Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tomgången är ibland för hög, ibland för låg. 9-5 -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    5

    Tomgången är ibland för hög, ibland för låg. 9-5 -00

    Köpte mig en saab 9-5 förra året en 99 utagen 00, bilen var fräsch invändigt och under huven med bl.a ett motorbyte. Tidigare ägaren på den var en verkstadsman och fick fram all information sedan tidigare så jag slog till! Bilen har fungerat perfekt och alla avgasvärden på den ligger väldigt bra enligt OPUS Bilprovning. Bilen är en SAAB 9-5 SE 2,0t 150hk den dricker inte mycket olja heller!

    nu till frågan, häromdagen när jag var ute o körde min son till dagis så gick han bra på ettan la i 2,an och jag kände att den tröck på mer en vad jag gasade så jag instinktivt kopplade ur och varvräknaren stack till stoppet, bara ett fåtal sekunder dock högst 5 sekunder. CE lampan tändes! ringde mekanikern då han servat dom "CE" problemen på den andra saaben jag hade. Han berättade att jag skulle nolla datan o prova vilket inte fungerar. tagit bort batteriets pol o på igen, med olika tidsintervaller emellan dock visar ac'n 0 på förarsidan och 08 på passagerarsidan men det kollade jag upp o hade nått med AC'n att göra. men tomgången blev jätteskum, allt från runt 500 rpm upp till 1500 kallstart ibland dog motorn av varvantalets dropp. ska nu till jul åka c.a 40 mil tur o retur så skulle vara bra o veta om någon haft liknande problem och vad det då varit, hoppas på ett enkelt fix men kan inte utesluta att det är något större då CE lampan lyser. När bilen är varm så ligger tomgången ganska bra runt 1000 rpm och går jämt, oljan byttes när jag köpte bilen o filtret var med bytt. har pga arbetslöshet kört mellan 500~1000 mil. ska dock endå byta olja i den då jag har det som standard att göra det 1 gång per år. men nivåerna är bra där med. Hoppas nu att denna berättelse var till någon nytta, om nån postat samma eller liknande tidigare så länka eller om nån som har kunskaper som vet. Är arbetslös och har inte så jättebra ställt nämligen därav att jag hoppas att det är en snabb quick fix bara och inget som tar veckor på en verkstad. P.S ursäktar eventuella felskrivningar då jag har lite problem gällande läsning/skrivning men hoppas ni förstår endå D.S

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 930

    Re: snabb hjälp tack!

    Har tyvärr inget svar... Men tänk på att skriva tydliga rubriker så att folk vet vad det handlar om, du får garanterat fler svar då.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    126

    Sv: snabb hjälp tack!

    Hade väl varit bättre att läsa ur felkoden i stället för att nolla. Den sätter ju felkod av en anledning. Så slipper du gissa.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: snabb hjälp tack!

    Låter som den gått i limp-home. Mest troligt något fel på spjällhuset. Du kan kolla om den är i limp samt återställa spjällhuset såhär: https://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk. Dock om du har något fel på bilen kommer den åter gå in i limp.
    Skriv vart du bor i din profil så kanske du har tur att någon som har felkodsläsare är villig att låna ut till dig.
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    5

    Re: snabb hjälp tack!

    har hört att jag har en vän som har en avläsare, han visste dock inte om den passade men han trodde det, så vi ska se under kvällen som är. Han trodde att det kunde vara LMM pga att det sitter ett sportluftfilter, men vi ska testa och se, bor förövrigt i Fagersta/Västmanland. Ska kolla på youtube klippet där om "Limp home" med dock funkar kontakten med felkodsläsaren så får vi ju fram vad det är, och ACn visade 0 på förarsida och 08 på passagerarsida. Felkoden visar på en stegmotor, lös airmixing klaff RH/LH enligt http://9-5.se/felsokning/felkoder-pa-acc/ kommer updatera om det funkar vilken felkod som kommer så får vi se. bilen är förövrigt väldigt bra och till våren kommer det upgraderas lite på den, som tillbaka till normalt luftfilter och bort med pysventilen som sitter, en biltema ställbar till saab orginal samt upgradering av olje låset jag läst lite om. Har försökt vara så noggrann som möjligt gällande vad som skett och vilka åtgärder jag försökt med, skulle gärna gjort rubriken tydligare om jag visste vad som var vad. Mvh //Andreas

  6. #6

    Re: snabb hjälp tack!

    Om det är en vanlig OBD2-läsare lär du inte få ut något, om styrdonet är orört.
    Signaturlös

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    91
    Medlem#
    9139

    Re: snabb hjälp tack!

    Citat Ursprungligen postat av sunken100
    har hört att jag har en vän som har en avläsare, han visste dock inte om den passade men han trodde det, så vi ska se under kvällen som är. Han trodde att det kunde vara LMM pga att det sitter ett sportluftfilter, men vi ska testa och se, bor förövrigt i Fagersta/Västmanland. Ska kolla på youtube klippet där om "Limp home" med dock funkar kontakten med felkodsläsaren så får vi ju fram vad det är, och ACn visade 0 på förarsida och 08 på passagerarsida. Felkoden visar på en stegmotor, lös airmixing klaff RH/LH enligt http://9-5.se/felsokning/felkoder-pa-acc/ kommer updatera om det funkar vilken felkod som kommer så får vi se. bilen är förövrigt väldigt bra och till våren kommer det upgraderas lite på den, som tillbaka till normalt luftfilter och bort med pysventilen som sitter, en biltema ställbar till saab orginal samt upgradering av olje låset jag läst lite om. Har försökt vara så noggrann som möjligt gällande vad som skett och vilka åtgärder jag försökt med, skulle gärna gjort rubriken tydligare om jag visste vad som var vad. Mvh //Andreas
    Du kommer inte få upp andra felkoder på acc displayen förutom de som rör just acc.. limp-Home är en enkel sak att kolla, men funderar på om de kan vara den. Den här som funktion att begränsa motorn för att felet som uppstått inte ska göra mer skada. Detta borde inte gett dig de fel du fick
    Lmm kan vara boven i dramat om du kört med öppet filter, oljan de smörjs med har en tendens att sätta igen Lmm. Dumpen är inte heller skonsam mot motorn, byt asap skulle jag råda dig till!

    Felkoderna kan du läsa av med Obd2, kolla dom o se vad bilen säger är fel!

    //L
    9-5 2.3t steg 1

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    5

    Re: snabb hjälp tack!

    japp, tyckte han sa att det var en OBD2 läsare han hade, självklart är dumpen och sportluftfiltret högt prioriterat för att byta, men just nu är tiderna hårda, så får glatt invänta till det ändras innan jag kan köpa det! och han trodde också att det var just LMM som spökade iom sportluftfiltret. Enligt boken stog det 10w30 och att den ska uppfylla "GM LLA 025" kan ha fel på någon bokstav där men det ska vara för bensinare. Oljan ligger bra på stickan men ska som jag skrev tidigare bytas och det är för att jag är sådan att byta filter och olja 1 gång per år minst oavsett mil körda. så imorgon ska jag kolla upp LMM Sportluftfiltret och en eventuell "Limp-Home" inte hört ifrån han ennu men annars får jag ordna det imorgon eller till helgen hoppas bara att jag kan få fram felkoder om det inte fungerar det vi är inne lite på att det kan vara.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    91
    Medlem#
    9139

    Re: snabb hjälp tack!

    Citat Ursprungligen postat av sunken100
    japp, tyckte han sa att det var en OBD2 läsare han hade, självklart är dumpen och sportluftfiltret högt prioriterat för att byta, men just nu är tiderna hårda, så får glatt invänta till det ändras innan jag kan köpa det! och han trodde också att det var just LMM som spökade iom sportluftfiltret. Enligt boken stog det 10w30 och att den ska uppfylla "GM LLA 025" kan ha fel på någon bokstav där men det ska vara för bensinare. Oljan ligger bra på stickan men ska som jag skrev tidigare bytas och det är för att jag är sådan att byta filter och olja 1 gång per år minst oavsett mil körda. så imorgon ska jag kolla upp LMM Sportluftfiltret och en eventuell "Limp-Home" inte hört ifrån han ennu men annars får jag ordna det imorgon eller till helgen hoppas bara att jag kan få fram felkoder om det inte fungerar det vi är inne lite på att det kan vara.
    Sorry skrev lite otydligt! Menade oljan man smörjer in sportluftfilter med, sitter redan på från fabrik, detät sätter sig i Lmm.
    Ett tips är att kolla anabil ! Har man tur kan man få tag på orginaldelar för vrakpris!!
    Ska tilläggas att jag är likadan när de gäller oljebyten osv, inte bara utsidan som ska vara fräsch!

    Lycka till!
    //L
    9-5 2.3t steg 1

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    5

    Re: snabb hjälp tack!

    Har idag gjort ett försökt till återställning av limp-home men självklart glömde jag ju det viktigaste där. Glömde ju att efter återställningen ha batteripolen ur och även vrida metallskivan därefter upp till klicket, nybörjarfel antar jag men man lär sig. nåväl får göra ett nytt försök imorgon under dagen, samtidigt kommer jag avmontera sportluftfiltret som sitter vid LMM och kolla hur det ser ut där (om jag inte helt missminner så ska LMM sedan bara fästas på Luftslangen som går ut mot passagerarsidans skärm, alternativt om det ska sitta en liten burk men det får jag kolla mer på! fattar dock inte varför det sitter ett sportluftfilter där medan man ska ta bort orginalfiltret under bilen? någon som vet varför den sitter där? fler som har så eller bara jag som har något skumt med min bil?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    5

    Re: snabb hjälp tack!

    återställde Limp home felfritt denna gång, passade även på att byta slang till vevhusventilationen. den som går från toppen och ner, den gamla slangen kändes väldigt uttjänt! varken igår eller idag har CE lampan tänts och jag har kört c.a 6 mil i statstrafik. Hoppas nu att detta löste sig och tack alla för hjälpen som gavs! God Jul och Gott nytt år på er om vi inte höres av tidigare

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: snabb hjälp tack!

    Citat Ursprungligen postat av sunken100
    återställde Limp home felfritt denna gång, passade även på att byta slang till vevhusventilationen. den som går från toppen och ner, den gamla slangen kändes väldigt uttjänt! varken igår eller idag har CE lampan tänts och jag har kört c.a 6 mil i statstrafik. Hoppas nu att detta löste sig och tack alla för hjälpen som gavs! God Jul och Gott nytt år på er om vi inte höres av tidigare
    Om det skulle ske igen så bör du felsöka för att få felkod så du ser vad som orsakar limp-home.
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ibland laddar den 0.6, ibland fullt tryck OG9-5
    Av Wallgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •