Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bugg auto-avbländning backspegel

  1. #1

    Bugg auto-avbländning backspegel

    Efter att ha haft bilen på verkstan 4 gånger för att fixa en icke fungerande backspegel med automatisk avbländning har jag tillslut fått svaret att det är en bugg i systemet.

    Har en SAAB 9-5 2010 som jag köpte begagnad i våras. Märkte här i höst när mörkret börjad fall innan garantin gick ut att avbländningen på backspegeln bara fungerade ibland. Antingen fungerade den under en hel tur dvs från motorn startades till den stängdes av eller inte alls under turen.

    Varje gång jag har haft bilen på verkstan har den fungerat.

    Men till slut fick jag alltså svaret att det är en bugg i systemet som gör att om man slår på tändningen (eller kanske startar motorn) med backen i så finns det en chans att systemet blockeras (dvs tror att backen ligger i hela tiden).

    Nu ser jag att om man lägger växeln i friläge innan jag startar så funkar avbländningen varje gång.

    Tyvärr är det ju lite knöligt att göra den extra manövern eftersom backen alltid måste ligga i när man tar ur nyckeln.

    Enligt verkstan finns det ingen lösningen på problemet utan den att man klipper signalen som hindrar spegeln att blända av när man backar. Är det någon som känner till detta problem och om det finns någon annan lösning?
    SAAB 9-5 Griffin 2010

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Bugg auto-avbländning backspegel

    Aldrig varit med om det fast iförsig så gör jag som du gjorde när du märkte att det fungerade. Så fort jag vridit pyttelite på nyckeln så använder jag vänster hand till att lägga växeln i friläge. Det har blivit en vanesak så ibland när jag t.om INTE ska göra det så gör jag det på automatik.

    Men jag har några frågor, tänkte jag skulle felsöka lite på problemet i wis men då behöver jag veta om felet ligger på alla speglar eller endast den inre?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Re: Bugg auto-avbländning backspegel

    Dom borde i det minste prova byta spägeln til en annan modell, det kan jo vara at det felet bara är på en liten serie speglar?
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758

    Re: Bugg auto-avbländning backspegel

    Eftersom back-signal på og9-5 i praktiken bara slår av backspegelns avbländning borde man kunna komma runt detta med ett relä som bara bryter strömmen till backspegen när man lägger i backen, eller om det är själva signalen det är fel på (?), koppla en ledning direkt från backljuset som bryter bort avbländninen. Sedan finns det flera produktnummer för backspegeln, och den har funnits i produktion i 10 år, låter märkligt att det skulle vara en gammal bug.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5

    Re: Bugg auto-avbländning backspegel

    Verkstan har bytt spegeln men felet kvarstod.

    Som jag förstod det så var det signalen från "bilen" till spegeln som fastnar i back-läge. Signalen från backgivaren kanske går genom nån elektronik som gör att den "latchar" i fel läge.

    Problemet påverkar alla speglar eftersom det är den inre som styr de yttre.
    SAAB 9-5 Griffin 2010

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Bugg auto-avbländning backspegel

    När jag läser i wis så står det såhär: Åtgärda ledningen mellan stift 5 i hankontakten och säkring 21.

    Så det är väl något som inte stämmer med elkabeln mellan stift 5 (backspegeln) och säkring 21 i säkringscentralen i a-stolpen. Du skulle ju kunna testa att dra en kabel mellan dessa bara och se om det hjälper. Funkar det så har du hittat felet och är bättre än vad verkstaden är!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758

    Re: Bugg auto-avbländning backspegel

    Citat Ursprungligen postat av Eloomar
    Verkstan har bytt spegeln men felet kvarstod.

    Som jag förstod det så var det signalen från "bilen" till spegeln som fastnar i back-läge. Signalen från backgivaren kanske går genom nån elektronik som gör att den "latchar" i fel läge.

    Problemet påverkar alla speglar eftersom det är den inre som styr de yttre.
    Kollade upp elschemat, "Signalen" är elektriskt samma som går till backljuset, finns ingen elektronik eller annat i vägen, lednigen till backspegeln kommer direkt från krimp J148 där backljuset passerar (dock var elschemat 2007 men det bör vara samma, har svårt att se varför de skulle ändrat). Så, har du en normal, hel, glödlampa där som fungerar i backljuset? Jordfel på backljuset? (Och om det nu mot förmodan stoppats dit någon elektronik emellan så borde man kunna återgå till den variant gäller för 2007, direktkoppling mellan backljussignal och pin 5 på elspegeln.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8

    Re: Bugg auto-avbländning backspegel

    Du har rätt. Nu äntligen har jag kollat upp backsignalen. Den följer hur snällt som helst läget på backen. Därför verkar det som om spegeln låser sig när backsignalen och 12V kommer samtidigt. Det är ju det man förhindrar när man lägger ur backen när man slår på tändningen. Alltså ligger inte problemet i bilelektroniken utan i spegeln. Skumt.
    SAAB 9-5 Griffin 2010

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758

    Re: Bugg auto-avbländning backspegel

    Citat Ursprungligen postat av Eloomar
    Du har rätt. Nu äntligen har jag kollat upp backsignalen. Den följer hur snällt som helst läget på backen. Därför verkar det som om spegeln låser sig när backsignalen och 12V kommer samtidigt. Det är ju det man förhindrar när man lägger ur backen när man slår på tändningen. Alltså ligger inte problemet i bilelektroniken utan i spegeln. Skumt.
    Har du en normal, fungerande, lampa i backljuset? En LED-lampa utan ballast skulle möjligen kunna ge konstiga resultat.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. backspegel, automatisk avbländning, frågor.
    Av Liquido i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 17:07
  2. Montera autoavbländande innerbackspegel OG9-5
    Av Saabland i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 13:33
  3. Montering av backspegel med auto avbländning 9-3 ss
    Av Andreas_81 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 21:03
  4. [LÖST] 9-5 auto-avbländningsbara innerbackspegel till 9000
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •