Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-5 2003 aut. 2.0t effekt kommer og går

  1. #1

    Saab 9-5 2003 aut. 2.0t effekt kommer og går

    Hei!

    Jeg har et problem med vår 9-5 som jeg ikke klarer å finne ut av...
    Saken er dette:
    Vi kjøpte bilen i november 2011. Den var orginal, og bilen gikk som den skulle.
    I februar 2012 dro vi til Nordic Uhr og fikk programmert den til steg 1 + ethanolprogram.
    Etter dette har effekten kommet og gått sporadisk.
    Følgende har blitt byttet uten at problemet har blitt borte:
    -bensinfilter
    -luftfilter
    -tennplugger
    -EVAP ventiler
    -magnetventil
    -luftmassemåler
    -olje + filter
    -byttet 4 liter automatolje

    Bilen hadde gått ca. 110 000 km når den ble trimmet, nå har den gått 120 000 km og den har vært sånn siden i februar.

    Vi har hatt problemer med at bilen har hatt problemer med å strate med ethanol, så vi dro til Kjell Heintz i Åmål. Jeg forklarte at vi hadde problemer med starte med ethanol og at effekten kom og gikk. Jeg poengerte også at det kunne vært luftlekkasje, luftmassemåler eller eksoslekkasje før lamdal, så jeg regnet med at han sjekket dette.
    De fortalte at de fant en feil på luftmassemåleren, men at de ikke kunne garantere at det var dette som var feilen til effekten.
    Etter denne servicen, har vi ikke hatt noe problem med ethanol, men effekten kommer og går fortsatt...

    Tennkasseten ble byttet sommeren 2011, og bensinpumpen i 2010.

    Et eksempel på hva jeg opplever:
    En dag kjørte jeg ca. 2 mil, stoppet på en bensinstasjon, slo av bilen, kjøpte noe(tok 10 minutter), startet bilen, og da gikk den som den skulle.
    Når den går dårlig, virker det som om den har vanlig 150 hester ca.

    Det virker ikke som om det spiller noen rolle om det er varmt, kaldt, fuktig, tørt eller om motortemp er kald/varm.

    Kan noen hjelpe meg? Blir snart gal av denne bilen....

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Saab 9-5 2003 aut. 2.0t effekt kommer og går

    Jag har hört en liknande grej tidigare, inte relaterat till trimprogrammet i sig.

    I det fallet så var det termostaten som var boven i dramat. Denna var dålig och stängde inte som den skulle vilket resulterade i att vid motorvägsfart blev vattentemperaturen för låg så att programmet begränsade effekten. När man körde i innerstad eller hade stått still lite så tempen vid tempgivaren stigit så fanns hästarna där igen.

    Fråga: Hur verkar vattentempen fungera i din bil? Står nålen klockan nio eller lite nedanför?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Re: Saab 9-5 2003 aut. 2.0t effekt kommer og går

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jag har hört en liknande grej tidigare, inte relaterat till trimprogrammet i sig.

    I det fallet så var det termostaten som var boven i dramat. Denna var dålig och stängde inte som den skulle vilket resulterade i att vid motorvägsfart blev vattentemperaturen för låg så att programmet begränsade effekten. När man körde i innerstad eller hade stått still lite så tempen vid tempgivaren stigit så fanns hästarna där igen.

    Fråga: Hur verkar vattentempen fungera i din bil? Står nålen klockan nio eller lite nedanför?

    Hei!
    Dette var nytt for meg. Jeg har lurt litt på temperaturen, fordi når bilen står lenge stille på tomgang, så er nålen på klokken ni. Men når jeg kjører, så pleier den å falle mye, circa 50 prosent. Skal den alltid stå på klokken ni? Selv under kjøring?

    Takk for svar!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Saab 9-5 2003 aut. 2.0t effekt kommer og går

    Citat Ursprungligen postat av tom-eil
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jag har hört en liknande grej tidigare, inte relaterat till trimprogrammet i sig.

    I det fallet så var det termostaten som var boven i dramat. Denna var dålig och stängde inte som den skulle vilket resulterade i att vid motorvägsfart blev vattentemperaturen för låg så att programmet begränsade effekten. När man körde i innerstad eller hade stått still lite så tempen vid tempgivaren stigit så fanns hästarna där igen.

    Fråga: Hur verkar vattentempen fungera i din bil? Står nålen klockan nio eller lite nedanför?

    Hei!
    Dette var nytt for meg. Jeg har lurt litt på temperaturen, fordi når bilen står lenge stille på tomgang, så er nålen på klokken ni. Men når jeg kjører, så pleier den å falle mye, circa 50 prosent. Skal den alltid stå på klokken ni? Selv under kjøring?

    Takk for svar!
    Precis! Nålen ska alltid peka mot klockan nio!

    Du har nästan garanterat ditt problem där. Se om effekten följer med temperaturen dvs om nålen står klockan nio så bör du ha full effekt, när den sjunker ner så borde den gå sämre.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5

    Re: Saab 9-5 2003 aut. 2.0t effekt kommer og går

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av tom-eil


    Hei!
    Dette var nytt for meg. Jeg har lurt litt på temperaturen, fordi når bilen står lenge stille på tomgang, så er nålen på klokken ni. Men når jeg kjører, så pleier den å falle mye, circa 50 prosent. Skal den alltid stå på klokken ni? Selv under kjøring?

    Takk for svar!
    Precis! Nålen ska alltid peka mot klockan nio!

    Du har nästan garanterat ditt problem där. Se om effekten följer med temperaturen dvs om nålen står klockan nio så bör du ha full effekt, när den sjunker ner så borde den gå sämre.
    Tusen takk for tipset!
    Jeg skal få kjøpt ny termostat og se om dette løser problemet. Håper dette er feilen. Har prøvd mye forskjellig nå. Jeg kommer tilbake med resultater senere.

  6. #6

    Re: Saab 9-5 2003 aut. 2.0t effekt kommer og går

    Hei igjen.

    Da er både temperatur giver/sensor og termostat byttet ut, og nå blir motoren god og varm ganske fort. Den står til klokken ni hele tiden.

    Men, effektproblemene er fortsatt der. Jeg koblet ut batteriet et par minutter etter jeg hadde byttet sensor og termostat for å resette alle adapsjoner.
    Bilen gikk bra da, men etter noen turer, var det samme problemet der.

    Jeg føler at jeg har byttet det meste snart... Kan ikke forstå hva dette kan være.
    Når jeg tråkker gassen i bunn, så virker det som om den kommer til å gå som den skal i ca 0.5 sekunder, men så virker det som om noe "bremser" turbotrykket, akkurat som om noe holdes tilbake.
    Da går den ikke bra i det hele tatt.
    For noen måneder siden klarte jeg ikke å kjøre ifra en liten Toyota Auris med 5 personer i.......

  7. #7
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700

    Re: Saab 9-5 2003 aut. 2.0t effekt kommer og går

    Kan vara igensatt katalysator ? Hade liknande problem med laddtrycket då katten var helt igenkorkad. Kändes som motorn bromsade sig själv.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  8. #8

    Re: Saab 9-5 2003 aut. 2.0t effekt kommer og går

    Citat Ursprungligen postat av Znatch
    Kan vara igensatt katalysator ? Hade liknande problem med laddtrycket då katten var helt igenkorkad. Kändes som motorn bromsade sig själv.
    Kan de bli tette/igensatt bare etter 105 000km? Jeg ser for meg at problemet kanskje hadde vært mer konstant, men det kan kanskje variere?
    For jeg kan kjøre en tur på 15 minutter og bilen går bra, også stopper jeg i 10 minutter, og når jeg kjører igjen, går bilen dårlig, så det svinger veldig.
    En ting jeg legger merke til når bilen går dårlig, er følgende:
    Når bilen går bra og jeg låser automatkassen i 3.gir, og gir gass i ca. 50-60 km/t, drar bilen best(har vel programmert 3 giret til å gi full effekt for å spare 2.gir vil jeg tro). Men når bilen går dårlig, og jeg gjør det samme, virker det som om noe holder den/turbotrykket tilbake, og når den kommer til ca. 3300omdr, faller nålen ned på 3000omdr. igjen, akkurat som om du spinner på is med traction control...
    Vet ikke om dette hjelper, men kanskje det hjelper å beskrive problemet bedre.

    Hender det at tennkassetten går i stykker etter 1 år?

  9. #9

    Re: Saab 9-5 2003 aut. 2.0t effekt kommer og går

    *Bump*

    Merker nå at bilen nesten alltid går som den skal når jeg starter og kjører bilen. Etterhvert (som den blir "varm"?) pleier den å gå dårlig. Når jeg stopper bilen, drar ut nøkkelen, og starter bilen igjen, pleier den alltid å gå som den skal igjen.

    Noen forslag?

Liknande ämnen

  1. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •