Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Halvljuslampa blinkar trots avstängd bil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    11

    Halvljuslampa blinkar trots avstängd bil

    Upptäckte ikväll att min 9-3:a's vänstra halvljuslampa blinkar svagt trots att tändningen är avstängd. Nyckeln sitter inte i och det spelar ingen roll om bilen är låst eller inte.
    Har vridit runt på ljusreglagets alla lägen och allt verkar fungera normalt förutom att när alla andra lampor är avstängda blinkar lampan svagt med jämnt intervall på ca 3 sekunder.
    Det är en Linear sport plus, diesel -04.
    Är det någon som har ett förslag var jag kan börja felsöka?

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Halvljuslampa blinkar trots avstängd bil

    Kan vara så att du inte behöver felsöka halvljuset då bilen gör det åt dig. Detta genom att sända korta strömpulser, som kan uppfattas som blinkningar. Slutar blinkandet några minuter efter bilen låsts så är allt i sin ordning.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    11

    Re: Halvljuslampa blinkar trots avstängd bil

    Tack, när jag låste bilen slutade det blinka efter ett tag. Hade ingen aning om att det fungerade på detta viset.

    Varningslampan för motorn hade lyst, så jag antar att det var orsaken. (Efter att ha kört på låg växel med bilen så slocknade även varningslampan)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Halvljuslampa blinkar trots avstängd bil

    Det finns faktiskt en , va kallas det nu, typ "homelight"-funktion. Du kan få halvljuset å lysa typ nån minut efter du låst eller stängt av.
    Så kolla instruktionsboken hur man gör.

    Och kolla för fanken upp varför motorlampan lös.

    Så mitt råd just nu är att kolla om du har olja i motorn, först. Innan du över huvudtaget startar igen.

    Har tappat räkningen på hur många som rasat sina motorer genom att strunta i o kolla upp sånt. "Den där konstiga motorsymbolen lyser ibland, o nu går den inte å starta o rasslar" är en typ av samtal man får ett par gånger i månaden.
    Allt från enstaka gånger till "den har lyst sådär ett tag o sen slocknat igen". O sen dom som först fått startproblem, hällt i olja då de upptäckt att de va torrt, kört en stund o sen, totalras.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Strömförbrukning i avstängd bil OG9-5
    Av PerS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2022-07-25, 20:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •