Sidan 59 av 78 FörstaFörsta ... 949575859606169 ... SistaSista
Resultat 1 161 till 1 180 av 1550

Ämne: MicEE 9-5 Aero, 9-5 Vector och 9-3 Aero

  1. #1161
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Been there, förbannat trist känsla.

    hoppas du inte blir av med det länge!

    jag klockades till 95 på 40 väg (gasade under viadukten på viktoriagatan..) och var av med det i 3 månader har jag för mig, kan ha varit 4 månader. men det var 2013
    Halva halmstad har förlorat sitt körkort där Helt ärligt, tror inte jag har kört förbi en enda gång utan att polisen har stått där

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  2. #1162
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Halva halmstad har förlorat sitt körkort där Helt ärligt, tror inte jag har kört förbi en enda gång utan att polisen har stått där
    Är du också Halmstadsbo?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  3. #1163
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Känner igen det där. Är också uppväxt strax utanför Halmstad och har pluggat där i sex år, så det har blivit en del körande där omkring.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #1164
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 014
    Medlem#
    3471
    Även om jag är Bleking boende i Västerås sedan 01 så har jag bott två år i Halmstad, Bäckagård 99-00 när jag jobbade på ABB Service.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #1165
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Härligt med så många här med koppling till Sveriges Vackraste sommarstad!

    För den som undrar så gjorde jag ett impulsivt beslut och lade ut den Grå på blocket nyss....
    Ångrar mig redan men ändå inte typ?




    Glömde ju berätta att jag börjar mackla med kolfiber för ett tag sedan, har gjutit en form av tändstiftskåpan på 9-3an som jag skall använda för att göra en ny kåpa i Kolfiber till bilen
    Nu får jag göra den snabbt och montera innan den säljs, om den säljs

    Får väl göra något kul till den blåa Dieseln med tänker jag...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  6. #1166
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    Surt!
    Jag har åkt dit två ggr, men inte värre än att det blev böter.

    Som tur är aldrig med racern... kanske för att det går så fort att de inte fattar vad som hände
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  7. #1167
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Så... Den gråa Aeron är såld och jag har inte skrivit här på ett tag eftersom att jag arbetat med min "IkkeSAAB" dvs min gamla Ford Escort

    Idag påbörjades dock lite uppgraderingar och underhåll på Dieselkombin. Tanken är att den ska kunna ge mig ett par trevliga varv runt Nürburgring i sommar och och världen tillåter så även kanske en liten runda runtom övriga Europa.

    Vad är målet och tanken med detta då, varför ens uppgradera en gammal Dieselkombi?

    Målet är att få en praktiskt och framförallt Ekonomisk bil att pendla till jobb med (6mil / dagen) samt för just längre resor i Europa. Bilen måste vara Driftsäker och pålitlig, bilen måste vara hyfsat bekväm och gärna relativt tyst. Bilen skall även klara minst 2 varv runt Nürburgring utan paus och överhettning.



    Dom små och redan överhettade bromsarna byttes ut mot 314mm från en Aero med sportbelägg och slitsade bromsskivor, vätskan byttes även den mot racevätska. Dom små bromsarna överhettade redan efter några kurvor sist vi var på Nürburgring, dock är det ej bara pga att dom är små utan mest troligt eftersom att bromsvätskan troligen inte var i jättebra kondition.

    Mina jättebudgetvänliga JSpec Coilovers har "bottnat" över minsta lilla gupp på sistone så dom åkte ur, tvättades och togs isär i den mån dom går att ta isär. Mest troligt så har jag satt fjädern för långt ner och med tiden så har fjädern sjukt ihop och nu nått sitt bottenläge. Köpte bättre begagnade fjädrar och bytte dessa på vinst och förlust (eftersom att jag inte vet hårdheten på dom som satt där från början) fjädern sitter nu i sitt högsta läge och benet är nerskruvat för att kompensera för detta.

    EGR ventilen togs ut och isär för rengöring samtidigt som jag rengjorde insuget i den mån man kommer åt utan att demontera det från bilen. Den blev en rejäl klump med sot som man fick ur, vilket känns bra iallafall. Vid återmontering så monterades det en ny insugsslang i silicon istället för den som satt där och var "tillfälligt" lagad av mig för ett år sedan

    Vi passade även på att byta ena drivaxeln eftersom att damasken var sönder och det börjat bli lite glapp i yttre knuten.


    Det var nog allt som blev gjort idag, mer kommer

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  8. #1168
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    kul att det händer Lite på saabfronten med!

    men Ingen EGR delete? :O

  9. #1169
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Jag hade nog helst gjort en Delete på EGR och virvelspjället (mitt är stelopererat i öppet läge) men jag har så svårt att lita på alla små, random ”Tuners” som finns överallt. Tycker dom ska ha väldigt mycket pengar för en mjukvara som dom köper från Polen utan någon som helst tanke på resultatet tyvärr… Dom större firmorna bla Maptun och BSR ville inte ta bort dessa sakerna i mjukvaran så jag känner mig lite låst där tyvärr…
    Vet ni någon schysst, seriös firma som kan göra detta och även utan att ta hutlöst betalt så är jag öppen för förslag. Jag känner inte för att betala mer för en fil hos ”tunern runt hörnet” än jag skulle gjort hos tex Maptun eller BSR tyvärr….

    Som det ser ut nu så kommer jag nog att köra med ett BSR program i bilen eftersom att jag har en PPC3 liggandes från min Golf som gör det smidigt att byta mjukvara.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av Vfr den 2021-05-18 klockan 06:33. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precs före
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  10. #1170
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Snackat med Mackan?

    han har hjälpt mig med EGR delete på en 1.9tid om jag inte minns fel.

    påtal om det så ska jag ha grejer för att läsa in TiD program med.. jag tror det iaf, jag har gjort det på nått sätt.

  11. #1171
    Spännande med räcerdiesel
    Prata med Mackan, han löser rubbet! Han har stängt av egr:en på min ttid samt lagt in ett roligare program

  12. #1172
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Är inte din PPC3 låst till den Golfen och går således inte att använda till Saaben?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #1173
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    BSR har en grej dom kallar "change car" och då får man rabatt på mjukvaran och PPC låses upp för användning i den nya bilen. Smidigt faktiskt..

    Jag tror jag ska läsa på lite om mina möjligheter för att läsa ur och lägga in mjukvaran själv och se om Mackan kanske vill göra ett spännande program
    Tack för tipsen!

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  14. #1174
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Bromsarna är monterade och passade perfekt bakom fälgarna! Har justerat in höjden på bilen idag efter att Coilovers varit isär.
    Passade på att montera en Saab Turbo Club streamer i framrutan för den ultimata 20-års känslan

    Fick se att ljuddämparen var lite trött, tog loss upphängningarna och då ramlade burken ner helt. Har idag påbörjat lite smått att knåpa ihop ett nytt avgassystem, eller sista biten iallafall med lite delar jag hade liggande. Tänkte ersätta den trasiga dämparen med bara rör och ett snyggt ändrör och hoppas att det blir något trevligt ljud ur den.

    Kolla bilden i hjulhusen, visst är det väl fint med en massa nya och fina delar, man blir ju helt varm inombords när man tänker på hur bra denna bilen kommer att bli när den väl blir klar



    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  15. #1175
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Ny dag och inga större framsteg egentligen men lite smått har det blivit.
    Byggde klart sista biten av avgassystemet, kapade upp stötfångaren för att få det hyfsat snyggt. Skall dock justera om det uppåt en hel del då det hamnade lite för långt ner för min smak. I övrigt så undrar jag varför en Diesel ens har bakersta ljuddämparen då den låter identiskt nu utan ljuddämpare som innan med ljuddämpare

    Har luftat bromsarna 2 ggr idag eftersom att pedalen var svampig, har dock inte provat dom ännu så jag får återkomma om det funkar eller ej.

    Har även klätt golvet i bagaget med ljudisolering, tagit bort värmeplåten där ljuddämparen satt samt tvättat och rostskyddat lite under.






    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  16. #1176
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Ny dag, nya tag.
    Inget stort idag heller men powerflex i länkarmen fram hittade på plats idag.
    Även bränslefilter och lite småpill blev bytt och åtgärdat, ni vet typ spänt skruvar, justerat, flyttat, spänt slangklämmor och allt annat sånt smått…




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  17. #1177
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Detta är väl en av dom stora "rädslorna" gällande Diseln enligt mig. En sådan sak som man ofta haft på service och när folk nyligen köpt bil, "kolla röret på framsidan av motorn, rostigt" brukade det ofta stå på arbetsodrarna förr....
    Mitt kylarvätskerör mådde inte bra alls, började läcka och fick därför bytas... Jättetråkigt arbete egentligen eftersom att det är väldigt mycket arbete för ett kylarrör..
    Kolla bilden så ser vi dels en gammal lagning från en mindre bilverkstad och även dom 2 små hålen som i mitt fall hållt stadiga små strålar med kylarvätska läckande...

    För övrigt så anser jag att resten av "rädslorna" med Diseln är Virvelspjäll, generator, partikelfilter och dieselvärmare, samtliga punkter är åtgärdat på min numera så den känns rätt stabil för den närmsta framtiden.

    Har även monterat i ett Maptun sportluftfilter vilket för övrigt är sjukt tungt och känns otroligt välbyggt!

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk

    5 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  18. #1178
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Alltid kul med nya inlägg i den här tråden. Du tar väl hand om dina bilar och tar bra bilder!

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #1179
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Alltid kul med nya inlägg i den här tråden. Du tar väl hand om dina bilar och tar bra bilder!
    Tack så mycket!
    Jag gillar att göra gamla glömda bilar bättre än dom behöver vara. Blir många problemfria mil efter det ju

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  20. #1180
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    Med den inställningen tryggar man sig för många problemfria mil framöver!

    Jag försöker själv anamma samma synssätt.
    Fast ibland undrar man varför man lägger massa pengar på en gammal bil - men det går över när man får njuta bakom ratten

    3 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

Liknande ämnen

  1. Porsche 935 dyno run
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 20:42
  2. 9-5 BioPower vs Porsche 964 .. vad tror ni?
    Av Jonas I i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 21:09
  3. Porschebromsar på 9000
    Av illegal_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 20:08
  4. 9-5 2,3t BioPower -> Aero BioPower
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 00:06
  5. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •