Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: SAAB framtida värde

  1. #1

    SAAB framtida värde

    Hej

    Jag var lite nyfiken på vad saabarna kan vara i framtiden. Med tanke på att de inte tillverkas längre.

    Jag har en gammal 9-3 2.0T cab -99 som ja sitter och funderar på om ja ska ta hem från usa. kan dessa tänkas bli nått fint att ha senare. jag gillar verkligen modellen och utseendet men frågan e om det är värt att ta hem den. Har inte sett så många i sverige.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 500
    Medlem#
    8163

    Re: SAAB framtida värde

    Og900 cab har ju stigit i värde, så det är väl inte omöjligt att även og9-3 cab kommer göra det så småningom. Dock dröjer det nog minst tio år eller så innan det börjar märkas.
    /Johan

  3. #3

    Re: SAAB framtida värde

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Og900 cab har ju stigit i värde, så det är väl inte omöjligt att även og9-3 cab kommer göra det så småningom. Dock dröjer det nog minst tio år eller så innan det börjar märkas.
    /Johan

    Ja det var lite det ja tänkte, Har tittat lite å de har ganska bra värde i sverige. Ja fick den billigt för 24000:- med 11500mil. de jag har hittat ligger på 45 och uppåt med 15-18000 mil. Kan nog få hem den för runt 15-20k. Men det känns lite konstigt att ta hem den för nästan samma pris ja köpte den. e lite saker att byta på den också. bussningar o sånt.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 132

    Re: SAAB framtida värde

    Bevakade marknaden på og9-3 cabbar i våras, funderade först på att köpa en i england och köra hem då de var så billiga där... Sen såg jag att de svenska började prissänkas också och närma sig vad en engelsk skulle kostat. Jag tror att man med lite tur och prut kan få tag på en ok og9-3 cab för under 25.000 här i Sverige, en brukskörd lite småtrist med lite småfel, men inget vrak. Eftersom ng9-3 cabben också hade sjunkit och var obetydligt (njae men inte så mycket) dyrare än vad jag våren innan tänkt mig kunna köpa en og9-3 för så blev det en sådan då jag hittade en som hade den spec och utrustning jag ville ha... Fast og9-3 cabben ÄR väldigt lyckad utseendemässigt, snyggaste saab cabben tycker jag. Fördel ng9-3, vridstyv och ruggigt säker (bland de säkraste cabbarna), nackdel ng9-3, inte lika klassiskt saabutseende, inte avstäningsbar airbag fram (om man vill ha barnstol). Jag vill gärna ha en og9-3 cab (också) men är så nöjd med min ng9-3 så... lite rådvill är man ju... Konstigt nog verkar cabbarna dyrare nu än i våras, gissar att de som inte fick cabben såld när semestern började var ganska ivriga att prissänka, regnet gjorde nog sitt till också (min cab har inte läckt en droppe vatten). Så senvåren är nog rätt läge att fynda... Fina OG9-3 cab med "rätt" spec är nog fortfarande såpass dyra att du inte förlorar på att ta hem din bil... om den är fin vill säga... Lycka till!
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5

    Re: SAAB framtida värde

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Bevakade marknaden på og9-3 cabbar i våras, funderade först på att köpa en i england och köra hem då de var så billiga där... Sen såg jag att de svenska började prissänkas också och närma sig vad en engelsk skulle kostat. Jag tror att man med lite tur och prut kan få tag på en ok og9-3 cab för under 25.000 här i Sverige, en brukskörd lite småtrist med lite småfel, men inget vrak. Eftersom ng9-3 cabben också hade sjunkit och var obetydligt (njae men inte så mycket) dyrare än vad jag våren innan tänkt mig kunna köpa en og9-3 för så blev det en sådan då jag hittade en som hade den spec och utrustning jag ville ha... Fast og9-3 cabben ÄR väldigt lyckad utseendemässigt, snyggaste saab cabben tycker jag. Fördel ng9-3, vridstyv och ruggigt säker (bland de säkraste cabbarna), nackdel ng9-3, inte lika klassiskt saabutseende, inte avstäningsbar airbag fram (om man vill ha barnstol). Jag vill gärna ha en og9-3 cab (också) men är så nöjd med min ng9-3 så... lite rådvill är man ju... Konstigt nog verkar cabbarna dyrare nu än i våras, gissar att de som inte fick cabben såld när semestern började var ganska ivriga att prissänka, regnet gjorde nog sitt till också (min cab har inte läckt en droppe vatten). Så senvåren är nog rätt läge att fynda... Fina OG9-3 cab med "rätt" spec är nog fortfarande såpass dyra att du inte förlorar på att ta hem din bil... om den är fin vill säga... Lycka till!
    Ja, Jag är riktigt sugen på att ta hem den. Den är en lite annorlunda färg. english racing green med ljus läderklädsel(tyvärr lite solblekt här och där) den har körts i florida hela tiden. Sen har den full utr. acc, elstolar, fin top. lite små grejer som bussningar och slangar som behöver bytas. men bäst av allt, pga att den har körts i florida är det inte en ända rostfläck på den. det är kanske den främsta anledningen varför ja är sugen på att ta hem den. Jag kan tänka mig att det kan vara ganska svårt att hitta.

    Vet du hur mycket det kostar att regga in en bil i sverige?

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 080
    Medlem#
    7182

    Re: SAAB framtida värde

    Vet inte om det skiljer när bilen kommer från ett icke EU-land, men inom EU är jag ganska säker på att det räcker med en ursprungskontroll (700kr har jag för mig?) och sen en registreringsbesiktning (1500kr tror jag?).

    Eftersom bilen kommer från USA så åker du såklart på tull, frakt och moms också.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Re: SAAB framtida värde

    Vad som blir en klassiker och inte är svårt sia om, det är många faktorer som avgör. Att alla Saab skulle bli klassiker och eftertraktade tror jag inte. Og900 cab är en klassiker redan, det blev den snabbt, den var het redan som ny medans enligt mina ögon 9-3 cab aldrig nånsin slog eller hade samma utstrålning, inte ens som ny. Og900 cab var först på en del sätt, den satte Saab på kartan för många. Og9-3 cab är alldeles för vanlig för att kallas klassiker på nåt vis, den har inte auran av "hollywood" som og900 har för många. Kanske är den het om 10 år, kanske kommer finnas i för stort antal för att bli dyr. Jag hade personligen inte satsat på den om det är en framtida klassiker du letar efter, bättre hoppa fram massa år på klassikerstatusen då och köpa en og900 cab, en klart mkt roligare bil än og9-3 dessutom. Men om du vill ha en skön cab med möjlighet till AC, bra krocksäkerhet så köp en Aero/Viggencab, den är snyggast, och har störtsköna säten också. 205 hästaren med chip är ju en kul bil! Gott om delar till dom också, medans og900 är ett problem idag på den fronten. (därav klassikerstatusen - en klassiker skapas ofta genom att det sjukt svårt att hitta en fin samt få tag på delar till dom.... )
    MEDLEM 7032.

  8. #8

    Re: SAAB framtida värde

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Vet inte om det skiljer när bilen kommer från ett icke EU-land, men inom EU är jag ganska säker på att det räcker med en ursprungskontroll (700kr har jag för mig?) och sen en registreringsbesiktning (1500kr tror jag?).

    Eftersom bilen kommer från USA så åker du såklart på tull, frakt och moms också.

    Jag har bott här i två år, ägt den i ett halvår i feb. vad jag förstår enligt tullverket slipper ja moms och grejer

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 080
    Medlem#
    7182

    Re: SAAB framtida värde

    Citat Ursprungligen postat av zacke79
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Vet inte om det skiljer när bilen kommer från ett icke EU-land, men inom EU är jag ganska säker på att det räcker med en ursprungskontroll (700kr har jag för mig?) och sen en registreringsbesiktning (1500kr tror jag?).

    Eftersom bilen kommer från USA så åker du såklart på tull, frakt och moms också.

    Jag har bott här i två år, ägt den i ett halvår i feb. vad jag förstår enligt tullverket slipper ja moms och grejer
    Ah... ja då blir den införd i Sverige som flyttgods och då blir det billigare!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Re: SAAB framtida värde

    Flyttgods är nice! Hur är det med avgaskraven? Jag vet att en del flyttgodsbilar jag kollat på vart undantagna reglerna, det är bara CO dom kollar. Så var det alldeles nyligen på en 9-5 jag kikade på, flyttgods fr Italien. Spelar ju kanske mindre roll men gör ju inte saken sämre, särskilt inte på en äldre bil med några mil på mätaren. Trimvänligt!
    MEDLEM 7032.

  11. #11

    Re: SAAB framtida värde

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Flyttgods är nice! Hur är det med avgaskraven? Jag vet att en del flyttgodsbilar jag kollat på vart undantagna reglerna, det är bara CO dom kollar. Så var det alldeles nyligen på en 9-5 jag kikade på, flyttgods fr Italien. Spelar ju kanske mindre roll men gör ju inte saken sämre, särskilt inte på en äldre bil med några mil på mätaren. Trimvänligt!
    ja det låter trevligt, tänkte ja skulle kolla upp om det är någon skillnad på bilar som har sålts här och i sverige i utsläppen. Det vore surt om man tar hem den och man måste bygga om halva bilen för kraven!

Liknande ämnen

  1. Rösta på framtida Hirsch fälgar!
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-02-12, 15:07
  2. Förslag om framtida fordonsbeskattning
    Av Dippen i forum Off Topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-06-24, 15:55
  3. Tips på växellåda till framtida dragracing bygge?
    Av Stoffe_t5r i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 00:26
  4. Värde på saab 900 -94
    Av Cartan i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •