Sidan 1 av 64 1231151 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 1550

Ämne: MicEE 9-5 Aero, 9-5 Vector och 9-3 Aero

Hybridvisning

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    MicEE 9-5 Aero, 9-5 Vector och 9-3 Aero

    Hejsan!
    Då jag är Saab nörd av rang och dessutom arbetar som Saab mekaniker på auktoriserad verkstad så passerar en del saabar mina händer och jag tänkte dela med mig av dessa projekt.
    Har just nu 3st bilar i min ägo:

    9-3 SC 2.0t Biopower Aero -08
    Snowsilver, automat, kombi

    Porsche 944 Targa -83
    Alpinvit, N/A och underbar!

    Ford Sierra dohc -91
    Vit, 5D, vinterbil


    UPPDATERING!
    Äger numera ingen av dessa bilar utan har en 9-5 Aero SC 2005 samt en 9-5 Vector SC 2004!
    Dessa kommer tråden att handla om!

    Uppdatering igen!
    Det har tillkommit en 9-3 SS Vector 2.0t Biopower 2008 som bruksbil

    Nu tillkom det en 9-3 SC 2.0t Aero 2009
    Senast redigerat av MicEE den 2015-09-26 klockan 07:24. Anledning: Köpt fler bilar
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Tänkte att det var dags att uppdatera denna lite..
    Problemet är att jag har nog hunnit med minst 11st bilar sedan sist och vet inte riktigt vart jag ska ladda upp bilderna..
    Kan iaf lista några av bilarna sedan sist.

    Efter den silvriga 9-3an känd som HAJen så köpte jag en volvo V40 2.0t.
    Denna fick på sig coilovers men blev ändå aldrig rolig så den byttes in som en dellikvid mot en Subaru Impreza WRX STi 2004 som är en otroligt snabb bil.
    Denna hade runt 400hk och 4WD så inte precis slö
    Denna såldes då jag skaffade en 9-3 Aero 2.8T kombi 2006 som spontanhandlades tokbilligt på KvD.
    Denna såldes helt enkelt för att jag fick ett bra bud på den och efter det var det ett par "ströbilar" dvs någon 9-5a någon 9-3a som var mindre roliga. Köpte och sålde några og9-3 Aeros, såldes faktiskt pga att de var cupemodeller vilka är helt otroligt opraktiska bilar.
    En köptes med rasad motor som byttes och sedan såldes vidare då den tyvärr var både svart och cupe dvs alla fel för mig.
    Köpte sedan en 9-5a 2.3t Vector med rasad motor som visade sig bli en bil jag skulle behålla länge då jag har den än idag.
    Mer om den sen.
    Köpte även en 9-3 2.8T Aero XWD från 2008 som tyvärr inte uppfyllde mina förväntningar så den såldes ganska omgående.
    Den hann med ett par rejäla servicar, turbo-x läpp, turbo-x mjukvara i motor och huvudinstrument och en hemmapulad sänkning för XWD bilarna
    En Saab 90 hann också passera min ägo under sommaren men den såldes även den pga brist på användningsområden.

    Tråden kommer mest att handla om min 9-5 Vector som fick en renoverad motor med smidda wössner kolvar och en massa chassimodifikationer (powerflex och coilover), uppgraderade bromsar och drivlina, kommer även att hamna om min 9-3 Aero 2001 som även den fick chassimods och motoruppgraderingar samt min fru som precis tog körkort och därför fick en 9-5 Aero 2006.
    Hoppas detta kan vara av intresse för er, ska lägga upp mer info och bilder när jag hittar ett sätt att ladda upp bilderna.
    Tills dess får ni kolla på min Garaget.org sida för lite förhandsinformation om bilarna (glöm inte att rösta)

    Med vänlig hälsning Michel
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  3. #3
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    trevligt med lite updates
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #4
    Vad var det med 9-3 2.8T Aero XWD från 2008 som inte uppfyllde dina förväntningar?

  5. #5
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Vad var det med 9-3 2.8T Aero XWD från 2008 som inte uppfyllde dina förväntningar?
    Just min bil hade en färg jag inte kom överens med, saknade backsensorer, fanns inga coilovers att köpa så den blev inte låg nog, väldigt väldogt törstig och rätt slö.
    Allt detta tilsammans gjorde att jag aldrig riktigt trivdes med bilen...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  6. #6
    Går det där med slöheten inte att ordna på ett enkelt sätt med 2.8an?

    Nu är ju soppan billig och det kanske håller i sig ett bra tag

  7. #7
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Går det där med slöheten inte att ordna på ett enkelt sätt med 2.8an?

    Svårt att komma ifrån att den väger ungefär lika mycket som en mindre stridsvagn...

  8. #8
    Då är nog inte Turbo X heller ett alternativ... 1810kg väger min kombi.

  9. #9
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Då är nog inte Turbo X heller ett alternativ... 1810kg väger min kombi.
    Problemet är automatlådan, den slöar ner bilen så otroligt mycket.
    Hade den druckit lite mindre, säg runt litern så hade det varit en bra bruksbil men som dom är är dom varken snabba nog för att vara "roliga bilar eller snåla nog för att vara bruksbilar..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  10. #10
    Ett steg 1 ifrån GDM då? Funderar på det till min Tx..

  11. #11
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Hade steg 2 från Maptun dvs 310hk, var ändå samma problem..
    Har och hade vid tillfället en 9-5a med "Aero steg 3 biopower" dvs 315hk kittet och den är flera gånger snabbare än 9-3an. Dessutom halva förbrukningen, detta i kombination med toklågt inköpspris och toklågt driftkostnader gjorde att denna fick stanna
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  12. #12
    Vad knepigt att ett Steg 2 inte gav något.

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Vad knepigt att ett Steg 2 inte gav något.
    Heat soaking pga dålig original IC är troligen inte ett helt lång skott. Som MicEE m.fl. vet så rullar ju min V6 Aero med Hirsch 300hk minst sagt ganska så bra, så effekten går att få ut ut maskinen. Den är förvisso en manuell FWD. Hur som så distanserade jag MicEEs V6 XWD Automat rejält med det MT steg2 han hade.

    ime95mos, håll dig till en leverantör som verkligen har koll på Bosch ME9.6 ECU-styrsystemet, som V6:orna har. Samt räkna in att du behöver en effektivare alu-IC redan från början, kanske även nya friska tändspolar om de inte är utbytta.

  14. #14
    Går Hirschmjukvaran inte att få tag på nånstans längre?

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Går Hirschmjukvaran inte att få tag på nånstans längre?
    Inte rent officiellt, då den enbart såldes som komplett kitt ihop med IC & luftfilterbox.

  16. #16
    OK! Så Hirsch uppgraderingen var aldrig enbart en mjukvara... då förstår jag.

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    OK! Så Hirsch uppgraderingen var aldrig enbart en mjukvara... då förstår jag.
    Därav är det inte fel att ha Hirsch som "riktmärke" när man väljer en annan leverantör för uppgradering i 300hk/430Nm + klassen, till denna motor. Tänker då på just IC & luftvägar, samt kanske midpipe-kat & avgas. Fixar man det så borde även en MapTun uppgradering kunna prestera utan att reglera ner.

  18. #18
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Då är jag tillbaka i saabträsket igen efter en längre sjukdom (eller ja, jag köpte en BMW)
    Har faktiskt aldrig varit utan Saab men har inte gjort något speciellt med dom jag ägt under tiden så vi hoppar över dessa och går direkt på dagens aktuella bilar!
    I dagsläget äger vi 2st Saabar.
    En 9-5 Aero SC 2005 och en 9-5 Vector SC 2004 och det är dessa som tråden kommer att handla om från nu.
    Aeron är min bruksbil och Vectorn är min frus bil.
    Vi börjar med min Aero!

    Såhär stod den när jag i ett annat ärende råkade passera förbi den i bilhallen på jobbet.

    Läste på lappen, såg Aero, stolsfläktar och ett bra pris så självklart blev jag intresserad!




    Sagt och gjort det blev såklart affär efter en prisdiskussion och innan jag ens provkört bilen.
    En Aero är ju alltid en Aero och det är ju det man vill ha


    Förälskelsen var total och min BMW fick stå på jobbet och skämmas tills att den slutligen såldes!


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  19. #19
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Saabfestivalen var helgen efter att jag köpte bilen så självklart skulle jag dit!
    Innan saabfestivalen så fick jag ta och byta bromsrören och göra en basic service med motorolja och oljefilter.

    Detta var ganska akut och därför var det väldigt bråttom att byta dessa innan festivalen.

    Motorrummet var inte det snyggaste men helt klart funktionsdugligt.

    Saabfestivalen var ju minst sagt en underbar helt, vilket alla ni som var där säkert håller med om.

    Efter saabfestivalen så kunde jag faktiskt inte hålla mig från att modifiera bilen (hade faktiskt den original i 3 veckor)
    Första omgången med paket

    Detta innehöll såklart ett nytt chassi till bilen bestående av Nex/Speedparts coilovers samt powerflexbussningar till fram och bakvagn.



    Passade även på att montera dit ett par USA-blinkers, det är en av de snyggaste uppgraderingarna enligt mig!

    Såhär såg den ut då och jag var minst sagt riktigt nöjd!
    En Aero går ju ganska bra original och med ett ordentligt tillfixad chassi så är det verkligen en riktigt trevlig bruksbil!



    Skickat från min iPad med Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  20. #20
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Bifogar ännu en bild på bilen, jag hade knåpat ihop ett biopower steg 1 som tilsammans med originalspridare inte gav någon nämnvärd effektökning men ett bättre register, E85 samt något bättre bränsleekonomi vilket passar en bruksbil perfekt!

    Tyvärr så upptäckte jag den verkliga anledningen till att bilen blev inbytt, den förbrukade över 1 liter motorolja på ca 50 mil dvs efter ca 100mil så var det inte ens på oljestickan och motorn började ticka.
    Jag gjorde en sk "protec behandling" vilket är en invändig motorrengörare som ska få igenkoxade oljeringar att släppa och minska oljeförbrukningen.
    Detta har funkat på ca 1/3 av de bilarna vi har gjort det på så det var värt ett försök.
    Tyvärr hjälpte detta inte på min bil så alternativen var följande:
    Fylla på motorolja för 200:- litern var 50e mil eller öppna maskinen och fixa problemet på riktigt.

    Min första tanke var att plocka ur kolvarna och byta kolvringarna för att sedan vara nöjd med en fin Aero som inte förbrukar motorolja.
    Tyvärr tog mitt samvete över och jag tänkte att det var lika bra att byta den rasslande kamkedjan samtidigt, om jag ändå ska öppna motorn.
    Tänkte då att jag faktisk lika gärna kan byta till smidda Wössner kolvar när jag ändå hade motorn isär eftersom att jag hade så bra erfarenhet av dessa kolvar från min förra bil.
    Sagt och gjort, en stor beställning lades hos Maptun och Speedparts.


    Så grymt fina kolvar, nästan synd att gömma dessa inuti motorn.

    Lägger upp en bild på powerflex blackseries i bakvagnen efter att dessa blev felbeställda från mig och kom därför aldeles för sent och blev därför monterade efter det att resten av chassit blivit klart..




    Skickat från min iPad med Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

Liknande ämnen

  1. Porsche 935 dyno run
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 20:42
  2. 9-5 BioPower vs Porsche 964 .. vad tror ni?
    Av Jonas I i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 21:09
  3. Porschebromsar på 9000
    Av illegal_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 20:08
  4. 9-5 2,3t BioPower -> Aero BioPower
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 00:06
  5. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •