jag har helt motsatt åsikt. SID i ögonhöjd istället för att stirra ner på instrumentet är det bästa som finns.
speciellt i kombination med eSid.
jag har helt motsatt åsikt. SID i ögonhöjd istället för att stirra ner på instrumentet är det bästa som finns.
speciellt i kombination med eSid.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jag håller med MicEE - gillar ratten
Och nya inredningen. Så därför är jag nöjd med min 07a. Äldre utvändigt, nyare invändigt.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
SID däruppe är ju brilliant! Det är "fattigmans-HUD". Framförallt när man har navigation, då visas instruktionerna där uppe, precis som om man har HUD på ng9-5. Helt otroligt hur tidiga SAAB var där.
Så förbaskat synd att de bara "nästan" lyckades göra navienheten långlivad. De valde kartformatet SDAL som släpptes fritt, det var alltså fritt fram för karttillverkare och navigationstillverkare att använda det formatet!
Naturligtvis hoppade inga andra navitillverkare på det tåget, eller ja, iaf inga karttillverkare, de misstänkte väl att de skulle mista pengar om de inte låste in sina grejer och så gick det som det gick med SDAL.
Om jag vore gjord av tid så skulle jag försöka dra igång ett stort projekt att konvertera OSM till SDAL. Då hade man haft oändligt med gratis, helt nya kartor till 03-06!
Idag monterade vi 292mm Aerobromsar med Stoptech belägg bak på Dieseln.
Höger bak bromsok hade kärvat ihop (på original Diesel bromsarna) så beläggen var helt slut efter bara 7 månader.
Bytte även hjul mellan V6 och Dieseln, hade en känsla av att detta skulle passa båda bilarna bättre.
Dieseln ser lite låg och "rejsig" ut medans V6an är lite proper ut i mörkblått och numera med silver flerekrade hjul.
Har fortsatt slipa rost, skärmen är slipad, spacklad, grundad och har även fått ett lager färg på. Återstår att klarlacka och polera innan det blir en "helt ok" tillfällig reparation.
Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Första sidan med rostbättringar är klar på V6an. Har även påbörjat att polera bilen idag, eftersom att andra sidan också var rostig och tråkig så har jag slipat ner den skärmen med. Vänstersidan blev rätt bra, det är ju inte tänkt att detta ska bli "Nyskick" utan bara en snabb och billig bättring.
Eftersom att hela bilen var ganska nergången i lacken med djupa repor, tvättrepor osv osv så har jag gått hårt med grovt medel och hård trissa för att få bort så mycket som möjligt.
Bilen ser 10ggr bättre ut nu än innan och det är absolut inte en bil man skäms för att bli sedd i numera!
Räknar med att vara klar med andra sidan på onsdag ungefär så det skall bli spännande att se resultatet som helhet på bilen!
Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Inte direkt något spännade att se på bild men vi har idag bytt bränslenivåsensorn i V6an då den gamla ej fungerade, eller visade oftast halv tank eller tom tank.
Det går sakta men säkert framåt med bilen, lite småsaker kvar och sista skärmkanten innan den anses vara "färdig"
Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Oj så roligt att läsa! Hoppas du hittar en!
Själv anser jag att just 9-3 är otroligt prisvärd just nu och helt klart en bil med lite potential att bli lite smått ovanligt och då speciellt eftersom att det inte byggs några nya Saabar
Priserna börjar öka på bilarna, speciellt på andra sidan Dammen där efterfrågan ökar rejält på sistonde.
Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Största delen av tiden i verkstaden går åt till att ordna med "Rostbättringen" på V6 Aeron men ibland smyger det in lite småfix på bruksdiseln med
Frontläppen är lackad i bilens färg numera, denna lilla läppen gör hela bilen tycker jag!
Målet är ju som sagt att få ihop en "Aero TiD A60" dvs bilen som SAAB aldrig byggde men bilen jag vill ha som bruksbil.
Billig att köpa, billig att köra, bekväm, relativt snabb" snygg att se på, rymlig nog och såpass "patina" att man vågar parkera den utomhus utan att bli orolig.
Har även fixat ett dimljus som inte lös och lite småpill typ..
Imorgon tänkte jag börja försöka laga den trasiga Aerospoilern baktill för att sedan kunna montera Aerons Twinpipe!
Vet inte om jag nämnt det men jag har ju monterat ratten och instegslisterna från Aeron så nu är det "bara" dom sista sakerna kvar innan den blir en "riktig" Aero TiD
Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Härligt att se! Du är snabb i garaget
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Den läppen fram gör ofantligt mycket på dom där bilarna...
och sabbar markfrigången rätt bra med
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Precis så! Väldigt snygg, men taskig frigång...
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Jag ska mäta skillnaden i markfrigång imorgon, har ju en Aero i standardhöjd och en sänkt, kul att se hur många CM det faktiskt är till asfalten.
Jag har fått gjort allt "smått" idag iallafall, sånt som man stör sig på men kanske inte tillräckligt för att leta reda på och köpa delar för men samtidigt väldigt skönt att få gjort.
Alla (4) skruvar till mittkonsollen saknades på V6 Aeron vilket gör att konsolen blir väldigt knarrig och vinglig. Monterade dessa efter att jag bytt tändlåset, detta pga att mitt trögade med det lilla låset inne i som gör att man inte ska kunna vrida om nyckeln. Väldigt små grejor men det gör stor skillnad i användaandet av bilen, sånt man känner men kanske inte tänker på.
Saknade även gummimattan och mugghållare i mittenfacket på Dieseln så dessa delar plockades över från Donatorn samtidigt.
Monterade faktist dit en bakrutetorkare också, denna var trasig på Dieseln när vi köpte den så jag har kört utan tills nu. Jag vet faktiskt inte ens om motorn till torkaren fungerar då jag aldrig använt den men bilen ser mer komplett ut med torkaren monterad.
Sen har jag jagat tygmattor ett tag men dessa är restade och verkar inte gå att köpa någonstans alls, tur att det låg ett set med slitna tygmattor i rätt grå färg i donatorn.
Dessa har jag tvättat idag, nu hänger dom på tork för att förhoppningsvis kunna hamna i bilen imorgon.
V6 Aerons Rostbättring är klar och resultatet blev helt ok.
Det är ljusår ifrån perfekt men samtidigt även ljusår bättre än rostigt som det var tidigare.
Hela bilen är polerad och tanken är att kanske kunna köra hem den imorgon.
Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Måste erkänna att jag själv tycker detta blev riktigt bra!
Man får tänka på att jag absolut inte är en plåtslagare eller ens i närheten av det, jag har gjort jobbet med vanliga saker från biltillbehörsbutiken dvs inga specialistsaker samt att jag polerade bilen vilket är 3e gången jag polerar en bil alls...
Alla småsaker som är gjort på denna gör att den känns "komplett" och gedigen. Allt sitter där det skall och sitter fast som det är tänkt.
Bilen har gått nästan 32k mil och det är ok om den inte är i nyskick, den är ju ändå inte ny.
Där tror jag tyvärr många av oss "entusiaster" gräver sin egen grav när saker måste vara som nytt eller bättre. Det gör att man aldrig blir klar med små projekt eller att det ofta tar väldigt lång tid att slutföra. Ibland får man vara nöjd med att det blir bättre än det var innan.
Målet med "bättringen" var inte att bilen skulle bli som ny. Målet var att bilen som helhet skall ge intryck av en välskött, välutrustad, långmilare som är i bra bruksskick!
Nu är frågan.... Behålla eller sälja? Priserna är ju helt vilda på dessa bilar imellanåt och denna skulle jag ju bara ha tills dess att jag fått igång min bruksdiesel, den är ju igång sedan någon månad så denna borde redan varit såld...
Vad tycker ni? Sälja? Behålla? Kan man begära 30? Kan man byta den mot en TTID Aero och kanske bara behöva lägga en liten peng imellan?
Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Behåll den helt klart!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
V6an hade jag behållt, tröttnar man på utseendet såkan du alltid facelifta
Sätter du ut den till försäljning kommer den vara borta innan du tryckt på Enter!
Men bara V6an gör att den är värd att glida omkring i!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
TTiD är ritkigt trevliga bilar...
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Var ute en runda med V6 Aeron idag, vilka fantastiskt trevliga bilar! Ljudet och karaktären gör att bilen känns premium, prestanda och exlusiv jämfört med dess 4Cyl syskon vars motorljud mest känns tunnt och tråkigt.
Tänkte bruka den i veckan som kommer och sedan efter det fatta ett beslut om den skall säljas eller ej.
Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)