nån som vet om det e svårt att importera bilar, tänkte om det e mycket krångel med papper och så...
//eyeball
nån som vet om det e svårt att importera bilar, tänkte om det e mycket krångel med papper och så...
//eyeball
Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
9000 Aero -96, steg4
Husqvarna 449TE -11
jag har bara importerat hoj, men det var riktigt smidigt, fördelen är ju att man kan ta dom på släp smidigare än en bil.... men när den var i sverige så var det bara att ta genom besiktning och vänta på skyltar...
Titta på
http://www.autopower.se/
De har en bra importguide
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
värt att tänka på är att försäkringen på import bilar är dyrare...
Audi S6 -02
Seat Ibiza 1.4 sport -07
Det att försäkringen är dyrare har jag aldrig drabbats hos så länge man kört svenska importerade bilar och försäkrat hos länsförsäkringar.
Massa saab turbo på gården
STCS#1409
De ska tydligen inte vara det, det var någonstans jag läste om hur det var. Dock så har de andra krav på importerade bilar, som imobilizer etc.Ursprungligen postat av Cervantes
Importerade bilar försäkras likadant som alla andra... annars strider det mot EU-reglerUrsprungligen postat av Cervantes
Så sa mitt försäkringsbolag.
Mvh Cal
BRUKARN
Det är inte farten som dödar, det är smällen. Eller som vi cowboys säger: ”it’s not the fart that kills, it´s the smell"
Hm? Nu känner jag mig lite lurad?Ursprungligen postat av -Cal-
Salusansvar la på ca1000pix för att bilen var import...får dom göra så?
mvh
farsan jobbar på länsförsäkringar, och enligt han så är det dyrare med importerade bilar..han har en själv nämligen..
Verkar som alla får olika uppgifter varje gång, de billigare importrade bilarna som ej uppgår till max 100000:- ungefär har det aldrig varit någon skillnad för mej.
Massa saab turbo på gården
STCS#1409
Jag har inte heller drabbats nämnvärt av att bilarna varit importerade.
Min första cabbe var det lite bekymmer med, det skall erkännas. Men det var också för 5 år tillbaka ...
Personligen tror de flesta försäkringsbolag tvingats ändra sin tidigare eventuella hårda policy gentemot importbilar eftersom import blivit så vanligt förekommande.
Idag är andelen importbilar helt enkelt så betydande att det vore idiotiskt att "stänga ute" dem med särskilda krav eller högre avgifter.
Det kan bara gå på två sätt. Antingen blir importbilar iskalla att äga.
Eller så blir just det bolag som särbehandlar importbilar negativt helt ointressant.
Och hittills har intresset för importbilar gått spikrakt uppåt, även om det nu verkar plana ut en aning (Allt enligt siffror från BilSweden).
Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
Professionell räksmugglare
haft både en smart och en volvo import och båda gångerna har jag fått högre premie pga import
Audi S6 -02
Seat Ibiza 1.4 sport -07
Tjenare
Nu börjas det igen.
Länsförsäkringar gör INGEN skillnad på om bilen är importerad eller ej. Däremot har de mer krav på en importbil.
Om en Saab eller Volvo är värd mer än 100 000:- så ska bilen rutmärkas. Kostnad ca 100:- Om samma bilar är värderade till MER än 150 000:- så ska även ett godkänt larm/startspärr monteras. Orginal larm typ 9-5 godkänns om man tar med ett startspärrsintyg från din lokala Saabhandlare. Vilket är en omproggning av nycklarna till bilen.
För resterande märken gäller det 100 000:- som gräns sedan så blir det montering av larm och rutmärkning.
Jag har kört flertalet importbilar och det hade gjort ingen skillnad om bilarna varit svensksålda eller ej.
Sen hör det till att de får inte ha det som ursäkt att bilen är importerad då det strider mot reglerna inom EU. Att de sedan gör det är en annan femma och då väljer man det bolag som inte gör någon skillnad.
Eller räknar man in det i kalkylen av vad man tjänar på det ev köpet.
Mvh Johan S 264
Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
900:a Aero -89
undra vad det är för "speciellt" med importbilar??
ta en saab som e såld i tyskland och en som e såld i sverige, båda har ju rullat av samma lina... bilen ser väl lika ut, bara att den e såld i olika länder, konstigt detta tycker jag!
Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
9000 Aero -96, steg4
Husqvarna 449TE -11
Hej,
Eyeball>
Var nere i tyskland förra veckan och hämtade hem en Nissan kombi.
Fördel om du förbereder dig på vilka papper som måste ordnas, så du vet innan du står där nere.
Röd exportskylt ska ordnas och papper, i Stade där vi var låg bägge kontoren brevid varnandra.
Svårigheterna då,
Att hitta till bilhandlaren, bra karta/gps underlättar.
Kika på max 2 bilar/dag.
Tag god tid på dig.
Leta inte efter den billigaste bilen, det är som i Sverige att den billigaste inte är i det bästa skicket.
Sedan fundering om bilarna i "öst"-tyskland att det inte var i det bästa skicket, om jag åker ned igen så håller jag nog mig i "väst"tyskland, bara en reflektion.
Sedan är öl/sprit prisvärt att handla med sig hem...
mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Ursprungligen postat av Johan S
Tack, det va lite detta jag va ute efter...
fixar man skyltar och papper via vägverket eller?
öl och sprit e ju en bonus på vägen
Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
9000 Aero -96, steg4
Husqvarna 449TE -11
Hej,Ursprungligen postat av Sonesson
En skillnad är faktiskt en högre självrisk på maskinskada, 5000 kr, som tillkommer på importbilar hos Länsförsäkringar.
Jag har inte haft tid än, men jag har tänkt snickra ihop en anmälan (mot samtliga svenska försäkringsbolag) till EU:s Konkurrensdirektorat. Har även talat med Konsumenternas Försäkringsbyrå i Sverige om detta och tydligen ligger ärendet "för utredning" hos Näringsdepartementet.
På min bil har Länsförsäkringar ej krävt vare sig märkning eller omkodning av nycklar, vilket jag finner lite märkligt. Ej heller på "Svarten" (som f.ö. står nere på gatan på tillfälligt besök = härlig helg för KK... ).
mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Hej,Ursprungligen postat av Eyeball
Om du kör hem bilen på tyska exportplåtar så måste du antingen be handlaren fixa dessa eller förbereda dig på några timmars väntan hos tyska motsvarigheten till Vägverket, Strassenzulassungsamt. Endast öppet vardagar...
När du kommer hem bokar du bara tid för Registreringsbesiktning hos SBP, åker dit med bilen och ditt tyska Fahrzeugbrief (registreringsbevis). Det kostar väl runt 1900 kr har jag för mig. Sedan kommer skyltar och inbetalningskort på dem från Vägverket (120 kr). Sedan tillkommer Skrotningspremie 1500 kr.
Jag har tagit hem båda mina senaste bilar på lastbil och har då fått dribbla lite för att kunna köra dem till SBP utan skyltar. Men en svart 9000 Aero ser grymt cool ut utan skyltar. Lite gangsta-varning på det...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Tjenare
KK
Kul och se att du är här igen. Jag kanske var lite otydlig innan. Allt det pratades om var priset på premien. Sen kanske villkoren inte är riktigt samma.
Volkoren är inte heller samma för Saabs Good Will åtagande. Då tänker jag främst på Sid displayerna. De har inte samma regler för Svensksålda bilar som importerade.
Roligt att veta var att min lokala Saab handlare gärna bytte in en Importbil fast de värderade den 10% lägre mot om den varit Svensksåld. Det innebär att de börjar släppa lite på sina forna uttalanden. Från början skulle man ju inte ens kunna byta in sin Importerade bil på en märkeshandlare. Knappt att de ville ta in dem på verkstan.
Men jag får alltid kanonsevice dit jag går med mina bilar. Både på Autoverkstaden i Karlshamn och Bilmekano i Asarum.
Mvh Johan S 264
Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
900:a Aero -89
Tjena,Ursprungligen postat av Sonesson
Jo, hemma igen, även om solbrännan börjar blekna lite. Bättrar på den med gäddfiske på helgerna och promenader med dottern på dagarna dock...
Har inte behövt testa det där med goodwill-garantier, eftersom min fabriksgaranti gick ut så sent som slutet av november. Jag räknar med att min "bad ass customer will"-garanti kommer att rädda mig om något skulle gå fel...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.