Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: import

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    792

    import

    nån som vet om det e svårt att importera bilar, tänkte om det e mycket krångel med papper och så...

    //eyeball
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 635
    jag har bara importerat hoj, men det var riktigt smidigt, fördelen är ju att man kan ta dom på släp smidigare än en bil.... men när den var i sverige så var det bara att ta genom besiktning och vänta på skyltar...

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 204
    Titta på

    http://www.autopower.se/

    De har en bra importguide

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Väsby
    Inlägg
    781
    värt att tänka på är att försäkringen på import bilar är dyrare...
    Audi S6 -02
    Seat Ibiza 1.4 sport -07

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 718
    Det att försäkringen är dyrare har jag aldrig drabbats hos så länge man kört svenska importerade bilar och försäkrat hos länsförsäkringar.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Citat Ursprungligen postat av Cervantes
    värt att tänka på är att försäkringen på import bilar är dyrare...
    De ska tydligen inte vara det, det var någonstans jag läste om hur det var. Dock så har de andra krav på importerade bilar, som imobilizer etc.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av Cervantes
    värt att tänka på är att försäkringen på import bilar är dyrare...
    Importerade bilar försäkras likadant som alla andra... annars strider det mot EU-regler

    Så sa mitt försäkringsbolag.

    Mvh Cal
    BRUKARN

    Det är inte farten som dödar, det är smällen. Eller som vi cowboys säger: ”it’s not the fart that kills, it´s the smell"

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uppl. Väsby - Sthlm
    Inlägg
    349
    Citat Ursprungligen postat av -Cal-
    Citat Ursprungligen postat av Cervantes
    värt att tänka på är att försäkringen på import bilar är dyrare...
    Importerade bilar försäkras likadant som alla andra... annars strider det mot EU-regler

    Så sa mitt försäkringsbolag.

    Mvh Cal
    Hm? Nu känner jag mig lite lurad?
    Salusansvar la på ca1000pix för att bilen var import...får dom göra så?

    mvh

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    198
    farsan jobbar på länsförsäkringar, och enligt han så är det dyrare med importerade bilar..han har en själv nämligen..

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 718
    Verkar som alla får olika uppgifter varje gång, de billigare importrade bilarna som ej uppgår till max 100000:- ungefär har det aldrig varit någon skillnad för mej.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 250
    Jag har inte heller drabbats nämnvärt av att bilarna varit importerade.
    Min första cabbe var det lite bekymmer med, det skall erkännas. Men det var också för 5 år tillbaka ...

    Personligen tror de flesta försäkringsbolag tvingats ändra sin tidigare eventuella hårda policy gentemot importbilar eftersom import blivit så vanligt förekommande.

    Idag är andelen importbilar helt enkelt så betydande att det vore idiotiskt att "stänga ute" dem med särskilda krav eller högre avgifter.

    Det kan bara gå på två sätt. Antingen blir importbilar iskalla att äga.
    Eller så blir just det bolag som särbehandlar importbilar negativt helt ointressant.

    Och hittills har intresset för importbilar gått spikrakt uppåt, även om det nu verkar plana ut en aning (Allt enligt siffror från BilSweden).
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Väsby
    Inlägg
    781
    haft både en smart och en volvo import och båda gångerna har jag fått högre premie pga import
    Audi S6 -02
    Seat Ibiza 1.4 sport -07

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 377
    Tjenare

    Nu börjas det igen.

    Länsförsäkringar gör INGEN skillnad på om bilen är importerad eller ej. Däremot har de mer krav på en importbil.

    Om en Saab eller Volvo är värd mer än 100 000:- så ska bilen rutmärkas. Kostnad ca 100:- Om samma bilar är värderade till MER än 150 000:- så ska även ett godkänt larm/startspärr monteras. Orginal larm typ 9-5 godkänns om man tar med ett startspärrsintyg från din lokala Saabhandlare. Vilket är en omproggning av nycklarna till bilen.

    För resterande märken gäller det 100 000:- som gräns sedan så blir det montering av larm och rutmärkning.

    Jag har kört flertalet importbilar och det hade gjort ingen skillnad om bilarna varit svensksålda eller ej.

    Sen hör det till att de får inte ha det som ursäkt att bilen är importerad då det strider mot reglerna inom EU. Att de sedan gör det är en annan femma och då väljer man det bolag som inte gör någon skillnad.

    Eller räknar man in det i kalkylen av vad man tjänar på det ev köpet.


    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    792
    undra vad det är för "speciellt" med importbilar??
    ta en saab som e såld i tyskland och en som e såld i sverige, båda har ju rullat av samma lina... bilen ser väl lika ut, bara att den e såld i olika länder, konstigt detta tycker jag!
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 100
    Hej,

    Eyeball>
    Var nere i tyskland förra veckan och hämtade hem en Nissan kombi.
    Fördel om du förbereder dig på vilka papper som måste ordnas, så du vet innan du står där nere.
    Röd exportskylt ska ordnas och papper, i Stade där vi var låg bägge kontoren brevid varnandra.
    Svårigheterna då,
    Att hitta till bilhandlaren, bra karta/gps underlättar.
    Kika på max 2 bilar/dag.
    Tag god tid på dig.
    Leta inte efter den billigaste bilen, det är som i Sverige att den billigaste inte är i det bästa skicket.
    Sedan fundering om bilarna i "öst"-tyskland att det inte var i det bästa skicket, om jag åker ned igen så håller jag nog mig i "väst"tyskland, bara en reflektion.
    Sedan är öl/sprit prisvärt att handla med sig hem...

    mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    792
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Eyeball>
    Var nere i tyskland förra veckan och hämtade hem en Nissan kombi.
    Fördel om du förbereder dig på vilka papper som måste ordnas, så du vet innan du står där nere.
    Röd exportskylt ska ordnas och papper, i Stade där vi var låg bägge kontoren brevid varnandra.
    Svårigheterna då,
    Att hitta till bilhandlaren, bra karta/gps underlättar.
    Kika på max 2 bilar/dag.
    Tag god tid på dig.
    Leta inte efter den billigaste bilen, det är som i Sverige att den billigaste inte är i det bästa skicket.
    Sedan fundering om bilarna i "öst"-tyskland att det inte var i det bästa skicket, om jag åker ned igen så håller jag nog mig i "väst"tyskland, bara en reflektion.
    Sedan är öl/sprit prisvärt att handla med sig hem...

    mvh
    Johan

    Tack, det va lite detta jag va ute efter...
    fixar man skyltar och papper via vägverket eller?

    öl och sprit e ju en bonus på vägen
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    Länsförsäkringar gör INGEN skillnad på om bilen är importerad eller ej. Däremot har de mer krav på en importbil.
    Hej,

    En skillnad är faktiskt en högre självrisk på maskinskada, 5000 kr, som tillkommer på importbilar hos Länsförsäkringar.

    Jag har inte haft tid än, men jag har tänkt snickra ihop en anmälan (mot samtliga svenska försäkringsbolag) till EU:s Konkurrensdirektorat. Har även talat med Konsumenternas Försäkringsbyrå i Sverige om detta och tydligen ligger ärendet "för utredning" hos Näringsdepartementet.

    På min bil har Länsförsäkringar ej krävt vare sig märkning eller omkodning av nycklar, vilket jag finner lite märkligt. Ej heller på "Svarten" (som f.ö. står nere på gatan på tillfälligt besök = härlig helg för KK... ).

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Eyeball
    Tack, det va lite detta jag va ute efter...
    fixar man skyltar och papper via vägverket eller?

    öl och sprit e ju en bonus på vägen
    Hej,

    Om du kör hem bilen på tyska exportplåtar så måste du antingen be handlaren fixa dessa eller förbereda dig på några timmars väntan hos tyska motsvarigheten till Vägverket, Strassenzulassungsamt. Endast öppet vardagar...

    När du kommer hem bokar du bara tid för Registreringsbesiktning hos SBP, åker dit med bilen och ditt tyska Fahrzeugbrief (registreringsbevis). Det kostar väl runt 1900 kr har jag för mig. Sedan kommer skyltar och inbetalningskort på dem från Vägverket (120 kr). Sedan tillkommer Skrotningspremie 1500 kr.

    Jag har tagit hem båda mina senaste bilar på lastbil och har då fått dribbla lite för att kunna köra dem till SBP utan skyltar. Men en svart 9000 Aero ser grymt cool ut utan skyltar. Lite gangsta-varning på det...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 377
    Tjenare

    KK
    Kul och se att du är här igen. Jag kanske var lite otydlig innan. Allt det pratades om var priset på premien. Sen kanske villkoren inte är riktigt samma.

    Volkoren är inte heller samma för Saabs Good Will åtagande. Då tänker jag främst på Sid displayerna. De har inte samma regler för Svensksålda bilar som importerade.

    Roligt att veta var att min lokala Saab handlare gärna bytte in en Importbil fast de värderade den 10% lägre mot om den varit Svensksåld. Det innebär att de börjar släppa lite på sina forna uttalanden. Från början skulle man ju inte ens kunna byta in sin Importerade bil på en märkeshandlare. Knappt att de ville ta in dem på verkstan.

    Men jag får alltid kanonsevice dit jag går med mina bilar. Både på Autoverkstaden i Karlshamn och Bilmekano i Asarum.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    KK
    Kul och se att du är här igen. Jag kanske var lite otydlig innan. Allt det pratades om var priset på premien. Sen kanske villkoren inte är riktigt samma.

    Volkoren är inte heller samma för Saabs Good Will åtagande. Då tänker jag främst på Sid displayerna. De har inte samma regler för Svensksålda bilar som importerade.
    Tjena,

    Jo, hemma igen, även om solbrännan börjar blekna lite. Bättrar på den med gäddfiske på helgerna och promenader med dottern på dagarna dock...

    Har inte behövt testa det där med goodwill-garantier, eftersom min fabriksgaranti gick ut så sent som slutet av november. Jag räknar med att min "bad ass customer will"-garanti kommer att rädda mig om något skulle gå fel...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. 95 import
    Av kalel i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 20:23
  2. USA-import,
    Av Mr. Laine i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 10:01
  3. usa import
    Av mansan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 13:53
  4. import ? ?
    Av smart_core i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •