Sidan 51 av 52 FörstaFörsta ... 4149505152 SistaSista
Resultat 1 001 till 1 020 av 1021

Ämne: MicEE 9-5 Aero, 9-5 Vector och 9-3 Aero

  1. #1001
    Sugmotor jownies avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    62
    Medlem#
    9938
    9-3:an såld nu alltså? Hoppas det blev en lycklig Saab-tok som fick ta över den
    Saab 9-3 Vector TX 2.0t BP MY10 Hirsch

    Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305579

  2. #1002
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 791
    Medlem#
    7042
    9-3an är såld! Den fick åka till Danmark till en glad entusiast!
    För min del så väntar ett eget företag i en helt annan bransch än bilar!



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  3. #1003
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 215
    Medlem#
    3183
    Lycka till med företagandet!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  4. #1004
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 130
    Lycka till och tack för allt du bidragit med och sluta inte att besök oss!
    P.S Din gamla gröna 9-5 Aero (RNY) pysslar jag om lite åt Jesper.
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  5. #1005
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 791
    Medlem#
    7042
    Hejsan alla glada medlemmar!
    Har väl inget gällande Saab att skriva om men skriver en lite uppdatering om läget ändå

    Har ju som ni sett, sagt upp mig från jobbet på SAAB verkstaden och det ångrar jag verkligen inte!

    Jag startade en firma som installerar, projekterar och monterar Fiber!

    Branschen är grymt lukrativ och arbete finns det i överflöd (just nu).

    Firmabil har jag köpt och det blev en 2014 Volkswagen Caddy 1.6 TDI 102hk. Slö är bara förnamnet men den går att köra på 0.44 i 90 km/h så det är en bra bil!



    Bilen ser ju inte så jätterolig ut så det har jag planer på att fixa!

    Skulle ju "bara" lämna den på polering och lackbehandling för att den ska vara lättare att underhålla men tydligen så är gamla vanor svåra att bryta...
    Beställde ett par 19" Bossen konkava 5-ekrade fälgar (likadan som på min sista 9-3a) eftersom att den ändå behövde nya sommardäck. Var ju tråkigt att beställa 15" ballonger om man ändå måste handla...

    Jag har plockat bort all inklädnad i skåpet för att ljuddämpa och isolera så jag beställde lite till hytten för att få det riktigt tyst och trevligt, eftersom att dörrklädsel och högtalare ändå måste bort för att göra det så beställde jag ett set nya högtalare och adaptrar

    Problemet med 19" på en Caddy bli ju att en redan hög bil blir ännu högre så jag beställde coilovers, sänkblock och kortare K-stag eftersom att jag ändå redan hade köpt 19" ...
    Har byggt om ljusen till ljusautomatik dvs att den kör med DRL på dagen och tänder halvljus automatiskt vilket jag gillar.
    Detta skapade dock ett problem till, DRL lamporna var väääldigt gula och lyste ganska fult så det fick beställas LED för att fixa det.



    Vinterdäcken hade 8mm när dom monterades i November och nu 1000 mil senare så är dom på slitmarkeringen, det är väl inget problem eftersom att vintern normalt sett är slut nu men eftersom att det skall frysa på nästa vecka och eftersom att jag just nu arbetar på ett projekt i Smålands djupa skogar så är nya däck ett måste!
    Det är ju riktigt tråkigt att köpa nya vinterdäck i februari men eftersom att jag är jag så löste jag det genom att köpa nya 17" fälgar med friktionsdäck känns lite roligare att spendera på något som syns och uppskattas än något som "bara funkar"

    Min 15 Subaru STi såldes i december för att kunna köpa in de dyrare maskinerna och grejorna som behövdes men bristen på bil märkes snabb så efter första lönen så köpte vi en helt ny Mitsubishi Outlander PHEV dvs en SUV!?!
    Helt otippat och inte alls min biltyp men jag gillar ju elbilar och Laddhybrider så det får funka
    Bilen används ändå till 90% av min fru så de få gånger jag kör den får jag bara gilla läget
    I övrigt så har jag även kvar min -10 Toyota Prius och den funkar som en klocka! Den har fått ett rejält ljudbygge med en 12" i bagaget, ljudprocessor och allt annat roligt men den ska mest troligt avyttras inom det närmsta!



    Så, det var en liten "ikkesaabrelaterad" uppdatering men jag vill ändå skriva för att visa att jag fortfarande lever!

    Hoppas ni alla har det bra och att mina gamla Saab projekt är i entusiasternas ägo!

    Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

    6 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  6. #1006
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 215
    Medlem#
    3183
    Uppdateringar är alltid kul, oavsett bilmärke
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  7. #1007
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 304
    Medlem#
    5129
    Kul med uppdatering!
    Till mitt garage: Garaget

  8. #1008
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 688
    Kul med uppdatering! Och är man Saabintresserad så är man oftast bilintresserad...

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  9. #1009
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 791
    Medlem#
    7042
    Här var det länge sedan jag uppdaterade!
    Så ser min firmabil ut nuförtiden. Den har fått 19" sommarhjul, coilovers och flippade bakaxel! Riktigt trevlig att köra runt i och går billigt!
    Den har även 18" med friktionsdäck för vinterbruk, bilen måste ju se schysst ut året runt!

    Företagandet går mycket bra och jag unnade mig en liten leksak efter allt slit!

    Det blev en Evo 9. Har ju kört Subaru ett tag så jag kände att det var dags att testa "motsatsen" . Bild från inköpet

    Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  10. #1010
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 791
    Medlem#
    7042
    Köpte som sagt en Mitsubishi Lancer Evo IX 2006. Bilen var original vid inköp (vilket är rätt ovanligt) men hade div "styling" attribut som jag välkomnade eftersom att jag personligen vill ha en snygg bil men lägger hellre pengarna under huven!
    Läs på min garaget för mer ingående information kring bilen (om ni vill).
    Bilen har jag modifierat för att vara bra på bana och allmänt skitrolig att bara fräsa runt i!
    Kul grej är bla att bilen ska ge 286hk original, jag monterade ett friare avgassystem, elbow (första biten efter turbon), insugskitt, tryckrörskitt och mappade bilen (hemma med min dator ) och körde sedan den i bänken hos PSi motor. Bilen gav då 382hk och 519nm med oförändrat maximalt laddtryck!
    Tyckte att bilen gick rätt bra då men mycket vill ju gärna här mer.
    1200cc spridare, DW300 bränslepump och div annat för att köra på E85 är nu monterat, bilen är mappad på "low boost" änsålänge (1.4 bar) och går redan bättre än på bensin!
    Fullboost fjäder i wastegaten är monterad sedan igår så nu är det dags att mappa för 1.8bar och se vart den hamnar

    Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  11. #1011
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 529
    Medlem#
    3471
    Grym leksak. Fränt!
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  12. #1012
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    222
    Medlem#
    10368
    Härligt med uppdatering, även fast det inte riktigt är Saab relaterat.
    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 V4 1975

  13. #1013
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 215
    Medlem#
    3183
    Gött o se att du är i farten med bilarna - oavsett märke!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  14. #1014
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 395
    Medlem#
    ja
    Saabägartakterna sitter i ser man. Passar mycket bra in i sammanhanget här.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #1015
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 791
    Medlem#
    7042
    Många år sedan jag var inne här sist men nu har jag råkat snubbla över en SAAB igen
    Slösurfade på blocket (ni vet, så som vi alla gör) och råkade se en 9-3 SC 1.9TiD 2007 med Jubileumspaket....
    har aldrig gillat Saab diesel och hade inte direkt något behov av en bil men tänkte ändå att jag iallafall skulle kolla på den då priset var mycket tilltalande. Låg annonserad för 22 eller 23.000:- (minns inte vilket) och var bara några mil hemifrån. Ringde ägaren och åkte inom 10 min efter samtalet
    Skulle bara kolla sa jag till min fru ”ska bara kolla på den, kommer inte att köpa den oavsett” hette det....



    Färgen.... hur kan man säga nej till den? Fick bilen billigare än annonserat, 18” fälgar med nästan nya Continentaldäck, 4st 17” Arto fälgar med friktionsdäck och 4st original 17” jubileumsfälgar....
    bilen har gått långt, väldigt långt ... 30000mil!
    Dock är den fullservad med extra oljebyten mellan intervallerna, stora service med kamrem gjord vid 28500mil, nya bromsskivor och klotsar runt om nu i februari, främre avgasröret byttes i april samt att ägaren hade den inne för service inkl alla filter 5 dagar innan jag köpte den

    Nå, hur ser planen ut då?
    Jag hittade en del fel att åtgärda redan när jag kollade på den, detta är prio 1.

    Virvelspjäll är sönder och läcker
    Växelväljarhuset är slut dvs trögväxlad i sidled
    Stolsvärme på förarsidan är ur funktion
    Dieselvärmaren fungerar inte
    Bakrutetorkaren ur funktion
    Vänster bakskärm har blivit ”rostlagad ” av ägaren själv, dock i fel färg...

    Den hade alltså alla typiska fel..

    Ett chassi med 30k mil är inte skoj att åka runt med så Coilovers beställdes från JSpec. Förvånansvärt trevliga Coilovers faktiskt, såpass seriösa att man justerar höjden genom att flytta benet istället för att komprimera fjädern, så det är bra!



    Hjulinställning gjorde jag dagen efter och ställde väldigt aggressiva hjulvinklar, inför framtida äventyr



    Fortsättning följer....


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    5 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  16. #1016
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 791
    Medlem#
    7042



    Lägger den här..... japp, den är emblemtrimmad.... endast...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    5 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  17. #1017
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 215
    Medlem#
    3183
    Hehe! Gött att du är på G igen!
    Ser fram emot kommande uppdateringar
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  18. #1018
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 791
    Medlem#
    7042
    Så... Vart har jag hållt hus sedan jag skrev här sist?
    Mest kört Ford faktiskt....
    Köpte en Mitsubishi Outlander plug-in hybrid som inte gjorde annat än att strula men det var frugans önskemål om bil (det eller en 9-3SC sa hon) .
    Denna gjorde inget annat än att strula så den byttes mot en Subaru Levorg istället. Subarun var underbar, helt fantastiskt faktiskt men såldes pga Tjänstebil

    Jag köpte en Ford Focus RS 2017 som jag hade fram tills oktober 2019 dvs ÖVER 2 ÅR! Nytt rekord för mig, bilen var mer eller mindre perfekt för mig. Rymmer hela familjen, riktigt snabb både rakt fram och på bana samt hyfsat bruksvänlig.
    Tävlade i Timeattack med den och placerade mig hyfsat bra (2a på ring Knutstorp bla)

    Hade innan 2017 aldrig varit på Nürburgring men alltid haft en dröm om att någon gång få köra på den legendariska banan.
    Beställde bilen, 2V efter att vi hämtat den så rullade vi neråt till Tyskland med hela familjen i bilen. Äntligen skulle jag få mina 5varv som jag drömt om.
    Trodde detta skulle vara nog, jag hade fel...

    2017 - första gången på ringen. Ställde upp som wildcard I timeattack.nu och körde flertalet trackdays, äntligen hade jag en bil som höll för att köras ordentligt och som dessutom klarade mer än jag klarade.

    2018- hel tävlingsäsong i Timeattack.nu samt en hel del övriga trackdays runtom i landet. Eftersom att jag tävlade med bilen så var jag tvungen att hålla mig till Reglemente och detta gjorde att bilen mer eller mindre var original frånsett Justerbara Coilovers, Intercooler och mindre bromsuppgraderingar.

    2019 - ville inte hålla mig till Reglemente och kände att ingen bana i Sverige ger mig samma "Kick" som ringen.
    Åkte ner 5ggr detta året och klockade 120varv runt Nürburgring. Forden uppgraderades och levererade tillslut 420hk och presterade 8.06.1 runt Nürburgring vilket jag själv anser vara väldigt snabbt
    Körde en Golf GTi PP 2018 samtidigt som jag presterade 8.09.3 med runt ringen vilket fick mig att inse att Forden var ganska nära "max" innan det kostar alldeles för mycket.
    Insåg när jag körde så snabbt att det går väldigt fort från det att man är lyckligast i världen tills dess att man sitter i räcket runt ringen och bestämde mig för att sälja både Forden för att köpa något som "man har råd att sätta i räcket"

    Köpte en Ford Mondeo ST220 som Daily medans jag funderade på en optimal Nürburgring bil.
    Även den fick ett nytt chassi, portade toppar, insug och ett bättre avgassystem underbar bil den med, speciellt för priset men tyvärr så var den för tung för annan än bruksbil.

    Köpte en Mitsubishi Lancer Evo 3 som jag snabbt insåg var för opålitlig för att ta mig alla 102mil till Nürburgring.

    Hittade tillslut vad jag sökte.
    Ford Focus ST225 dvs med Volvo T5 under huven
    Lättmeckat och bevisat snabbt.
    Har denna bilen kvar än idag men har blivit lite av en leksak då jag brukar andra bilar istället.
    Den är lite lätt maskerad och ger ca 310hk, Ground Control chassi, nankang Semi Slicks, hellackerad förra året osv osv, den är helt perfekt för mig.

    Detta leder oss till nästa uppdatering gällande SAABen....

    Skickat från min SM-N975F via Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  19. #1019
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 215
    Medlem#
    3183
    Grymt!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  20. #1020
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 791
    Medlem#
    7042
    Off topic, varför läggs inte bilderna i ”imellan” texten när jag använder Tapatalk på min Android som dom gör när jag använder min iphone? Finns det någon inställning för det? Blir ju inte lika beskrivande flöde när alla bilder är samlade i botten av inlägget ?

    Nåja.
    Helgen bestod av en spontanresa till Nurburgring med Dieselsaaben, kände att jag var tvungen att testa den för att se lite potential för framtiden.
    Bilen är 100% standard frånsett JSpec Coilovers och 18” Continental sport Contact 6, vilket faktiskt visade sig vara förvånansvärt bra däck, både tysta och greppiga!


    Körde ner med ett släp eftersom att mina vänner som var där nere denna helgen beslutade sig för att köra in i ett räcke ...

    Imponerande förbrukning med Bilsläp och bil på kroken. Att dieseln kostar under 10:- / L i Tyskland gör inte saken sämre heller.



    Stort ekipage...




    Väl hemkommen från resan förtjänade bilen en tvätt, motortvätt och lite ny motorolja. Imponerande bil faktiskt!



    Detta är alltså min plan med bilen. Att kunna göra en Nurburgringresa på 3 tanker bränsle, allt för att kunna maximera varven istället för att slösa pengar på bränsle.
    Man blir snabb runt ringen med övning och erfarenhet, inte genom att trimma och modifiera bil. Spårval, lära sig banan, hitta bromspunkter, där vinner man tid.
    Allt detta går precis lika bra i en gammal Diesel som något annat. Resorna med Forden har inneburit 3 tankningar på nervägen och lika många hem igen, dessutom väldigt många väl på plats.
    Gör jag resorna i denna så kommer jag hemifrån och ner på en tank, (102mil dörr till dörr samt kommer 109mil på en tank)

    Hur var bilen runt ringen då?
    Slö? Japp, helt otroligt långsam faktiskt. Prestanda saknas totalt men chassit är faktiskt riktigt jäkla bra. Har chassit instället med original hjulvinklar förutom Camber som är 2.5* fram och 1.5* bak, detta visade sig göra bilen väldigt neutral och faktiskt ganska välbalanserad och förutsägbar.
    Nu är det såklart lite lättare för min bil då den saknar effekt dvs det går inte såpass snabbt att chassit inte klarar det.
    Bromsarna är värdelösa, totalt 100% skräp faktiskt. Kom nog 7-8kurvor innan jag började uppleva brake-fade så det är helt klart på prio listan innan nästa resa ner.
    I övrigt är jag helnöjd med bilen faktisk, funderar på att optimera bilen och programmera bort EGR för att hålla bilen driftsäker och mindre sotig invändigt.
    Swirlflaps har jag redan tagit bort och ställt spjällen i ”öppet läge”.
    DPF tänker jag dock inte ta bort då det ändå är en bruksbil och skall kunna passera SBP utan bekymmer.
    Tiden är min hemlis, men det gick inte snabbt...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    9 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

Liknande ämnen

  1. Porsche 935 dyno run
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 19:42
  2. 9-5 BioPower vs Porsche 964 .. vad tror ni?
    Av Jonas I i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 20:09
  3. Porsche Bromsar
    Av illegal_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 19:08
  4. 9-5 2,3t BioPower -> Aero BioPower
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 23:06
  5. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •