Kul resumé!
Kul resumé!
Kan man åka snabbt med en SAAB på Nürburgring?
Den frågan har jag fått nonstop sedan jag kom hem med den blåa från Ringen.
Tänkte ge mig F*N på att åka under 10min i en otrimmad SAAB (efter lite random fyllesnack med vännerna)
Så, jag letade bil i några få veckor, kravet var Aero 2.0t eller TTiD. Om det blir en TTiD så skulle den tvunget vara lite småmodiferad vid köp då vi satte budget till totalt ca 100.000:- ink bil.
Började kolla på SS Aero, då är det 2003 som gäller, inget annat.
Kraven är ju bla 314mm bromsar och sådant skoj som 2003 hade, det försvann ju av kostnadsbesparingsskäl till MY04.
Även Regnsensor, xenonljus och fungerande AC var krav från mig då Nürburgring är en lång bit att köra.
Hittade tillslut en 2003 Aero i "mindre bra" skick, rullat i Piteå hela livet fram tills detta året då bilen flyttade till Malmö, där köpte jag den. Bilen har allt på min kravlista samt Största stereon med 6x9 Subwoofers på hatthylla, Navigation, elstyrda stolar med minne, ja allt utom taklucka faktiskt.
Bara för att göra utmaningen ännu svårare så är den dessutom Automatväxlad!
Bilder på bilen vid inköp.
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Riktigt kul att följa!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Nice.
jag vet att det finns bra program från Mackanized för automatlådan och lite mer pulver
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Jo det funkar fint, skulle inte köra setupen jag har på bana kanske. turbon är inte jättestor och ganska bottnad där vilket bygger värme, dessutom är det stock intercooler.
Jag Körde ett gäng olika setuper i min röda inkl den jag har på kombin.
viktiagaste är att skaffa intercooler, V6/TTid duger lite men ska du mata bana är nog Do88 eller liknande ett måste.
bästa är att byta turbo och avgas med såklart. men det är ju relativt dyrt, framförallt med avgas (downpipe) . på turbo sidan hade mackan ett recept där med när jag hade min röda sedan, en moddad org turbo som fått 20T delar. levererade över 300 hk stabilt utan hög temp och framförallt med högre register.
vridet är det som begränsar och då genom lådan. över 400 nm och höga varv så kan den slira lite vid fullgasväxling märkte jag men med korrigerat program så funkar det.
på min röda blev det griffin insugsrör, griffin luftburkslock, ng9-5/Griffin LMM och sånt smått. den gick bra. 320-350 hk och automaten jobbade som den skulle. smålplocket plockar på i pengar dock, nytt lufturbkslock var över 1000 spänn osv.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tack för ett bra svar.
Intercooler kommer jag att uppgradera men i övrigt kommer jag mest troligt inte att göra något åt effekten då det är främst driftsäkerhet jag är ute efter.
I dagsläget kommer jag att börja med "Steg 0" dvs att få bilens alla 210hk tillbaka innan vidare entuella uppgraderingar.
Jag kan dock erkänna att jag Mejlade Maptun i fråga om att köpa både steg 1 till den grå och den blå eftersom att min fru blev "ifrånkörd" av en kollega när hon körde den Blå (1.9tid)
Mejlade Maptun i söndags och har ännu inte ens fått ett svar, ganska dåligt faktiskt....
När vi ändå är inne på ämnet om den Blå så kan jag nämna att den fick en bättre begagnad Ebersprächer installerad igår då den som satt där ej funkade (fungerar sporadiskt, typiskt styrdonssymptom).
Jag fick tag i en komplett värmare från en 2011 som bara hade rullat några få tusen mil, tänkte att det kunde vara värt att byta och samtidigt laga min gamla / spara som reservdelar.
Att byta värmare vara något av det tråkigaste jag visste under mina år som SAAB Mekaniker, det är fortfarande lika tråkigt för er som undrar
Skickat från min IN2023 via Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Har du inte fått svar på en vecka, så har nog mailet "kommit bort".
Ja att byta dieselvärmaren är inget kul jobb. Men du verkar ändå haft tillgång till lift. Jag har bytt 2st värmare med bil på pallbockar...
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Började morgonen med att tvätta och göra bilen "fin".
Blev ju en hel del kladdande under huven så en motortvätt behövdes göras igen.
Nu står bilen och varmkör ordentligt för att säkerställa att inga luftfickor finns kvar i kylsystemet och efter det är bilen redo igen!
Har inte kört denna på några veckor och förvånad varje gång jag kör den över just hur trevlig en TiD kan vara när allt är tipptopp, bra bottenvrid, känns väldigt pigg och trevlig, förvånansvärt lite "Dieselknack" och går fantastiskt billigt.
Vi snittar 0.79 och det är enbart korta sträckor i stadstrafik.
Man är ledigt nere på 0.52-0.55 på motorväg (i laglig fart) vilket har visat sig vara ca 0.58 - 0.6 mätt vid pump.
I vilket fall som så är jag faktiskt otroligt nöjd med bilen, chassiuppgraderingarna tillsammans med Continental däck gör bilen otroligt rolig att köra, greppig men komfortabel.
Tro nu inte att jag Rekomenderar JSpec Coilovers för bankörning, dock vill jag ge dom mer Credit än dom brukar få, dom är faktiskt inte alls dåliga om man bara kör någon enstaka Trackday eller främst är ute efter utseendet.
Skickat från min IN2023 via Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Hej!
Jätteroligt att få svar från er här, tack!
Jag Mejlade via formuläret på eran sida.
Skrev till er ang trim till både 1.9 TiD samt 2.0T.
Skrev att jag undrade om ni kunde programmera bort EGR och virvelspjäll på Dieseln och SAI på bensinaren.
Skickat från min IN2023 via Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Mycket märkligt.
Det har kommit in massor med mejl den vägen, men inte ditt.
Vi har haft problem med detta tidigare men jag var säker på att det var fixat.
Har du möjlighet att maila direkt till info@maptun.com alt thomas@maptun.com så tar vi det vidare därifrån?
Senast redigerat av Vfr den 2020-10-30 klockan 15:29. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
Absolut!
Skickar det direkt, tack för ditt svar!
När du ändå är här och läser, Maptun dörrhandtag och Rattar, vet vi när det kommer att komma in till er igen?
Jag har inte skrivit senaste uppdateringen här ännu men bla en Ratt från Maptun har hamnat i min gråa, UNDERBAR är den!
Ratten är faktiskt helt otroligt skön att köra med, förändrade hela bilen enligt mig då ratten är det man använder mest när man kör!
Väl värd varenda krona!
Skickat från min IN2023 via Tapatalk
Senast redigerat av Vfr den 2020-10-31 klockan 05:29. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Har inte fått något mail ännu, kanske inte skickat?
Vi har lite problem med våran tillverkare av dessa som drabbats hårt av corona, speciellt med materialtillgången.
Detta i kombination med ont om stommar göra att ledtiderna blir långa, och när de väl kommer in på lager så säljer de slut direkt i stort sett.
Senast redigerat av Vfr den 2020-10-30 klockan 15:30. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
Jag köpte ratten på Maptun, fick tydligen den sista.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)