Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    482

    Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Har funderat på en sak ganska länge.
    Man har använt gt17 agget sedan 9-5 kom, dvs 1998.
    Det måste ju ganska snabbt ha kommit fram att detta agget inte håller måttet.
    Jämför med Mitsubishi snurran.

    Varför bytte inte Saab turboagg till ex något likvärdigt med gt17? Tex Mit 13t?
    De fick ju byta tusentals på garantin. Ändå hängde det med i 8 år.

    Hade det blivit en för stor kostnad?

    Finns säkert bra svar och jag vill gärna höra dem

    MVH
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    11937

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    "faster, better, cheaper" är uttrycket du söker efter...

    Någon på saab lär ha räknat på saken, alltså vad det kostar att ersätta GT17 och kommit fram till att det blivit för dyrt (ändring i motorstyrning och kringliggande hårdvara men framförallt de omfattande motortester som krävs innan man våga släppa ut det till marknaden) jämfört med den kostnad man tar för garantiärenden och image. Och så våldsamt många garantiärenden kan det nog inte ha varit, en GT17 verkar ju hålla ca 15000 mil om man kör som folk....

    Tänk också på att saab under hela 2000-talet ägdes av spara-spara-spara-GMs som förutom att snåla som f-n på utveckling (kolla hur sen ng9-5 blev) säkerligen inte ville lägga ut pengar på att förbättringsåtgärder som inte var akuta. Kort sagt: Har man något som fungerar hyggligt är det inte värt att förbättra det, även om det går.

    Man kan ju jämföra med oilsludgeproblematiken som man faktiskt gjorde något åt. Antagligen för att garantiärende- och imagekostnaderna blev högre där...

    Detta är givetvis mina alldeles egna spekulationer och inte något med fakta bakom!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    482

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Jag förstår vad du menar absolut, men bör inte Saab ringt upp Garrett och talat om för dem att aggen inte håller måttet som Saab trodde och att de får styra upp saken. Kanske väljer den potentielle köparen annat bilmärke då man blir uppskrämd och tror att det första som kommer hända då de köpt en Saab är att turbon kommer rasa, med många tusenlappar i rep.kostnader..
    Ofta hör jag, och hörde när jag själv skulle till att köpa en 9-5 "på de där saabarna rasar turbon ganska snabbt" eller "du kan boka tid för turbobyte med detsamma" eller "köp ingen saab 9-5, oljeproblem och turboproblem".

    Verkar vara allmänt känt att Saab 9-5 dras med många turbohaverier..
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 943
    Medlem#
    Dolt

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    När det ändå spekuleras: GM har genom åren haft samarbetsprojekt med Garretts olika ägare så det ligger väl nära till hands att tro att ett amerikansk bilbolag köpt turbos från ett amerikanskt turboföretag då de fått bra pris vid ett "gruppköp". Inte grävt speciellt djupt i det hela men det är väl inte osannolikt att de olika bolagen äger aktier i varandra och att folk i ena styrelsen är "du" med personer i den andra. Garrets turbos är något man haft "i hyllan" och var kanske det som gällde för motortypen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Visst ville väl Saab ha ett rykte om sig att bilarna fungerade många 1000 mil utan problem, men frågan är hur många nybilsköpare som tvekade att köpa bilen för att turbon kanske skulle lägga ner 5-6 år senare efter 12000 mil?

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    Kanske väljer den potentielle köparen annat bilmärke då man blir uppskrämd och tror att det första som kommer hända då de köpt en Saab är att turbon kommer rasa, med många tusenlappar i rep.kostnader..
    Förmodligen rör det sig om andra, tredje eller kanske fjräde ägaren av bilen då. Indirekt andrahandsvärdet såklart roll, men om det dröjde 5-6 år innan det här uppdagades så hade Saab en bil som ändå var dags att byta ut några år senare och frågan är om det hade varit lönsamt att byta turbo i motorn i detta läge.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    Har funderat på en sak ganska länge.
    Man har använt gt17 agget sedan 9-5 kom, dvs 1998.
    Det måste ju ganska snabbt ha kommit fram att detta agget inte håller måttet.
    Jämför med Mitsubishi snurran.

    Varför bytte inte Saab turboagg till ex något likvärdigt med gt17? Tex Mit 13t?
    De fick ju byta tusentals på garantin. Ändå hängde det med i 8 år.

    Hade det blivit en för stor kostnad?

    Finns säkert bra svar och jag vill gärna höra dem

    MVH
    Bytte man turbo 2006???

    Det nog ses som ett misstag så här i efterhand. Med facit i hand hade Saab aldrig tänkt tanken att montera GT17. En bättre turbo hade nog inte kostat särskilt mycket extra.

    Men förändringar är dyra och man insåg väl helt enkelt problemet alldeles för sent. Dessutom var ju tanken att 9-5 skulle läggas ned mycket tidigare. Så när problemen kom i dagen 04-05 ansåg man kanske inte att det var värt att plöja ned mer pengar i konstruktionen.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 894

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    är det verkligen turbon som är boven i dramat då? Med normala serviceintervaller så lär den nog med all säkerhet ha hållit hur bra som helst.
    Det finns med all säkerhet papper från tillverkaren hur servicen ska vara utformad för maximal livslängd men det var ju populärt med longlifeservice där så det vart ju som det vart.....

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    621
    Medlem#
    5772

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Då tycker jag problemet med pixelbortfall på displayerna var märkligare att det i princip aldrig åtgärdades helt fören efter og9-5's sista "Facelift" Undrar hur många og9-5 och og9-3 som fått SID eller både SID och ACC paneler utbytta. Fast de verkar ha haft en tendens att börja krångla först efter alla garantier löpt ut.

    Annars är ju turbo problemet spännande, kör själv B205E med GT1752...

  9. #9

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    är det verkligen turbon som är boven i dramat då? Med normala serviceintervaller så lär den nog med all säkerhet ha hållit hur bra som helst.
    Min gamla 9-5:a 2,3t -99 med steg 1 går fortfarande med originalturbo. Jag bytte olja var 1000:e mil och sålde den efter 18000 mil. Inte ett spår av oil sludge i den motorn.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    482

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Jag tänker byta olja var 500e mil (vår/höst) så får vi se hur länge den håller.
    Kör dock med steg1 så den slits snabbare ändå.
    Tänker iofs byta till aero snurra då den väl pajjar. Hoppas dock att det går nåt år till.

    SID pixel problematiken är ja, ett annat irriterat problem Saab hade kunnat fixa..
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 943
    Medlem#
    Dolt

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    SID pixel problematiken är ja, ett annat irriterat problem Saab hade kunnat fixa..
    Du tror väl knappast att Saab bad leverantörerna/tillverkarna konstruera displayer med dåliga flatkablar och efter det sa till dom att fortsätta tillverka enheter som krånglar i all framtid? Därefter lutade sig tillbaka, tog alla kostnader för SID-byten och skickade tackbrev till leverantören för väl utfört arbete?

    Saab hade åtskilligt med anställda vars enda uppgift var att återkoppla till leverantörerna och få dessa att leverera rätt kvalité, i rätt mängd och vid rätt tillfälle.

    Nåväl. Jag har lödat några SID:ar och förstår vad du menar. Visst hade det varit trevligt om allt alltid fungerade perfekt och aldrig krånglade...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    är det verkligen turbon som är boven i dramat då? Med normala serviceintervaller så lär den nog med all säkerhet ha hållit hur bra som helst.
    Min gamla 9-5:a 2,3t -99 med steg 1 går fortfarande med originalturbo. Jag bytte olja var 1000:e mil och sålde den efter 18000 mil. Inte ett spår av oil sludge i den motorn.
    Fast andra turbobilar klarar ju intervall på 2-3000 mil med betydligt längre hållbarhet. Jag har en kompis som har en gammal V40 som gått snart 30 000 mil med originalturbo och föreskrivna serviceintervall.

  13. #13

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Fast andra turbobilar klarar ju intervall på 2-3000 mil med betydligt längre hållbarhet. Jag har en kompis som har en gammal V40 som gått snart 30 000 mil med originalturbo och föreskrivna serviceintervall.
    Visst, men frågan var om det är turbon som Saab använde som var dålig eller om något annat förstör dem. Tidiga 9-5 har problem med att oljan slits i förtid, så om oljan byts oftare och resultatet blir att turbon överlever så kanske det inte var turbon som var dålig.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 216

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Att GT17 bara satt på lättryckare som inte anstränger turbon fullt lika mycket och det ändå går sönder talar sitt tydliga språk tycker jag.
    Visst, fiskör man bilen kanske den håller ändå men det ÄR en rutten turbo!

    Den kommer inte i närheten av den robusthet som gamla t25hade. För att inte tala om TD04...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Att GT17 bara satt på lättryckare som inte anstränger turbon fullt lika mycket och det ändå går sönder talar sitt tydliga språk tycker jag.
    Visst, fiskör man bilen kanske den håller ändå men det ÄR en rutten turbo!
    Jag körde min med under 10 års tid med mer effekt och vridmoment än Aero-motorn utan problem med turbon. Jag skötte service och undvek hög belastning till motorn var varm. Det är bara dåliga hantverkare som skyller på verktygen ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Jag har aldrig haft uppfattningen att turbon är problemet utan oilsludgen och att folk kör omkring med för lite olja hela tiden, och för länge med dålig olja. Visst finns det ett antal GT aggregat som rullat skitlänge i bilar som är väl skötta? Det är nog därför det aldrig byttes ut av Saab, på en välskött bil så behövdes det inte. Mitsusnurran är ju tåligare och överlever oljeproblemet mkt längre, men att därför byta bort GTn är ju som att fixa symptomen och inte grundorsaken.

    På farsan bil höl turbo ca 16k mil, den gick konstant med för lite olja, hade inte senaste vevhusventen och kördes bara korta sträckor nästan. Långmil, välservad mm så hade den Turbon rullat fint än gissar jag.
    MEDLEM 7032.

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 384
    Medlem#
    6935

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Visst finns det ett antal GT aggregat som rullat skitlänge i bilar som är väl skötta? Det är nog därför det aldrig byttes ut av Saab, på en välskött bil så behövdes det inte.
    Min 9-5 har passerat 19.900 mil nu med original GT17. Inga tendenser på att ge upp än så länge.
    Men även om min nu faktiskt verkar hålla bra så tror jag nog ändå att GT17 är överrepresenterade vad gäller haverier. Det kanske inte är en jättekass turbo, men den är inget under av hållfasthet och detta i kombination med dålig service/oilsludge gör att dom havererar ideligen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    567

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Allt är relativt.

    GT17 = Ganska bra och hyfsat hållbara med korrekt vevhusvent, rätt olja och rätt bytesintervall

    TD04 = Extremt bra, håller hyfsat även om den missköts och påfrestas mer än GT17.


    Bara för att GT17 håller sämre än TD04 så innebär det inte per automatik att den är sopig. I en annan bil med korrekt vevhusvent. från början skulle knappast folk reagera på den.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    301

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag har aldrig haft uppfattningen att turbon är problemet utan oilsludgen och att folk kör omkring med för lite olja hela tiden, och för länge med dålig olja.
    Bra skrivet, 9-5orna gillar ju att dricka olja så man bör kolla en gång i veckan, min Aero -04 dricker 1-1.5 på 1000mil ingen oljerök eller liknande.

    Tänk då dom som kör sin 9-5:a efter longlife intervallet utan att fylla på.....
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Varför fortsatte Saab anv Garrett 1752?

    Citat Ursprungligen postat av CPBBK84
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag har aldrig haft uppfattningen att turbon är problemet utan oilsludgen och att folk kör omkring med för lite olja hela tiden, och för länge med dålig olja.
    Bra skrivet, 9-5orna gillar ju att dricka olja så man bör kolla en gång i veckan, min Aero -04 dricker 1-1.5 på 1000mil ingen oljerök eller liknande.

    Tänk då dom som kör sin 9-5:a efter longlife intervallet utan att fylla på.....
    Å andra sidan klarar ju andra bilar långa intervall utmärkt och även 9-5 med TD04. Det tyder ju på att GT17 är skit.

Liknande ämnen

  1. Frågor om garrett Garrett T04E turbo
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 14:52
  2. Garrett TB2529 vs Garrett TB2531 vad skiljer?
    Av Nemesis_saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 19:59
  3. Ac´n Uppförde sig konstigt men fortsatte sedan?
    Av DanneJ87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 17:59
  4. Skillnad mellan Garrett TB2531 och Garrett TB25
    Av AbbeXXX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •