Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Äger ej en SAAB men behöver hjälp ändå!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1

    Äger ej en SAAB men behöver hjälp ändå!!!

    Tänkte plocka några poäng hos svärfar... Ni alla vet hur svårt det är...

    Nu är det så att hans bil (tror det är en SAAB 9-5 2.3 T) har gått sönder och han har en SAAB. Felet uppkom på landsväg och plötsligt rycker bilen till och det blir ett stort gråaktigt moln bakom. Bilen går dock som den ska men det bolmar som "#¤%!#¤....
    Bilen blir inte varm eller så. Dock har jag inte kikat på röken själv men som sagt den är grå aktig och luktar...

    Någon som har ett tips på vad det kan vara för fel????
    Toppen som gått eller är det turbon. Fått för mig att bilar brukar bli varma fort om det är topplockspackningen, dock så är tempen normal och inga fel lampor lyser.

    Några bra sätt att felsöka tex turbo och topp.
    Har inte direkt tummen mitt i handen men har bara meckat... ja törs man säga det i detta forum.. Jaja iaf Volvo 240Tic och S40 2.0T

    TACKSAMM för svar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    antagligen turbon, men då brukar den låta rätt bra också. Lämna in den på en Saab verkstad får dem kolla vad som är fel.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Blockpackningen har gått, ett klassiskt Saab fenomen. En Arbetspolare till mig har bytt blockpackningen på 5st Saabar, 3 egna, 1 mor, 1 bror.
    Med lite tur så slipper han plana toppen....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Jag tror det är turbon som gett sig. Har sett massa exempel på 9-5 att de går sönder under körning, utan att det låter massa oljud om motorn.

    Att blockpackningen helt plötsligt blir så kass att det ryker mycket är väldigt ovanligt på 9-5. Tror aldrig jag har sett det. Men allt är möjligt...

    Kontrollera oljenivån i motorn om ni skulle köra mer med bilen innan rep., vilket jag inte rekommenderar att ni gör (kör alltså)! Det vore ju tråkigt att skapa mer skador pga för lite olja i motorn.

    Hoppas det löser sig smidigt. Lycka till.

Liknande ämnen

  1. Fel forum Men man kanske kan få hjälp ändå?
    Av Bohlin i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 17:50
  2. Behöver hjälp med min hackande saab 9-5
    Av GiiZzMOo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 19:29
  3. ny saab 9-5 aero äger behöver lite hjälp
    Av flumtobbe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •