Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: smt5 piggy box i 9-5 vet någon!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    38

    smt5 piggy box i 9-5 vet någon!!!

    jag skall gjöra ett försök till mer knuff i bilen men vet om smt5 funkar i min 9-5:a från 98!!! tacksam för ideer om info denna kombination!! vad är det för stora ändringar på T7 VS T5 vet att det ska funka på T5!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 195
    Varför köra med en sån "bonntrimmarbox" ?
    Ska du hålla på och justera och trimma själv eller?

    Jag hade satsat på en riktig mappning av bilens orginal ECU istället!
    Garanterat säkrare och effektivare.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    38
    jag ska ha lite kul och vill veta om det funkar!!! och bonntrim går bättre!! men för en del som inte bigriper bättre så kan dom då köpa sina grejer och tro att dom e ball!!!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 499
    Okej, om du tror att du får till det så.
    Iallafall så fungerar smt med MAP-sensor, så då kan du bygga bort Luftmängdmätaren.
    Det är ju endå din bil i slutändan, lycka till.

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 256
    Saab har bland de bästa styrsystemen på marknaden, varför förstöra det med en SMT box?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 141
    Citat Ursprungligen postat av jon
    jag ska ha lite kul och vill veta om det funkar!!! och bonntrim går bättre!! men för en del som inte bigriper bättre så kan dom då köpa sina grejer och tro att dom e ball!!!

    Kommer du ha samma attityd när du fipplat till ngt. o gjort ett hål i en kolv pga. spikningar?
    Förstår inte varför man ska ge sig på att använda ett Piggybacksystem på men bil som har ett av världens mest avancerade och sofistikerada styrsystem? Var smart och vänd dig till nån av de stora etablerade trimfirmorna som faktiskt har koll på vad dom gör.

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 892
    Medlem#
    2959
    Har en polare som inte heller lyssnade på förmaningstal angående hur bra T5 var. Han skulle ha Autronic för att själv kunna mappa efter eventuella uppgradringar. Åtminstånde sa han så. Jag har en känsla av att han ville ha lite F&F stuk...
    Delvis pga konverteringen har bygget nu pågått i snart 1,5 år. På denna tid har bilen knappt rullat en meter men ändå hunnit med att rasa minst en motor och en turbo. Iofs vet jag inte skicket på turbon sen innan, men ändå.
    För att inte tala om vad en Autronic konvertering kostar...

    Nä, lyssna nu på gossarna med stor vishet och behåll original styrsystem och låt någon erfaren tuner pilla på ettor och nollor, så ska du se det blir billigast och roligast i längden.

    Mvh Stoffe

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 231
    Med tanke på alla kolvhaverier blir man ju liiiiite fundersam om trimfirmorna verkligen har koll på ALLA ettor och nollor

    Om inte jag är helt felunderrättad står det just nu en 9-5 i garaget hos jon, med trasig kolv. Den bilen har en styrbox från en trimfirma

    Ingen som har ett svar ang SMT5 istället ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 892
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Med tanke på alla kolvhaverier blir man ju liiiiite fundersam om trimfirmorna verkligen har koll på ALLA ettor och nollor

    Om inte jag är helt felunderrättad står det just nu en 9-5 i garaget hos jon, med trasig kolv. Den bilen har en styrbox från en trimfirma

    Ingen som har ett svar ang SMT5 istället ?
    Med tanke på att kolvarna rasar i de bilarna även när de är original så behöver det inte nödvändigtvis vara programvarans fel. Men visst, det gör ju inte förutsättningarna bättre för motorn med kraftigt ökat effektuttag direkt...

    Mvh Stoffe

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Ska man trimma en T7 motor lite mer seriöst så skulle jag rekomendera kolv byte.
    I en T5 som är det bättre grejer som håller.
    Men att program varan skulle vara en orsak till kolvhaveri är inte säkert alla gånger.
    Kan räcka att man sätter dit en öppen dump så kan en kolv gå åt skogen på T7 motorerna.

    Men att inte behålla orginal Trionic är idiotiskt för det är ett av dom bästa motorstyrnings systemen som finns.
    Men det är ju inte min bil!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 499
    SMT piggyback fungerar, om man kan mappa vill säga.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Häggenås/Östersund
    Inlägg
    440

    smt5 piggy box i 9-5 vet någon!!!

    Angående min 9-5:a som står i Jons garage med både en trasig kolv och ett kaputt motorblock så tror jag inte att man kan belasta nån trimfirma för det haveriet, om jag kör med TD04. steg 4-chip, 3,5 bars BTR på samma gång som jag har standard spridare så är det nog ganska mycket självförvållat om det kraschar, bilen vill faktiskt ha lite extra dricka när man trampar fullt och har man för små spridare på samma gång som man inte har vett att sluta gasa i tid så går det åt ........ MEN den där DKW:n fick i alla fall storstryk.
    Kolla http://www.saab92h.se
    9-5 kombi Biopower -07, Saab TT -63.
    Har massor av nya delar på hyllan. Jämtland

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Kan räcka att man sätter dit en öppen dump så kan en kolv gå åt skogen på T7 motorerna.
    I min värld borde en öppen dump ge fetare blandning än tänkt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 141
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Kan räcka att man sätter dit en öppen dump så kan en kolv gå åt skogen på T7 motorerna.
    I min värld borde en öppen dump ge fetare blandning än tänkt...

    Mvh

    KK
    I min oxå

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !


    Aaaahhh men han kanske menar om man råkar glömma dumpen innuti en cylinder ? Det kanske kan orsaka haveri ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Men att inte behålla orginal Trionic är idiotiskt för det är ett av dom bästa motorstyrnings systemen som finns.
    Om det är så himla bra varför har då saab inte valt det systemet till sin senaste prestandamotor?

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 141
    [quotesycho Dave]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":1ez55wmj
    Men att inte behålla orginal Trionic är idiotiskt för det är ett av dom bästa motorstyrnings systemen som finns.
    Om det är så himla bra varför har då saab inte valt det systemet till sin senaste prestandamotor? [/quote:1ez55wmj]

    Ekomiska själ(GM=snåla) skulle jag tro

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av danielk
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Om det är så himla bra varför har då saab inte valt det systemet till sin senaste prestandamotor?
    Ekomiska själ(GM=snåla) skulle jag tro
    Med andra ord så var det inte så bra att det var ekonomiskt försvarbart

  19. #19
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 892
    Medlem#
    2959
    [quotesycho Dave]
    Citat Ursprungligen postat av danielk
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":a0gn4fiy
    Om det är så himla bra varför har då saab inte valt det systemet till sin senaste prestandamotor?
    Ekomiska själ(GM=snåla) skulle jag tro
    Med andra ord så var det inte så bra att det var ekonomiskt försvarbart [/quote:a0gn4fiy]Det var onödigt bra. GM ansåg väl inte att man behöver den kapaciteten i en såpass standardbetonad bil. Korkat nog...
    Skulle någon företagsledning arkebuseras så vore det nog fan GM överst på den listan. Har tappat mitt förtroende för dem för lääänge sedan.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Sitter förmodligen ett av Boschs senare Motronic system i V6:an istället. Det systemet har en liknande funktion som de senare Trionic systemen, men eftersom systemet redan finns tillgängligt i olika utföranden som kan anpassas till de flesta motorer så är systemet sannolikt mera prisvärt (även om Bosch är kända för höga priser och sköta leveranser efter eget tycke...).

    Går vad jag vet inte att använda SMT på något av de vridmomentsbegärande system som finns. Men en viktigare fråga är kanske "vem är dum nog att pröva"? Ska man kunna använda piggyback på ett säkert sätt så bör man veta det mesta om styrsystemet så att man inte råkar ta bort säkerhetsfunktioner då man modifiera signalerna till boxen. Har man dessutom den kunskapen om systemet varför inte mappa det direkt istället?

Liknande ämnen

  1. Någon som kan tipsa om någon billig däckhandlare?
    Av Ric_234r i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 17:04
  2. renovering av topp? någon som vet någon bra?
    Av totte_norrköping i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •