Sidan 67 av 70 FörstaFörsta ... 17576566676869 ... SistaSista
Resultat 1 321 till 1 340 av 1381

Ämne: MicEE 9-5 Aero, 9-5 Vector och 9-3 Aero

  1. #1321
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 780
    Medlem#
    3471
    Bra jobbat. Lite som jag brukar säga till min bror ”man får inte vara amatör för att äga Saab då blir det bara dyrare”.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  2. #1322
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 954
    Medlem#
    7042
    Tack för dom kommentarerna!

    Idag var det ganska lugnt. Monterade Powerflex i främre motorfästet, bakre var tyvärr fel så den får stanna original.
    Har även passat på att byta motorolja och oljefilter.
    Gjorde service med Maptuns service kit vilket jag anser vara helt otroligt prisvärt, speciellt när man byter olja relativt ofta som jag gör.

    Läste runt lite på engelska opelforum och bestämde mig för att testa att ta bort "ljuddämparen" i insugningsröret till turbon vilket opelfolket gärna gör.
    Passade på att tvätta och lacka den silver bara för sakens skull ..
    Ingen aning om den gör någon märkbar skillnad alls men många bäckar små heter det ju.

    Nu inväntar jag lite beställda delar innan bilen kan börja att återmonteras, målet är att ha den redo för samåkning/pendling på måndag då min fru börjar arbeta i samma stad som mig...

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  3. #1323
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 544
    Medlem#
    1941
    Nu ser man inte "botten" på ljuddämparen, men det ser ut som en plastskiva med några hål i. Ska luften passera den så verkar det ju minst sagt kunna vara restrektivt för flödet.

  4. #1324
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 954
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Nu ser man inte "botten" på ljuddämparen, men det ser ut som en plastskiva med några hål i. Ska luften passera den så verkar det ju minst sagt kunna vara restrektivt för flödet.
    Det är hål i botten på röret också, den är bara en typ av förminskning.
    Tror inte den är jätte begränsande egentligen men eftersom att röret ändå var av bilen så

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  5. #1325
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 954
    Medlem#
    7042
    Har roat mig med att montera värmereflekterande tejp på insugningsröret, det jag lackade silver som man numera knappt ser något av ...
    Åter igen en sådan sak som mest troligt gör försumbart med nytta i verkligheten men känns bra att göra när allt ändå är av.
    Har monterat tillbaka kylsystemet och div kringutrustning så nu väntar jag bara på intercoolern och tryckslangarna innan bilen är redo igen....

    Köpte en modellanpassad intercooler till 9-3 2.0t (bensin) som jag tänkte försöka få på plats på något vis...

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk

    5 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  6. #1326
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 954
    Medlem#
    7042
    Eftersom att jag väntar på delarna till Dieseln så bodde jag lite övriga arbeten på V6an idag.
    Började med en ljusinställning då det var extremt dimmigt när jag körde till jobbet och då märkte att ena dimljuset stod helt fel, justerade in alla så att jag har optimalt ljus!

    Tog sedan tag i att byta mugghållaren som varit trasig sedan jag köpte bilen. Så skönt att kunna ha min kaffekopp där numera

    Blev även att fixa ett par små luftläckage, många små läckor blir ju ett stort fel tillslut.

    Vacumrören i plast som en tidigare ägare hade "lagat" läckte väldigt mycket och det satt ett nästan helt nytt på donatorbilen, det kunde ju inte blivit ett bättre sammanträffande kan man tycka!
    Bytte även O-Ringarna till dom 2 små anslutningarna baktill på insuget, dessa brukade vara en vanlig felkälla förut då dom O-Ringarna som sitter från fabrik har en tendens till att stelna och krympa väldigt snabbt.

    Passade även på att montera dit alla små skruvar och fästen till kablar och slangar som sitter i bakkant / ovanför motorn då förra ägaren inte brytt sig om att montera tillbaka allt i sina försök att laga bilen (ni minns ju att den bara gick på 5cyl när jag köpte den)

    Nu börjar allt smått komma ihop riktigt bra på V6an, går kanon och känns som att jag fått 10-15 extra hästar genom att åtgärda alla små fel och läckor, mest troligt bara placebo men det känns ändå riktigt bra när man vet att något är 100% ....


    Har hämtat intercoolern och resten av delarna till Dieseln på posten idag så förhoppningsvis får jag ihop den imorgon...

    Förhoppningsvis...

    Kanske......

    Om allt går som tänkt .....

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk

    5 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  7. #1327
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 954
    Medlem#
    7042
    Sådärja, nu har Dieseln officiellt spårat ur.... "Hålla den original, brukis" sades det....

    Aluminium intercooler till 2.0t passar hyfsat bra faktiskt.
    Köpte från KL Racing då deras är 2a hand sortering pga fel mått. Tänkte att det inte spelar någon roll då den ändå inte är till en Diesel och jag skulle vara tvungen att lösa montering på något vis oavsett ...

    Knåpade ihop ett fäste för intercooler och kondensor genom ett 4kants rör som passar perfekt under intercooler och kylarfästen, svetsade därefter bara vinkeljärn som håller kylarna på plats. Detta monterades med m6 genom hål i kylarfästen och sprayades mattsvart för att se lite bättre ut.
    Inget avancerat men fyller sin funktion helt perfekt!

    Samtliga slangar på trycksidan är också nya, blev från Pro parts siliconslangar, återigen eftersom att jag inte visste hur allt skulle passa, om det passar alls eller hur detta skulle bli så köpte jag billiga saker så att det inte gör så ont att kapa eller klippa grejorna

    Så för att sammanfatta detta stoppet, aluminium intercooler, siliconslangar till hela trycksidan, värmeisolerat rör, tvättat insuget från sot, demonterat EGR kylaren och ersatt kylslangarna med ett rör, blockerat EGR utloppet i grenröret, tagit bort "ljuddämparen" i insugningsröret till turbon, Powerflex i motorfästet, bytt motorolja och oljefilter, modifierat luftburken med några hål samt lite allmän översyn på resten av grejorna..

    Hur blev det då?
    Bilen går riktigt jäkla bra! Bra drag, känns väldigt, väldigt piggare på låga varv, turbon spoolar snabbare och bilen drar nästan hela vägen till varvstoppet. Bränsleförbrukningen visade 0.59 på väg hem där den brukar ligga stabilt på 0.61 dvs en massa fördelar.....MEN ..... Motorfästet är hårt, riktig hårt. Ratten skakar när den går ner på tomgång och insuget är extremt högljutt. Bilen känns mer redo för ett varv på Nürburgring än den någonsin gjort, den är dock inte alls lika trevlig att pendla i....

    Långt inlägg ...

    Vad är nästa steg nu då? ..... Byta turbo? Bygga Nürburgring räser av V6an istället eller kanske försöka byta bort V6an mot en 9-5 Aero sedan (som Nürburgring räser) .....

    Ingen aning faktiskt.... Denna bilen har dock spårat ur och verkar fortsätta spåra ....

    Ibland önskar jag att jag började med en TTiD istället, nu har jag redan gått så långt med denna så att byta nu är inte lönt...

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk

    6 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  8. #1328
    Sugmotor Leas avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Myggenäs
    Inlägg
    8
    Medlem#
    11473
    Snyggt. Roligt att följa dig i dina uppdateringar.
    //Martin

  9. #1329
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 954
    Medlem#
    7042
    Underbar bil!

    Känns tajt och responsiv att köra, motorn fungerar bättre med chassit nu.
    Både pga borttagna restriktioner och en hårdare motorbussning!

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk

    5 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  10. #1330
    Hade byggt ett 400hk av V6 krävs inte många kronor att göra det!
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  11. #1331
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    626
    De där lätt intressant. Va ja ha läst e dessa motorer svåra att få fart på.
    Vad behövs för att nå 400hk ?
    Sorry för tråd kapningen .
    Din diesel doris ser riktigt bra ut
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  12. #1332
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 954
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    De där lätt intressant. Va ja ha läst e dessa motorer svåra att få fart på.
    Vad behövs för att nå 400hk ?
    Sorry för tråd kapningen .
    Din diesel doris ser riktigt bra ut
    19t, downpipe och 550cc spridare på E85 och även en intercooler... Nordic brukar lägga upp på sin Instagram, där är en hel del med denna setupen. Brukar ge 390-400hk.

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  13. #1333
    Ja den setupen funkar finfint + Downpipe
    Hade låtit mackan trimma de Men det är min personliga åsikt


    Sedan medans jag älskar 9-5an som bil, så är NG9-3 en mycket bättre bil när de kommer till köra bana Chassit är mkt bättre, billigare bygga på och med v6 så får du en sjukt rolig bil

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  14. #1334
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 954
    Medlem#
    7042
    Oooooooodär slutade min nya Biltema generator att funka....
    Tur att V6an stod på jobbet och kunde ta oss hem...

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  15. #1335
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 477
    Medlem#
    3183
    Hur länge höll den? :O
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  16. #1336
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 954
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Hur länge höll den? :O
    Har inte kollat precis men ca 200 mil uppskattningsvis...

    Inte helt sjukt imponerande faktiskt.

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  17. #1337
    Min magneti marelli från skruvat.se höll 665 mil. Reklamerade den.
    Reklamationen blev avslagen med motiveringen att det var ett felköp.
    Sköningar.

    Bosch verkar vara det enda som funkar.

  18. #1338
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 954
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Min magneti marelli från skruvat.se höll 665 mil. Reklamerade den.
    Reklamationen blev avslagen med motiveringen att det var ett felköp.
    Sköningar.

    Bosch verkar vara det enda som funkar.
    Jag tänkte faktiskt ge Biltema en chans till...
    Skruvar av denna och byter den mot en ny.

    Tänkte kanske ändå beställa en original eller en Bosch "bara för att" men vi får se vart det slutar... Känner mig helt opepp på att köpa mer "tråkiga" saker till Dieseln nu då jag precis börjat räkna och planera lite annat på en annan bil

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  19. #1339
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 954
    Medlem#
    7042
    Tänk att jag var ute och tog bilder på V6an igår för att jag skulle sätta ut den på annons...

    Tur att den inte är såld .. annars hade vi fått gå 3 mil hem idag

    Men oj, så trevligt det är att köra V6. Vet att jag låter som ett Eko i tråden här men karaktären i denna motorn ihop med den 6vxl Automatlådan är fantastisk!

    Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  20. #1340
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 544
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Reklamationen blev avslagen med motiveringen att det var ett felköp.
    Felköp?

Liknande ämnen

  1. Porsche 935 dyno run
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 19:42
  2. 9-5 BioPower vs Porsche 964 .. vad tror ni?
    Av Jonas I i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 20:09
  3. Porsche Bromsar
    Av illegal_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 19:08
  4. 9-5 2,3t BioPower -> Aero BioPower
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 23:06
  5. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •