytt en gång, vid 31000 mil. Följaktligen inget som "ska" byta utan orsak på din bil.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758

    Re: Vågar jag köra bilen?

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Öhh vad baserar du på att kylarlock och vattenpump är det vanligaste vattenläckagen på 9-5??????????????????????????????????????????
    Kylarlock har jag bytt 1st genom alla år på 9-5, och det var på min egen, då jag tog en flaska som jag trodde det var vatten i och hällde i, som visade sig vara fotogenavfettning när doften kom.
    Vattenpump händer, men det är inte vanligt, och är det något med vattenpumpen är det iregel bara O-ringarna mot blocket eller röret som läcker, inte själva pumpen.

    Värmekran finns inte på 04- på 9-5or för svensk marknad. Dock vanligt att dessa läcker på äldre bilar.

    Dock är motorvärmaren vääääldigt vanligt på BP modellerna som tidigare sagts.
    Du har säkert rätt, du har sett fler bilar än jag. Sedan har ju faktiskt behövt byta motorvärmaren pga. läckage på min bil en gång, men glömt det. När det gäller kylarlocket så är det saker emellan eller inte åtdraget ordentligt, inte locket som är trasigt i sig. Vattenpumpen börjar läcka när den är utsliten, men man kan ju märka detta på detta innan den kommit så långt och byta i tid. TS bil skulle kunna vara på en andra sliten vattenpump, det är i den trakten den andra pumpen brukar börja ta slut.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Vågar ni köra på E85
    Av TurboLamko i forum Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 23:16
  2. Härliga vägar att köra
    Av Trekmeister i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 22:03
  3. Vågar jag köra??
    Av Mangeboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 11:43
  4. 9-5 -03 : Motorlampan lyser -vågar jag köra?
    Av Perzy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 18:33
  5. vågar jag köra
    Av 9-5mednyturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •