Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 9-3ss 04a cim-problem?

  1. #1

    Saab 9-3ss 04a cim-problem?

    Hej! För ett tag sedan när jag skulle ta bilen så märkte jag att batterier Hade dragit ur. Efter att jag hade laddat det så fick jag felmeddelandet rattlåsfel, kontakta verkstad. Efter lite läsning så åkte jag och köpte ett nytt tändlås och bytte. Dock utan resultat, varpå bilen bogserades till verkstad där dom bytte cim-enhet och kopplade ur rattlåset. Bilen gick utan problem ett par veckor, men nu har den spårat ur helt. Den varnar för abs, antisladd, trasiga lampor, står ibland och lyser fast man tagit ur nyckeln, gnäller även till och från att nyckeln inte accepteras. Felen kommer och går. Vad tusan kan det bero på? Kan man misstänka att verkstaden aldrig bytte cimen, utan bara resetade bilen?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Saab 9-3ss 04a cim-problem?

    Citat Ursprungligen postat av Groggy
    Hej! För ett tag sedan när jag skulle ta bilen så märkte jag att batterier Hade dragit ur. Efter att jag hade laddat det så fick jag felmeddelandet rattlåsfel, kontakta verkstad. Efter lite läsning så åkte jag och köpte ett nytt tändlås och bytte. Dock utan resultat, varpå bilen bogserades till verkstad där dom bytte cim-enhet och kopplade ur rattlåset. Bilen gick utan problem ett par veckor, men nu har den spårat ur helt. Den varnar för abs, antisladd, trasiga lampor, står ibland och lyser fast man tagit ur nyckeln, gnäller även till och från att nyckeln inte accepteras. Felen kommer och går. Vad tusan kan det bero på? Kan man misstänka att verkstaden aldrig bytte cimen, utan bara resetade bilen?
    Vad menas? Rattlåset måste vara med annars blir ju allt galet.

    Annars låter det som CIM-problem. Var det en ny eller beg CIM som monterades? Verkstan borde väl ha lämnat garanti på grejerna i vilket fall.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3

    Re: Saab 9-3ss 04a cim-problem?

    Jag vet inte vad han menade med rattlåset, står inget om det på kvittot, men han sa att dom hade kopplat ur det. Klicket när rattlåset går ur hörs inte längre, så något har dom ju gjort. Jag antar att det var en ny cim. En försäljare där ja lämnade in bilen sa att det hade varit samma problem med en bil dom hade till salu, men det hade försvunnit av sig själv. Det låter ju seriöst.. så därför är jag lite fundersam om dom verkligen bytte cimen. Frågan är vad ja kan kräva av dom? Om det nu skulle vara nå annat fel så.bytte dom ju cimen helt i onödan. Känns ju surt att betala mer för att verkstan inte är kompetent.

  4. #4

    Re: Saab 9-3ss 04a cim-problem?

    Fick samma felmeddelande när jag böt batteri i förra veckan.
    Min lösning var fullt rattutslag åt båda hållen stängde av bilen tog ur nyckeln och starta den igen problemet var löst.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    1

    Re: Saab 9-3ss 04a cim-problem?

    Man får alltid meddelande om "rattlåsfel" efter strömavbrott/byte av batteri. Tror man även ska köra en sväng över en viss hastighet för att rattlåset ska aktiveras igen.

    Man kan ju fråga sig om du verkligen hade något fel på CIM. Verkstaden måste ju läst felkoder? Om man byte CIM måste den sedan programmeras på rätt sätt! Att dom kopplade ur rattlåset låter konstigt, hur gjorde dom det?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •