Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lukt vid recirkulation - var är recirkulationshålet - video

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Lukt vid recirkulation - var är recirkulationshålet - video

    Saab 9-5 SC Vector 2.0 BioPower Automat
    2006 (nya karossen allts)
    11900 mil

    Jag tycker kupéluften luktar illa när recirkulationen går in, fuktig lukt som ibland påminner om gödsel eller förmultning. Mest luktar det när man startar bilen, men ibland kan jag få hostattacker och då ser jag att jag råkat slå på rencirkulationen. När värmen är på luktar det persika, men när det är lite kallare luft så kommer lukten.

    Jag har försökt åtgärda detta genom byta kupéfilter, att lämna in bilen på ac-rengöring (skum, ej ultraljud) och efter att förlorat förtroende för firmorna jag anlitat även försökt rengöra själv med både köpeskum, gas och vikron. Dräneringarna är rengjorda, även hålet uppe vid torkararmarna. Kylelementet ser helt rent ut och kupéfiltret är rent och torrt. Det enda jag inte gjort är att dra av torkarmarna och se om det ligger en massa skit där bakom.

    Men jag börja misstänka att det är någon vajsing på recikulationen. Enligt verkstadsmanualen så ska två klaffar öppnas och stängas när man recirkulerar. Jag hör ju att något rör sig där inne och täpper till, men kan det vara så att en av klaffarna inte jobbar rätt och att luften dras in på något konstigt ställe... kanske någonstans uteifrån där det ligger löv och ruttnar.

    Så hittade jag det här klippet som visar hur flärpen öppnar sig.
    http://www.youtube.com/watch?v=0O_BcZzPnWM
    Lite oklart var den är filmad, men är det så att man kan se det här om man plockar ner handskfacket?

    Kanske jag borde spruta in något desinfektionsmedel rätt in i recirukationshålet?

    Tacksam för alla ledtrådar så att jag kan komma vidare med det här. Tycker jag börjar få slut på alternativ :-(

    Vänligen,
    Sebastian
    ~=:: SAAB 9-5 Vector 2.0t BioPower Automat Sport Combi 2006 ::=~

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938

    Re: Lukt vid recirkulation - var är recirkulationshålet - vi

    Hade jag kännt dej väl så hade jag lagt in en spydig kommentar, men nu låter jag bli..
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Lukt vid recirkulation - var är recirkulationshålet - vi

    Citat Ursprungligen postat av Ghost
    Hade jag kännt dej väl så hade jag lagt in en spydig kommentar, men nu låter jag bli..
    Das Schtinker menar du :-)
    ~=:: SAAB 9-5 Vector 2.0t BioPower Automat Sport Combi 2006 ::=~

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Lukt vid recirkulation - var är recirkulationshålet - vi

    Lånar tråden lite. Var sitter motorn till recirkulationsspjället? Mitt spjäll (det som rör sig i videon) går att flytta hur man vill = kallt om benen. Får inga felkoder i displayen när man kör kontrollen, men något är av då det går att vrida spjället hur man vill. För det är väl inte samma som de vanliga felet med plastarmarna som går av?

    Marz

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Missljud recirkulation NG9-3
    Av djac93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 16:22
  2. Knackande ljud vid styrning för kupeluft-recirkulation 93-05
    Av Lasse_gbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 19:38
  3. Recirkulation fråga(acc)
    Av JohnM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-05, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •