Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    426

    Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    Ja vinter brukar ju dra med sig dehär bekymret att spolarvätskan fryser.. När det frös första gången hade jag 1 liter koncentrat (Biltema) sen 2L vatten.. Frös vid 3 minus redan.. Körde in den i varmgarage.. Spolade ur en hel del, fyllde på med 2 liter Koncentrat.. Frös då vid 8-. in med den i varmgarage, spolade ur en hel del.. Hade jag i frysskydd cirka 0,5L för tryckluftssystem.. Frös likförbannat.. In med den IGEN.. Spolade ur cirka 1,5L ur systemet, köpte färdigblandad påse på biltema som skulle vara frysskyddad till 18-.. Fyllde på 1,5L... Fryst fast ändå vid 12-


    Vad fan ska man göra för att få lite spolarvätska på vintern ? Blir inte klok på dehär.. dags för rent koncentrat bara ? Fryser ju i Munstyckena också ibland också.. Den mittersta brukar funka bäst..


    Gäller en 9-5a såklart.

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    3471

    Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    Munnstyckerna är svårt att lösa. Hade en importerad vr6 -93a en gång i tiden den hade eluppvärmda spolarmunnstycken. Men skumt att det fryser i behållaren. Kör med biltema i min men det har inte frusit än iaf.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3

    Re: Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    Kör Biltema färdigblandad och den har inte frusit trots under -15 grader.
    Signaturlös

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    895

    Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    Köpt rustas och från jem och fix och de har klarat -15 i allafall.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    137

    Re: Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    jag köpte färdigblandad på statoil och skiten fryser på rutan. och skiten kostade 89 kronor för 4 liter känner mig blåst. jag har aldrig varit med om det innan iallafall !

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    464

    Re: Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    Vad menar du med fryser?

    Får du en tunne hinna på rutan efter ett par svep med torkarna eller har du kärn-is i hela spolarvätskebehållaren?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 125
    Medlem#
    7182

    Re: Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    En tunn ishinna på rutan får jag också, runt -15c nu... Biltemas spolarvätska blandad 1 del spolarvätska, 2 delar vatten ungefär. Körs i en 9000 CS, är egentligen bara när bilen är kall som det kan va lite jobbigt... Är bilen varm så brukar de försvinna fort.

    Har inga problem med att det fryser i behållaren, däremot har munstyckena fryst en gång men det va nog pga tinad snö/is snarare än spolarvätskan i sig.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    356
    Medlem#
    3421

    Re: Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    Man måste spola igenom spolarvätskan så att man har den blandningen även i slangarna/munstycken,annars kan det ju vara rent vatten där och då fryser det ändå.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    540

    Re: Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    Måste minst blandas 50/50, dvs lika ånga delar vatten som vätska,när det gäller biltema och annan spolarvätska!
    Själv kör jag på 70/30 biltema nu när det varit lite grinigare ute.Och jag vet med mej att jag kanske kommer att åka mer där det har en tendens att temeraturen sjunker ännu mer, brukar löna sej att köpa deras stora 10-litersdunk koncentrerat.
    Det är iaf min egen erfarenhet av biltema
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 047
    Medlem#
    4097

    Re: Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    På våra bensin bilar fryser det inte men på min gamla diesel saab 9-5'a där frös det om man inte körde med koncentrerat enbart nästan.
    tror att den motorn inte blir så varm.
    Tipset är att sätta en 12 volts lampa på undersidan av munstyckena som brinner när bilen går några watt borde räcka för att hålla dom varma.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    Kör Biltemas koncentrat och blandar 50/50, har inte fryst i min og900T16, ner till -15 har vi väl haft i alla fall. Den är ju ganska öppen i motorrummet och värmer upp allt rätt bra men även kort efter start så har det inte fryst än nångång! Månne blir detta en Biltema diskussion igen, är det lite mkt vatten i vissa flaskor man köper?
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    540

    Re: Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Kör Biltemas koncentrat och blandar 50/50, har inte fryst i min og900T16, ner till -15 har vi väl haft i alla fall. Den är ju ganska öppen i motorrummet och värmer upp allt rätt bra men även kort efter start så har det inte fryst än nångång! Månne blir detta en Biltema diskussion igen, är det lite mkt vatten i vissa flaskor man köper?
    Hahaha -Ja! det verkar så men jag har iaf inte någon dålig erfarenhet,som sagt av biltemas spolarvätska i concentrerad form, och där man blandar, själv tvärtom! tycker den funkar ypperligt! (och som sagt oavsett, så måste man ju blanda 50/50, även sommartid, för att få bort all insektsskit o skitfilm på rutan!)
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    Jag kör biltemas färdigjox å står bilen ute hela dan i runt 8 minus går de segt på bakrutespolningen i början, har bilen inne i gsrage på natten med gra få plusgrader.

  14. #14
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    Kör med koncentrat från Statoil, blandad "50/50 på en höft" och står alltid ute där vi haft -15 till -20 nu i en vecka.....inte fryst ännu

    Har förvisso motorvärmaren i så visst kommer det lite värme från motorn men bra kallt måste det vara där inne under huven.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 549
    Medlem#
    4156

    Re: Spolarvätska som fryser trots färdigblandat..

    Brukar köra koncentrerat och blanda 50/50 som ni andra säger. Köper gärna på 10l dunk och blandar i tomma mindre dunkar och ställer i källarn så det bara är att rycka med sig en sån och fylla på när det behövs.

    Har aldrig varit problem med att det frusit för mig (Jo, ok. Vid under -30 kan det ju vara besvärligt ändå men..) Blanda 20/80 eller 30/70 känns ju lite tanigt. Det är i Sverige vi bor och där är det rejält kallt ibland.

    Sen, angående att det fryser på rutan, varför ska man spola vatten på rutan när det är -15 grader ute? Mina upplevelser är i alla fall att det är väldigt sällan så att det är smutsigt blött och slaskigt när det är så pass kallt som -15? Och när det är så pass varmt att det kan vara skitigt, slaskigt och och blött ute (från ca -8 och uppåt?) så är det heller inget problem med att spolarvätskan skulle frysa på rutan, åtminstone inte så länge man har lite värme på rutan?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Handbromsen fryser...
    Av ae86_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 22:59
  2. Spolare fryser?!?
    Av sjunkerg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •