Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9-5 ryker ordentligt och tjuvstannar

  1. #1

    9-5 ryker ordentligt och tjuvstannar

    Saab 9-5 vector -02 2,3l som gått knappt 13000 mil.
    Igår när jag körde iväg med bilen så tyckte jag att den gick trögt och inte var lika pigg som vanligt. Dessutom rykte det lite satan ur avgasröret en stund, ca ½-1 min för att sedan gå bra igen. Jag kollade nogrannt efter blårök, då jag hört att det är "standard" på dessa modeller, men det såg ut precis som vanlig avgasrök. Det var ca -20 grader vid tillfället, så jag antog först att det skulle ha något med kylan att göra. Men när jag stannade bilen så tyckte jag för mig själv att det luktade konstigt, nästan som krut/bränt.
    Nu idag gick bilen bra när jag åkte på jobb, men lukten satt kvar. När jag senare skulle åka iväg med bilen igen, hade den svårt att starta, för att sedan tjuvstanna på tomgång. Jag startade bilen igen, och den lyckades hålla igång med nöd och näppe, det kändes som om den skulle stanna när som helst. Dock rykte det som aldrig förr ur avgassystemet igen, dock ingen blårök denna gång heller. Jag körde iväg lite lungt, och röken försvann efter ca 20 sek.
    Någon som vet vad det kan vara?
    Skall tilläggas att den var på service för exakt 2 veckor sedan, då byttes utöver det vanliga på service, en axeltätning, annars sa dem inget utöver det. Skall ringa verkstaden imorgon och höra.

  2. #2

    Re: 9-5 ryker ordentligt och tjuvstannar

    Har inte kört den något mer för än nu, och nu började motorlampan att lysa efter en stund. Dock ska den till verkstad imorgon, verkstadskillen trodde det var turbon.?

  3. #3

    Re: 9-5 ryker ordentligt och tjuvstannar

    Läs ut felkoder.
    Signaturlös

  4. #4

    Re: 9-5 ryker ordentligt och tjuvstannar

    Om det är någon som är intresserad:

    Tydligen var turbon helt jävla slut sa dem, den hade druckit ca 1 l olja sedan servicen för 2 veckor sen, och det var i söndags det började ryka och allt, så på ett par dagar har den alltså druckit 1 liter.

    Händer det alltså bara sådär, att turbon går åt helvete? Den har aldrig druckit olja eller så under dessa två år jag ägt den, och nu helt plötsligt 1 liter på ett par dagar? Jag hade föreställt mig att den skulle gå sakta men säkert? Eller kan dem ha gjort bort sig på servicen och gjort något fel?

    Sen fick dem ut en felkod om att det var någon lambasond som hade kontaktfel, men det trodde han berodde på turboraset och skulle försvinna efter byte.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: 9-5 ryker ordentligt och tjuvstannar

    Ja, turbon kan rasa helt utan förvarning.

    Du skriver 2.5l (finns ingen saabmotor med den volymen), men jag antar att du har en lättryckare 2,0t eller 2,3t. Dessa har Garrett-turbona som tyvärr brukar rasa någon gång eller två under bilens livstid. Inte alls ovanligt med ett första turboras vid ca 15000 mil.

Liknande ämnen

  1. Går dåligt och tjuvstannar
    Av Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 00:01
  2. Saab 9-5 2,3T -98 som tjuvstannar
    Av zonata i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 10:22
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 09:19
  4. ryker ordentligt vid start?
    Av josefsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 18:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •