Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ryker i motor rummet

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Mora
    Inlägg
    12

    Ryker i motor rummet

    Hjälp! Startade saaben 9-5 -98 efter att ha lastat ur grejer i lägenheten och då började det låta konsigt i motorn, ljudet följde med motorvarvet och det luktade konsigt.Körde ut bilen till p-platsen, på vägen dit försvann ljudet lite. Öppnade motorhuven när bilen var igång och då rykte det från högersidan från förarplatsen sett, luktade lite åt bränt gummi hållet. Så fort jag stängde av motorn slutade det att ryka men bak i avgasröret kom det lite rök, nån som vet vad det kan vara

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Ryker i motor rummet

    Låter lustigt att det följde med avgasröret. Men annars när du säger att det luktar bränt, följer motorns varvtal och högersidan så är det första som slår mig att det kan vara multiremmen som slirar. Någon annan får gärna bekräfta min teori

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Mora
    Inlägg
    12

    Re: Ryker i motor rummet

    Glömde berätta att det ibland har låtit konstigt när jag vridit på ratten, också ett ljud som följde motorns varvtal

  4. #4

    Re: Ryker i motor rummet

    Servopumpen som havererat?
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    10

    Ryker i motor rummet

    Låter som om lagret till spännrullen gett upp... Då står rullen i princip still och multiremmen slirar över, då luktar det bränt gummi och ryker! Been there done that...

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Ryker i motor rummet

    Citat Ursprungligen postat av arhne
    Låter som om lagret till spännrullen gett upp... Då står rullen i princip still och multiremmen slirar över, då luktar det bränt gummi och ryker! Been there done that...

    Om så är fallet, byt illa kvickt!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Mora
    Inlägg
    12

    Re: Ryker i motor rummet

    Det verkar vara just det felet, bogserade bilen till en bilmek i går då jag ej har möjlighet att åtgärda felet själv och när jag ringde han idag och berättade om bilen så sa han "typiskt saab". Tack för er hjälp

  8. #8
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Ryker i motor rummet

    Citat Ursprungligen postat av tottobas
    Det verkar vara just det felet, bogserade bilen till en bilmek i går då jag ej har möjlighet att åtgärda felet själv och när jag ringde han idag och berättade om bilen så sa han "typiskt saab". Tack för er hjälp
    Ja för det är bara på saabar som kullagrade hjul utan någon som helst smörjning väljer att gå sönder efter tusentals mil

Liknande ämnen

  1. ljud från motor rummet!!
    Av 900s grå i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •