Hej!
Jag åkte till affären efter jobbet här om dagen, var inne i 5 minuter och därefter startade inte bilen. Fick starthjälp och lät den stå och gå i ca 30 min innan jag stängde av den nästa gång. Morgonen där efter är den åter igen tvärdöd. På denna bil verkar det som att inte startmotorn vill kicka igång om jag har för låg spänning.
Fick återigen starthjälp och lät den gå i lite drygt en timme. På vägen till jobbet mörjade dessutom ABS-lampan lysa, men när jag bromsar funkar systemet. Varvtalsmätarn fryser på 2000varv och hastighetsmätarn på 40km/h samt displayen för klocka, färddator mm fryser.
Har därefter haft den på laddning hela dagen inomhus, MEN nu på kvällen startar den fortfarande inte.
Efter att ha laddat hela dagen låg spänningen på 11,87V Vilket måste vara för lågt för att startmotorn ska gå igång!?
Kan svarat på denna fråga vara så enkelt som att byta batteri? (generatorn funkar, och laddar drygt 14V när bilen går)
Ska också tillägga att jag har ett parallellkopplat batteri i skuffen till stereon. Stegen är avsäkrade med 300A vilket säger det mesta om stereon. Mycket möjligt den som har mosat batterierna, dessutom att det inte är optimalt att parallellkoppla två olika stora batterier av olika fabrikat.
Är tacksam för alla funderingar på detta problem!
Ska prova att rycka polerna på batteriet imorgon och se om den kan återställa sig på något sätt!
Mvh Carl-Fredrik