Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta termostat 9-3 2008

  1. #1

    Byta termostat 9-3 2008

    Hej. Har försökt och letat men inte hittat specifik info för 9-3 2008. Biopower

    Min bil tar en väldigt lång tid innan den kommer upp i arbetstempratur och direkt man går ner från 100km/h till ca 70 km/h så sjunker arbetstempraturen, dvs jag har mindre varvtal på motorn.

    Mina tankar går direkt till termostaten, då jag inte tror det är tempgivaren, då motor temp visar rätt och värme kommer in till kupen, men kan tänka mig att termostaten står öppen?

    Har nu försökt lokalisera termostaten, men hittar den inte. Normalt borde man kunna följa övre kylarslangen som går in vid toppen på motorn, men där sitter ingenting.

    Någon sa till mig att den bör då sitta i närheten av vattenpumpen, men vart sitter den.
    Har försökt att hitta den, men om jag förstått det rätt drivs inte vattenpumpen av multiremmen utan den drivs via motorn.

    Är det någon själv som vet vart termostaten sitter samt någon annan som som har en annan teori om felet?

    Är det enklare att komma åt termostaten underifrån bilen eller överifrån?


    Mvh // Robban

  2. #2

    Re: Byta termostat 9-3 2008

    Ingen som har någon klok ide?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: Byta termostat 9-3 2008

    nu när det är kalt ute så kyler det ju bra hur lång tid tar det o komma upp i normal arbetstemp?

    är inne på min andra 9-3 a nu och båda har tagit ganska lång tid på sig o komma upp i arbetstemp
    9-5 2.0t 08 biopower

  4. #4

    Re: Byta termostat 9-3 2008

    Det tar strax 2 mil, och normalt sett förra vintern strax under milen. Har även satt en pappskiva framför kylaren och det gör inte stor skillnad.

    Vet att motor tempen gått upp snabbare än vad den gör nu. Sedan så bör ju motorn hålla arbetstempraturen, men direkt jag kör på 70 vägar så tappar den tempratur och det borde ju tyda på att termostaten skickar fullt flöde på vattnet?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: Byta termostat 9-3 2008

    ok min är ungefär ca 1 mil sen har jag drifttemp tror nog din termostat är dålig eller hängt sig öppen eller nåt för min dippar inte så visserligen kyler etanolen bra mer än bensin men tror inte det beror på det .......
    9-5 2.0t 08 biopower

  6. #6

    Re: Byta termostat 9-3 2008

    Ja, jag tror också termostaten är öppen, nu gäller det att hitta termostathuset, vilket är min huvudsakliga fråga, vart sitter termostaten...

  7. #7

    Re: Byta termostat 9-3 2008

    Efter mycket letande så hittade jag termostat huset.

    Följer man den undre kylarslangen så sitter termostathuset under vacumpumpen och expansions kärlet.

    Det krävs att man monterar bort expanstions kärlet, eller bara flyttar det en aning från sin normala position samt att ha ett långt spärrskaft så kommer man åt locket.

    Locket sitter fast med 3 skruvar.

Liknande ämnen

  1. Hur byta termostat på og 9-3 -01?
    Av Lufto i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 00:06
  2. Byta termostat på og 900? I så fall, hur?
    Av _teSSan_ i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 16:43
  3. Byta termostat hur?
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 19:03
  4. Svårt byta termostat på 9-5:a?
    Av Henke_9_5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-25, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •