Sidan 56 av 57 FörstaFörsta ... 64654555657 SistaSista
Resultat 1 101 till 1 120 av 1138

Ämne: MicEE 9-5 Aero, 9-5 Vector och 9-3 Aero

  1. #1101
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 845
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Jag har bytta olja en gång på det riktiga viset på aut5... inget jag gör om frivillig på pallbockar. WIS nämner inte att om man inte monterar nya tätningar till kylet enligt instruktion så pumpas all olja rakt ut på golvet : tätningarna är täta tills att man trycker in röret i dom. The more you know

    Så...hur mycket hällde du i på "fuskvarianten" för att det ska matcha?
    Det går 4 liter om man tappar ut ur pluggen och fyller på.
    Tänkte göra detta 2 ggr, andra gången om typ 15 mil eller så
    Räcker säkert att bara starta för att "blanda" nya och gamla men jag har ingen större brodska med att göra det.

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #1102
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 845
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Upplevde också stor skillnad ett tag efter mina oljebyten, vad jag speciellt har lagt märke till är att det går på högre växlar än innan samt att lådan oftare går på slip, d.v.s petar man i M så sjunker motorvarvet 500rpm och det känns att den låser (lockup)...

    Något du känner igen?
    Jag tycker min känns som att den låter motorn jobba på lägre varv i samma fart / belastning som innan.
    Känns som att den slirar mindre och driver mer.
    Älskar verkligen hur den växlar helt silkeslent nu, kollar man inte på varvräknaren så vet man inte att den växlat alls...

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  3. #1103
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 845
    Medlem#
    7042
    Den tiden på året är här igen, Vinterdäck.
    Det väntas bli neråt 3-4 grader redan imorgon så det passade bra att montera dom idag.
    Tänkte att jag skulle ha 15mm spacers bak och 5mm fram för att slippa den mesiga, insjunkna looken som original Aerohjul har.
    Beställde 15mm spacers med hjulbultar från MR.Tuning.
    Kan meddela att dessa inte passar på bilen, navet är för "Kort" dvs navet går inte ihop.
    Kolla bilderna så förstår ni.
    Eftersom att jag hade lite ont om tid idag (familjen ville ha hem mig till kvällsmaten) så fick jag hitta en snabb lösning och det blev att sätta Maptuns 5mm spacers bakom 15mm spacers dvs 20mm totalt bak.
    Hjulbultarna var långa nog och jag fick ändå in en massa varv så det känns väl ändå helt ok.
    Looken blev schysst tycker jag, duger helt klart på Vintern.
    Bilen är dock väldigt smutsig på bilderna och så är även hjulen, nästa gång jag gör något med bilen så är det en tvätt....

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  4. #1104
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 845
    Medlem#
    7042
    Ni vet dom där sakerna som man stör sig på men det känns för jobbigt att åtgärda en såpass liten sak?
    Idag, äntligen tog jag tag i alla mina sådana grejor.

    1. Stolsvärmen fungerade inte på förarsidan (såklart)
    Tog ut stolen och bytte värmedynan så fungerade det igen!

    2. Ciggarettuttaget i mittarmstödet funderade ej, jag ville ju ha en liten Bluetooth mottagare där eftersom att AUX ingången också sitter där under dvs man kan göra en helt dold Bluetooth koppling i bilen.
    Gjorde detta idag och kan äntligen spela musik utan att koppla sladd till mobilen.

    3. Höger backspegel var inte lackad, förra ägaren har bytt men bara monterat en grundlackerad kåpa, löste det med Sprayburk, blev inte perfekt men eftersom att den sitter där den sitter så "jämförs" den sällan med resten av bilen (nyans och sådant) man ser ju alltid den i en annan vinkel ön karossen så man kan komma undan ganska lätt med en liten nyansskillnad.

    Så otroligt skönt att äntligen fått tummen ur och åtgärdat detta. Småsaker, men störande ändå.

    Nu skall jag bara orka åtgärda min läckande spolarvätskeburk blästra backspegelfötterna och slutföra min hjulinställning sen är bilen nog i det närmsta tipptopp!



    Skickat från min IN2023 via Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  5. #1105
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 323
    Medlem#
    3183
    Hur gick du till väga när du bytte värmedynan?
    Eller bytte du hela sitt delen?
    Jag har oxå två förarstolar som är värmelös...
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  6. #1106
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Det tar sig!

    hur drygt är det att byta värmedynan? WIS hade en ganska utförälig läsning men du verkar intee ensa ha tagit av sittdynan?

  7. #1107
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 845
    Medlem#
    7042
    Det är faktiskt väldigt smidigt att byta värmedynan på 9-3.
    Folk vet inte det så detta är en av sakerna som jag har som argument för att pruta när jag köper bilarna
    Ut med stolen, en E14 till bältet och 2 ST Torx 50 till stolen i bakkant sedan lyfter man stolen i bakkant och drar den bakåt så lossar den från "krokarna".
    Se till att stolen inte står i lägsta läget , gäller oss med elstolar, den går ju inte att justera utanför bilen sedan.
    Demontera panelen på sidan, sitter med en Torx 25 undet ett täcklock längst bak och sedan klips på långsidan som dras rakt ut och sist med ett litet lås (en sprint typ) i framkant.

    Efter det är det bara att vika och dra loss dom plastkrokarna som håller klädseln på plats så att man får upp sidorna av klädseln uppe på sätet.

    Efter det så sitter klädseln med små "metallringar" (klädselklips) längs med metall pinnarna i klädseln, jag har ritat lite fint på bilden nedanför.
    Dessa klipper man av med sidavbitare så kan man ta bort klädseln, den behöver inte tas bort från stolen alls utan bara lyfta upp och hålla undan.
    Ingen av dynorna behöver tas bort och faktiskt knappt något alls behöver tas bort.
    Dessa går att ersätta med Buntband (Japp, låter fel men det funkar perfekt) istället för att köpa nya klips. Det finns en sats med klips och en speciell böjd tång till detta men jag valde att prova buntbandsmetoden denna gången och det funkar perfekt!

    Kablaget till värmedynan går i framkant på stolen från ovansidan till en kontakt under stolen och är busenkel att demontera.

    Dynan sitter med klister så man får dra bort den gamla lite försiktigt så man inte river sönder för mycket av skumgummit som är sittdynan men samtidigt så behöver man inte vara så jäkla rädd för det då ingenting varken syns eller känns igenom värmedynan och den tjocka klädseln.

    Jag kan ta mer utförliga bilder om ni vill, skall göra detta igen på den Blåa inom den närmsta tiden.
    Detta jobbet är inget man skall vara orolig för, snabbt fixat. Skulle gissa på att det kanske tar 2 timmar första gången man gör det, jag har gjort detta några hundratals gånger förut och det tog mig ca 40min denna gången, längst tid tar det att klippa klips och montera buntband

    Obs, var försiktig när ni viker upp klädseln, man får inte dra i skinnet (Japp, det lät fel) för då spricker det i sömmarna, gäller att trycka mot skumgummit samtidigt som man nästan Rullar klädseln av stolen.

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  8. #1108
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 288
    Medlem#
    6973
    Jag föredrar att ta loss hela sittdynan från stolen, och jobba med sitsen lös.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #1109
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 323
    Medlem#
    3183
    Tack för informationen!
    Då gäller det bara att hitta en hel dyna och flytta över värmesitsen!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  10. #1110
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 845
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Tack för informationen!
    Då gäller det bara att hitta en hel dyna och flytta över värmesitsen!
    Finns att köpa hos din närmsta SAAB Verkstad, kostar bara någon hundralapp

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  11. #1111
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 845
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jag föredrar att ta loss hela sittdynan från stolen, och jobba med sitsen lös.
    Det är också ett tillvägagångssätt, jag själv tycker detta är smidigast men det är klart en smaksak.

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  12. #1112
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 323
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    Finns att köpa hos din närmsta SAAB Verkstad, kostar bara någon hundralapp

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk
    Vad bra!
    Någon som sitter inne på Art.nr?
    Eller så får jag kolla i EPC senare.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  13. #1113
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 845
    Medlem#
    7042
    Till min bil dvs Aero säten

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  14. #1114
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 288
    Medlem#
    6973
    https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...lsits-sport122

    638kr i listpris.

    Värmedynan till standardstolarna är slut hos Orio.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #1115
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 323
    Medlem#
    3183
    Och Aero sätenas sits passar inte i andra stolar?
    Jag har jubilemsutförandet i helskinn i den ena bilen.
    Den andra är en Aero, fast halvskinn.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  16. #1116
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 845
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Och Aero sätenas sits passar inte i andra stolar?
    Jag har jubilemsutförandet i helskinn i den ena bilen.
    Den andra är en Aero, fast halvskinn.
    Jubileeumsstolarna är Aero stolar. Denna dynan är köpt till min blåa Jubileumsbil egentligen

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  17. #1117
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 845
    Medlem#
    7042
    Tänkte dela med mig av denna... Detta är Före justering av bilen.... Att den kändes konstig att köra är en underdrift

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  18. #1118
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 323
    Medlem#
    3183
    Snyggt och lätt att förstå med grafisk redovisning!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  19. #1119
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 695
    Medlem#
    5849
    Kan nog vara lite "spännande" att ratta med den inställningen, ja.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #1120
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 632
    Medlem#
    3186
    Imponerande att du orkar jobba på i rask takt med bilen, jag följer tråden någon gång i månaden och hoppas på fler kul uppdateringar!
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Porsche 935 dyno run
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 19:42
  2. 9-5 BioPower vs Porsche 964 .. vad tror ni?
    Av Jonas I i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 20:09
  3. Porsche Bromsar
    Av illegal_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 19:08
  4. 9-5 2,3t BioPower -> Aero BioPower
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 23:06
  5. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •