Sidan 15 av 78 FörstaFörsta ... 513141516172565 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 1550

Ämne: MicEE 9-5 Aero, 9-5 Vector och 9-3 Aero

  1. #281
    Vad var det med 9-3 2.8T Aero XWD från 2008 som inte uppfyllde dina förväntningar?

  2. #282
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Vad var det med 9-3 2.8T Aero XWD från 2008 som inte uppfyllde dina förväntningar?
    Just min bil hade en färg jag inte kom överens med, saknade backsensorer, fanns inga coilovers att köpa så den blev inte låg nog, väldigt väldogt törstig och rätt slö.
    Allt detta tilsammans gjorde att jag aldrig riktigt trivdes med bilen...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  3. #283
    Går det där med slöheten inte att ordna på ett enkelt sätt med 2.8an?

    Nu är ju soppan billig och det kanske håller i sig ett bra tag

  4. #284
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Går det där med slöheten inte att ordna på ett enkelt sätt med 2.8an?

    Svårt att komma ifrån att den väger ungefär lika mycket som en mindre stridsvagn...

  5. #285
    Då är nog inte Turbo X heller ett alternativ... 1810kg väger min kombi.

  6. #286
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Då är nog inte Turbo X heller ett alternativ... 1810kg väger min kombi.
    Problemet är automatlådan, den slöar ner bilen så otroligt mycket.
    Hade den druckit lite mindre, säg runt litern så hade det varit en bra bruksbil men som dom är är dom varken snabba nog för att vara "roliga bilar eller snåla nog för att vara bruksbilar..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  7. #287
    Ett steg 1 ifrån GDM då? Funderar på det till min Tx..

  8. #288
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Hade steg 2 från Maptun dvs 310hk, var ändå samma problem..
    Har och hade vid tillfället en 9-5a med "Aero steg 3 biopower" dvs 315hk kittet och den är flera gånger snabbare än 9-3an. Dessutom halva förbrukningen, detta i kombination med toklågt inköpspris och toklågt driftkostnader gjorde att denna fick stanna
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  9. #289
    Vad knepigt att ett Steg 2 inte gav något.

  10. #290
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Vad knepigt att ett Steg 2 inte gav något.
    Heat soaking pga dålig original IC är troligen inte ett helt lång skott. Som MicEE m.fl. vet så rullar ju min V6 Aero med Hirsch 300hk minst sagt ganska så bra, så effekten går att få ut ut maskinen. Den är förvisso en manuell FWD. Hur som så distanserade jag MicEEs V6 XWD Automat rejält med det MT steg2 han hade.

    ime95mos, håll dig till en leverantör som verkligen har koll på Bosch ME9.6 ECU-styrsystemet, som V6:orna har. Samt räkna in att du behöver en effektivare alu-IC redan från början, kanske även nya friska tändspolar om de inte är utbytta.

  11. #291
    Går Hirschmjukvaran inte att få tag på nånstans längre?

  12. #292
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Går Hirschmjukvaran inte att få tag på nånstans längre?
    Inte rent officiellt, då den enbart såldes som komplett kitt ihop med IC & luftfilterbox.

  13. #293
    OK! Så Hirsch uppgraderingen var aldrig enbart en mjukvara... då förstår jag.

  14. #294
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    OK! Så Hirsch uppgraderingen var aldrig enbart en mjukvara... då förstår jag.
    Därav är det inte fel att ha Hirsch som "riktmärke" när man väljer en annan leverantör för uppgradering i 300hk/430Nm + klassen, till denna motor. Tänker då på just IC & luftvägar, samt kanske midpipe-kat & avgas. Fixar man det så borde även en MapTun uppgradering kunna prestera utan att reglera ner.

  15. #295
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Då är jag tillbaka i saabträsket igen efter en längre sjukdom (eller ja, jag köpte en BMW)
    Har faktiskt aldrig varit utan Saab men har inte gjort något speciellt med dom jag ägt under tiden så vi hoppar över dessa och går direkt på dagens aktuella bilar!
    I dagsläget äger vi 2st Saabar.
    En 9-5 Aero SC 2005 och en 9-5 Vector SC 2004 och det är dessa som tråden kommer att handla om från nu.
    Aeron är min bruksbil och Vectorn är min frus bil.
    Vi börjar med min Aero!

    Såhär stod den när jag i ett annat ärende råkade passera förbi den i bilhallen på jobbet.

    Läste på lappen, såg Aero, stolsfläktar och ett bra pris så självklart blev jag intresserad!




    Sagt och gjort det blev såklart affär efter en prisdiskussion och innan jag ens provkört bilen.
    En Aero är ju alltid en Aero och det är ju det man vill ha


    Förälskelsen var total och min BMW fick stå på jobbet och skämmas tills att den slutligen såldes!


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  16. #296
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Saabfestivalen var helgen efter att jag köpte bilen så självklart skulle jag dit!
    Innan saabfestivalen så fick jag ta och byta bromsrören och göra en basic service med motorolja och oljefilter.

    Detta var ganska akut och därför var det väldigt bråttom att byta dessa innan festivalen.

    Motorrummet var inte det snyggaste men helt klart funktionsdugligt.

    Saabfestivalen var ju minst sagt en underbar helt, vilket alla ni som var där säkert håller med om.

    Efter saabfestivalen så kunde jag faktiskt inte hålla mig från att modifiera bilen (hade faktiskt den original i 3 veckor)
    Första omgången med paket

    Detta innehöll såklart ett nytt chassi till bilen bestående av Nex/Speedparts coilovers samt powerflexbussningar till fram och bakvagn.



    Passade även på att montera dit ett par USA-blinkers, det är en av de snyggaste uppgraderingarna enligt mig!

    Såhär såg den ut då och jag var minst sagt riktigt nöjd!
    En Aero går ju ganska bra original och med ett ordentligt tillfixad chassi så är det verkligen en riktigt trevlig bruksbil!



    Skickat från min iPad med Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  17. #297
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Bifogar ännu en bild på bilen, jag hade knåpat ihop ett biopower steg 1 som tilsammans med originalspridare inte gav någon nämnvärd effektökning men ett bättre register, E85 samt något bättre bränsleekonomi vilket passar en bruksbil perfekt!

    Tyvärr så upptäckte jag den verkliga anledningen till att bilen blev inbytt, den förbrukade över 1 liter motorolja på ca 50 mil dvs efter ca 100mil så var det inte ens på oljestickan och motorn började ticka.
    Jag gjorde en sk "protec behandling" vilket är en invändig motorrengörare som ska få igenkoxade oljeringar att släppa och minska oljeförbrukningen.
    Detta har funkat på ca 1/3 av de bilarna vi har gjort det på så det var värt ett försök.
    Tyvärr hjälpte detta inte på min bil så alternativen var följande:
    Fylla på motorolja för 200:- litern var 50e mil eller öppna maskinen och fixa problemet på riktigt.

    Min första tanke var att plocka ur kolvarna och byta kolvringarna för att sedan vara nöjd med en fin Aero som inte förbrukar motorolja.
    Tyvärr tog mitt samvete över och jag tänkte att det var lika bra att byta den rasslande kamkedjan samtidigt, om jag ändå ska öppna motorn.
    Tänkte då att jag faktisk lika gärna kan byta till smidda Wössner kolvar när jag ändå hade motorn isär eftersom att jag hade så bra erfarenhet av dessa kolvar från min förra bil.
    Sagt och gjort, en stor beställning lades hos Maptun och Speedparts.


    Så grymt fina kolvar, nästan synd att gömma dessa inuti motorn.

    Lägger upp en bild på powerflex blackseries i bakvagnen efter att dessa blev felbeställda från mig och kom därför aldeles för sent och blev därför monterade efter det att resten av chassit blivit klart..




    Skickat från min iPad med Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  18. #298
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Dags för motorrenoveringen!

    Precis inkörd i verkstaden och redo för 2-dagars arbete!

    Upptäckte att en grenrörsbult hade gått av och läckt en del, såklart skulle detta åtgärdas men jag väntade tills dess att toppen var demonterad för lättare åtkomst.


    Toppen är av och läget håller på att utvärderas för att se hur mycket extra jag skulle behöva byta.

    Mina nya tändstift hade brunnit av till nästan ingenting på mindre än 100mil.
    Inte bra men toppen hade klarat sig och resten såg bra ut!

    Kolvarna är ur och blocket är redo för att bli honat och föreberett för kolvarna!

    Hittade en massa otrevligheter i oljetråget som jag kunde härleda till ett dåligt vevlager.

    Oljeringarna satt stenhårt fast längs in i spåren så detta förklarar den höga oljeförbrukningen!
    Skönt att få åtgärdat ett problem!

    Kedjetransmissionen är borta och blocket är tvättat och redo för återmontering!

    Kolvarna är i och motorn börja så sakta likna en motor igen


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  19. #299
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Ser på bilderna att de 2 sista är i fel ordning, jag monterade faktiskt i kolvarna innan jag började på kamkedjebytet..


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  20. #300
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Passade på att förbereda ventilkåpan för lite färg medans den ändå var demonterad.

    Här är motorn med nya kolvar och kedjetransmissionen monterad!
    Redo för att få den genomgångna toppen monterad!

    Nu är det nära en uppstart...

    Avgasystemet var ju ändå av så ett Jt 3" kunde jag ju lika gärna montera eftersom att det gamla var rätt rostigt.

    Avgasystemet fick jag helsvetsat eftersom att jag verkligen ogillar avgasklämmor.

    Och såhär snyggt blev undersidan med nästan allt bytt och tvättat.

    Ovansidan blev faktiskt ännu snyggare än undersidan
    Bilen var här uppstartad och gick perfekt!

    En ordentlig tvätt och motortvätt var behövligt efter allt spill och söl i motorrummet.

    Även min AC fick en omgång med nya o-ringar och lite gas för att kyla så underbart som man vill här nere i Sveriges sommarstad



    Skickat från min iPad med Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

Liknande ämnen

  1. Porsche 935 dyno run
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 20:42
  2. 9-5 BioPower vs Porsche 964 .. vad tror ni?
    Av Jonas I i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 21:09
  3. Porschebromsar på 9000
    Av illegal_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 20:08
  4. 9-5 2,3t BioPower -> Aero BioPower
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 00:06
  5. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •