Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

  1. #1

    Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Någon som har varit ut för det problemet, tillsatsvärmaren har gått igång som vanligt då man har startat men då jag har kört ca 3-4 mil så försvinner symbolen i instrumentet och värmaren går inte så tempen sjunker till 1/4 gradering (vet inte om den sjunker mera då jag är framme på jobbet) och om jag slår av bilen och startar om så kommer symbolen tillbaka.
    kör jag park.läge så går den sina 20 min felfritt och yttertemp mätare visar samma -18-20 grader så den flippar inte ur och visar + grader.

    Har varit in hos en meca verkstad och han kopplade upp men fick inga felkoder på värmaren. Vad felar?

  2. #2

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Hej.

    Enda gången jag vet att symbolen slocknat då det varit så kallt som du beskriver är när tankmätaren varnar för låg bränslenivå. Då skall symbolen slockna.

    mvh
    loca

  3. #3

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Ja det kan jag förstå för att man inte ska köra slut på diesel.
    Men för mig uppstår det även då jag hade ca 1/2 tank, ska köra ett tag till och se vad som händer, nu har jag tankat fullt så ska se vad som händer då.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Citat Ursprungligen postat av easyraider
    Har varit in hos en meca verkstad och han kopplade upp men fick inga felkoder på värmaren. Vad felar?
    Vet inte vad Meca-verkstaden använder men det krävs Tech-2 för att se felkoder från värmaren, vanlig felkodsläsare duger inte.

  5. #5

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Det han hade var en trådlös anslutning förmodligen blåtand? som det stod waeco el wabco på och ett bosch på terminal vagnen och han hade då värmare/flik som programvara som han kunde trycka på, men det kan hända att det inte funkar utan måste vara Tech-2.
    Jag frågade om han kunde se någon logg med parametrar på vad den gör men det hade han ingen p-vara för sade han.

  6. #6

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Vet inte hur det är på saab men på vw med gamla eberspächer så måste man först starta värmaren innan msn försöker läsa felkoder, annars får man ingen kontakt med värmaren. Säkert lika på Saab för Eberspächer är ju inte kända för att va dom som har nå nytänkande.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  7. #7

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Hej

    Jag hade liknande problem på min -07....bytte styrenheten och efter det inga problem....

  8. #8

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Brhöver man para ihop styrenheten med bilen (programera) eller är den bara att byta?

  9. #9

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Hej.
    Styrenheten är Saab specifik. Hella tillverkar den. Behöver ej programmeras. Kostade för ett år sedan 3500kr på Saab.

    Mvh
    loca

  10. #10

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    sitter styrenheten på dieselvärmaren eller någonstans i bilen?
    har provat ett tag nu och den gör det uteslutsnde då det är kallt -15-20 grader och neråt.
    men den kanske behöver en service då den har gått nästan 10000mil

  11. #11

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Hej
    Ja styrenheten sitter på värmaren, den sitter monterad med 4st skruvar på ena gaveln.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  12. #12

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Okej. ska titta om man ser något kontaktdon och prova spraya om det kan vara oxid där.
    Är ju billigast att prova det först förrän man åker till verkstad.
    Verkar ganska trångt till där den sitter på torpeden.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson
    Hej.
    Styrenheten är Saab specifik. Hella tillverkar den. Behöver ej programmeras. Kostade för ett år sedan 3500kr på Saab.

    Mvh

    Måste ha Tech2 för att "lägga till" styrdon för korrekt funktion.
    Hinner inte med allt.....

  14. #14

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Ok. Då hade jag tur när jag monterade min nya.Funkade klockrent utan programmering. Det var dock kpl värmare.
    Mvh
    loca

  15. #15

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Okej så då går det inte bara att byta styrdonet utan det måste paras ihop med bilen
    med tech 2?
    Var idag på service+ felsökning av värmaren och det var 2 felkoder B0449 , B0484 en på styrenheten och den andra på "strumpan" och fick en offert på 7900:- för att fixa värmaren.
    styrdonet 5600:-

    En fundering då nu Saab inte finns som tillverkare finns det inte att få tag i tech 2
    då kan det väl inte vara låst till saab rättigheter.

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Såg den här för några dagar sedan

    http://www.blocket.se/stockholm/Styrenh ... ?ca=20&w=3


    http://www.innosund.com

    http://innosund.com/content/view/17/52/

    Vi lagar:
    Eberspächer styrdon D4W, D5W m.fl. fast pris 2400 kr/ enhet + returfrakt.


    Ni når oss på mail.

    ecu@innosund.se

    Telefontid 09:00 - 16:00



    Tel: 0643-445100

    Adressen ni skickar till är:

    Innosund
    Myrviksvägen 20
    83024 Oviken
    (Jämtland)
    Kanske kan va nått att kolla upp?

  17. #17

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Tack för tipset ska kolla upp det, hade pixelfel i min förra saab och om jag minns rätt så skulle saab ha ca 4.500:- och hittade en firma som repade med garanti för ca 1000:- så det lönar sig att söka.

  18. #18

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Vad är det Saab benämner "strumpan" är det pos.16 som ebersp. benämner stiftsil som sitter på stuts = bränslerör och som glödstiftet sitter i.
    Går det inte att bifoga en sprängskiss på värmaren?


    Då till en ny fråga,har försökt lossa värmaren och vika ut den för att komma åt styrenheten och lossat kablar avgasrör m,m och långa 6mm skruven som går genom värmaren som jag sett på sprängskiss så är den bara hakat på 2 hakar och skruven men den sitter fast finns det någon mera fästpunkt? vågar inte bryta så hårt så något går sönder ifall jag missat någon skruv. Taksam för snabbt svar då jag skulle behöva få iväg den till veckan för rep.

  19. #19

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    En fundering till, om man kör med bilen och den inte kommer upp i normal motortemp
    kan det slamma igen nåt typ partikelfilter så man åker på byta det om man fortsätter köra då värmaren inte funkar alltid.
    Vill minnas att jag läst på forumet om ett filter som rengör sig själv på avgas renings sidan.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08

    Citat Ursprungligen postat av easyraider
    En fundering till, om man kör med bilen och den inte kommer upp i normal motortemp
    kan det slamma igen nåt typ partikelfilter så man åker på byta det om man fortsätter köra då värmaren inte funkar alltid.
    Vill minnas att jag läst på forumet om ett filter som rengör sig själv på avgas renings sidan.

    Motorn måste upp i rätt temp för att kunna göra regenereringen.

    Vilket innebär att värmaren måste funka, speciellt vintertid.

    Partikelfilter kostar runt 6k + byte.
    Hinner inte med allt.....

Liknande ämnen

  1. Hur fungerar dieselvärmare/tillsatsvärmare NG9-3 TTiD
    Av blomquist_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-12-16, 14:43
  2. Fråga om tillsatsvärmare
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 12:08
  3. Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion
    Av magnisson i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 20:44
  4. OG9-3 diesel Tillsatsvärmare diagnos via techII?
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •