Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Köpa medispelare. Vilken?

  1. #1
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Köpa medispelare. Vilken?

    Hej alla!

    Har tänkt att köpa mig en mediaspelare till tv'n då jag tröttnat på att ha datorn på golvet i vardagsrummet hela tiden.

    Saken är den att jag kan ingenting om sånt här! Vad ska man köpa för någon? Har inget behov av att kunna navigera ner en egen satelit med den. Utan bara kunna spara filmer på den, köra "play" kanaler kanske.

    Så överös mig med idéer och tips nu

    Tack på förhand
    Christian
    Mvh Christian

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Citat Ursprungligen postat av og900driver
    Hej alla!

    Har tänkt att köpa mig en mediaspelare till tv'n då jag tröttnat på att ha datorn på golvet i vardagsrummet hela tiden.

    Saken är den att jag kan ingenting om sånt här! Vad ska man köpa för någon? Har inget behov av att kunna navigera ner en egen satelit med den. Utan bara kunna spara filmer på den, köra "play" kanaler kanske.

    Så överös mig med idéer och tips nu

    Tack på förhand
    Christian

    Enkelt sätt är att köpa en vettig bärbar (går att gömma smidigt) sen kör du trådlöst tangentbord och mus. Men som allt annat finns det hur mycke som helst inom ämnet. Allt handlar om var du drar dina gränser.
    //Emil
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  3. #3
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Är ute efter något mer permanent som en ersättning för videon, dvd och datorn. Typ; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=755554
    Mvh Christian

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Kan ju erkänna att jag är lika kass på detta som du, men finns ett klockrent forum som är inriktat på detta.

    http://www.minhembio.com/

    Där kikar jag när jag söker efter tekniska prylar som jag inte har någon erfarenhet av.
    Lycka till
    //Emil
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Jag har en sån här http://www.webhallen.com/se-sv/hemelekt ... _boxee_box

    Svinenkel att använda. Datorn har du nånstans där du tycker att den kan stå ifred. Till den kopplar du sedan en router och sedan ansluter du Boxeen till WiFi nätet. Då kan du spela upp allting som ligger på datorn. Fjärrkontroll ingår så du behöver aldrig gå till datorn för att spela upp nånting (bara när du ska fylla på filmbiblioteket). Orkar du inte hålla på och ladda ner kan du enkelt köpa filmer och TV-serier direkt i Boxeen. Då kan du slänga din dator på soptippen.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    770

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    AppleTV?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Nu vet jag inte hur pass avancerad användning du är ute efter, men har du funderat på att skaffa en TV som klarar det du vill utan någon extrabox?

    Jag har själv en Samsung 6-series, och trots att jag har Dreambox, datorer, DLNA-diskar och diverse nördgodis i överflöd så har jag lagt märke till att jag i princip alltid enbart använder mig av tv'n och det den har inbyggt.
    Har en USB-disk med filmer kopplad till tv'n, och 99 gånger av 100 så trycker jag bara på "Media" på tv-fjärren när jag vill se film, och vips så har jag hundratals filmer och tv-serier att välja ifrån. Jag orkar helt enkelt inte mecka med DLNA och dylika lösningar längre, när allt jag vill ha egentligen redan finns i tv'n.
    Har jag en film på datorn och inte orkar bråka med att flytta den till lämplig spelare eller koppla datorn till tv'n eller annat meck, så får DLNA i tv'n helt enkelt strömma den via wifi direkt från datorn.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Detta är väl den stora knäckfrågan för alla nu, man vill ha en mediaapparat för allt.
    Playstation 3 har många plus på pappret -blueray, kan både lagra och spela upp filmer, nätverksfunktioner, kan också surfa med den, barnen kan spela m.m.
    Dock säger de som har PS3 att den är bökig och omständig både att surfa med och ha som medicentral.
    Själv har jag gammal tjock-tv+en gammal xbox med XBMC.
    När det blir dags för platt-TV kommer jag satsa på en PC med Windows media center eller Linux + XBMC, trådlöst tangentbord- En bluerayläsare till dator kan fås för 500 kr nu.

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Kan varmt rekomendera en apple-TV stand-alone t.ex med Netflix och spotify (eller iTunes)
    eller tilsammans med en bärbar mac/ipad/iphone med skärmdelning (Airplay mirroring) som visar bild/ljud på tv'n galant utan bekymmer.
    eller tillsammans med valfri PC och Airparrot som gör samma sak från en windows-burk.(http://www.airparrot.com)

    (Utgår ifrån att du har en NAS hemma, vem har inte det? Annars får du dela ut filmer o musik från din dator)


    Tips: Montera äppel-TV'n bakom själva tv'n så syns den inte.
    Finns massor av olika varianter, t.ex denna:>
    http://www.zatznotfunny.com/2012-04/how ... -apple-tv/

    Fjärren skall funka klockrent ändå enl dem som testat.

    Klart smidigaste media-burken om man nu är lat av naturen och bara vill att det skall funka utan att man behöver bry sig,
    och även om man gillar o mecka runt i grejerna med allt (fast då behöver du jailbrejka.)


    Och priset på äppel-tv'n är svårslaget.
    Tillsammans med två st ipad mini får kidsen varsin perfekt spel-apparat där många spel stödjer dubbelspelande på TV'n över airplay

    (och äppel-paddorna kan de dessutom ha med sig i bilen.
    Köp sedan en Dovado Tiny ihop med en car-adapter och stoppa 4G-usb-pinnen med lämpligt abbonemang i så har du trådlöst i bilen eller i stugan på semestern. Works like a charm! Kidsen kommer älska dig!! Och om du får låna paddan så har du ju själv tillgång till svt-play, tv3-play, tv4-play o.s.v. + alla filmtjänster och bara surfande.)

    Alltså Apple får utstå mycket skit på nätet, men en sak kan ingen ta i från dem.
    Det bara funkar! Så där. Out of the box!

    Så vill jag ha det. Vem orkar mecka med att sätta upp egna servrar, mecka med nätverket och annat trams 2012??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Det som kommer starkt nu är Android-"pinnar" man stoppar direkt i tevens hdmi-ingång. Pris från ca 250kr. De klarar hd-uppspelning, har samma stöd för appar som en telefon osv.

    Ett exempel av många: http://dx.com/p/dg08-android-4-1-1-dual ... lue-182441

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 994

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Alltså Apple får utstå mycket skit på nätet, men en sak kan ingen ta i från dem. Det bara funkar! Så där. Out of the box!

    Så vill jag ha det. Vem orkar mecka med att sätta upp egna servrar, mecka med nätverket och annat trams 2012??
    Jag håller med, köpte en AppleTv för några veckor sedan & oj va nöjd jag är, tillsammans med paddan är det ju en dröm att hantera, hur klarade man sig egentligen utan denna underbara & billiga pryl tidigare

  12. #12
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Det är bra att Apple finns så de som inte är så tekniskt kunniga också kan få ha teknikprylar att leka med.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    770

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Det är bra att Apple finns så de som inte är så tekniskt kunniga också kan få ha teknikprylar att leka med.
    När jag vill glo på en rulle då vill jag glo på en rulle. Inte mötas av "okänt fel" var tredje gång som jag gör på min Androidplatta. Inga problem att fixa, men det var film jag ville se, inte googla på fixar...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    [quote=Styrman_Jansson]
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":2wjrndo0
    Det är bra att Apple finns så de som inte är så tekniskt kunniga också kan få ha teknikprylar att leka med.
    När jag vill glo på en rulle då vill jag glo på en rulle. Inte mötas av "okänt fel" var tredje gång som jag gör på min Androidplatta. Inga problem att fixa, men det var film jag ville se, inte googla på fixar...[/quote:2wjrndo0]

    Är ju inte säkert att trådskaparen vill låsa sig till iTunes och dom tjänster Apple bestämt att användaren tycker om dock.

    Har man små krav behöver det inte krångla så mycket, det håller jag med om. I övrigt är jag 99% säker på att du själv fixat problemen på din Androidplatta på grund av dess öppenhet. Att du inte lyckas med samma sak på din appleprodukt beror på att Apple inte låter dig göra samma saker.

  15. #15
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    [quote=Styrman_Jansson]
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":11tg2zd7
    Det är bra att Apple finns så de som inte är så tekniskt kunniga också kan få ha teknikprylar att leka med.
    När jag vill glo på en rulle då vill jag glo på en rulle. Inte mötas av "okänt fel" var tredje gång som jag gör på min Androidplatta. Inga problem att fixa, men det var film jag ville se, inte googla på fixar...[/quote:11tg2zd7]
    Måste du googla efter svar tillhör du ju kategorin otekniska så då ska du ju självklart ha en äppelprodukt.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    770

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Måste du googla efter svar tillhör du ju kategorin otekniska så då ska du ju självklart ha en äppelprodukt.
    Ja det är lustigt att man trots en 4-årigt programmeringsutbildning fortfarande kvalificerar sig som oteknisk

    Förövrigt så visst har jag löst problem filmuppspelning på androindplattan. Men nu funkar inte "Android filöverföring" helt plötsligt. Men det fanns visst en fix för det med...

    En sak är säker med Android. Det är aldrig brist på saker att fixa. Nästa gång köper jag en färdigutvecklad produkt :P
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  17. #17
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Nästa gång köper jag en färdigutvecklad produkt :P
    Ja Apple verkar slutat utveckla sina grejer så de kan nog benämnas "färdiga"... Alla versioner de släpper ser likadana ut som versionen innan.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    770

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    [quote=Roger #2378]
    Citat Ursprungligen postat av "Styrman_Jansson":ypokckis
    Nästa gång köper jag en färdigutvecklad produkt :P
    Ja Apple verkar slutat utveckla sina grejer så de kan nog benämnas "färdiga"... Alla versioner de släpper ser likadana ut som versionen innan. [/quote:ypokckis]

    If it ain't broke, don't fix it
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  19. #19
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Köpa medispelare. Vilken?

    Ojojoj vad mycket bra tips!! Har helt glömt denna tråd!

    Ja, jag är ute efter ett "self sustained" system. Något som inte kräver en uppkoppling direkt till NASA's huvuddator plus ett "för-all-evighet kontrakt" med satan för att fungera. Har riktigt svårt att hitta något vettigt system utan att betala mer än vad jag gjorde för min bil!
    Mvh Christian

Liknande ämnen

  1. Köpa ny LED-tv, vilken?
    Av Manick i forum Off Topic
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 10:08
  2. Vilken Saab ska jag köpa?
    Av Alex9-3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-14, 11:45
  3. Vilken garageportöppnare ska jag köpa?
    Av andreas2251 i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 12:47
  4. Köpa kopplingsslang, vilken typ?
    Av znorc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •