Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

  1. #1

    Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    elen funkar men motorn vill inte snurra runt den har bara stått ett par timmar ute efter körning känns inte vidare tryggt måste jag säga..Någon som har upplevt något liknande?

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    Jag har upplevt något liknande. Då var det dags att byta batteri. 9-5 är känsliga på trötta batterier.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3

    Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    men efter 3000 mil ..startade din sedan då i riktig kyla efter batteribytet? batterispänning mellan 8-9 volt enligt instrumentet i bilen..Men hur har det kunnat bli så här den startade ju i morse utan problem och då hade den ju stå många timmar längre

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    Hade samma fenomen på min 9-3 -08, batteriet lade av utan förvarning. Efter byte gick bilen som vanligt igen.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    Citat Ursprungligen postat av janke11
    batterispänning mellan 8-9 volt enligt instrumentet i bilen..
    Då är ju saken biff: kasst batteri. Inte en chans att startmotorn orkar dra runt med den låga spänningen.

    Det är alltid kyla som tar knäcken på batterier...

  6. #6

    Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    ja köper väl ett batteri imorgon då det finns två varienter ett på 72 amp och ett dyrare på 82 amp är det bättre att satsa på 82 ?skiljer ca 500 kr i pris.....Men det blir ändå cykeltur till jobbet i morgonbitti i ca 20 minus fyfanken

  7. #7

    Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    Så då funkar det ett nytt batteri och jag fick även en ny bil ..Har haft lite problem sen jag köpte den att motorkaraktären har vart lite burdus har fått motorstopp då o då när jag legat på ettan eller tvåan .Nu vart motorgången silkeslen tickar fint o jämt på tomgången . Med gamla batteriet låg den på 12 volt när jag körde nu pendlar den mellan 14,4 o 15 volt med det nya batteriet .Fick ett nytt batteri på garantin Björkmans bil Hallstahammar det var ju bussigt kostade ändå 1800 kr 80 hn

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    Skönt att det löste sig. Blir lite nyfiken, sitter det en inbyggd batterimätare eller menar du att du har mätt med en vanlig multimeter?

  9. #9

    Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    det finns inbyggt man kan knappa sig fram.Infon visas där flyginspirerade hastighetsmataren är

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    Citat Ursprungligen postat av janke11
    det finns inbyggt man kan knappa sig fram.Infon visas där flyginspirerade hastighetsmataren är
    Jäkla bra info att ha en volmätare i bilen! Jag kan bara inte fatta att de tog bort den default i resten utav bilarna.
    Eller har jag missat något?


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av janke11
    det finns inbyggt man kan knappa sig fram.Infon visas där flyginspirerade hastighetsmataren är
    Jäkla bra info att ha en volmätare i bilen! Jag kan bara inte fatta att de tog bort den default i resten utav bilarna.
    Eller har jag missat något?


    M.V.H.
    Du missar nog att detta gäller ng9-5?
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    Har också råkat ut för samma sak med ett nästan nytt batteri, ett ca 2mån gammalt Biltema-batteri. Bilen startade inte plötsligt en dag och mätte man med multimeter över polerna så visade den bara 8-9v. Provade att koppla på en CTEK och köra men den indikerade kortslutning/fel efter typ 5min, lär väl vart nått liknande i ditt fall.

    Fram tills att den inte startade en dag så funka det precis som vanligt och tog laddning som det skulle... Inget fel på generator eller annat i bilen heller för den delen.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Sv: Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    Citat Ursprungligen postat av janke11
    det finns inbyggt man kan knappa sig fram.Infon visas där flyginspirerade hastighetsmataren är

    Oj fräckt! Om du orkar hade det varit fint att se en bild på hur det ser ut!

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

  14. #14

    Re: Sv: Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    Citat Ursprungligen postat av pestor
    Citat Ursprungligen postat av janke11
    det finns inbyggt man kan knappa sig fram.Infon visas där flyginspirerade hastighetsmataren är

    Oj fräckt! Om du orkar hade det varit fint att se en bild på hur det ser ut!

    _
    https://lh3.googleusercontent.com/-8pxj ... -12-06+-+1

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Fram tills att den inte startade en dag så funka det precis som vanligt och tog laddning som det skulle... Inget fel på generator eller annat i bilen heller för den delen.
    Fast i jankes fall har det ju faktiskt inte fungerat som det ska...
    12 volt under körning är ju en liten larmklocka om att nåt är fel, antingen i laddsystemet eller batteriet.

  16. #16

    Re: Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Nja inte riktigt, på NG9-5 så styrs laddningen av motorstyr, och är batteriet fulladdat, så kan motorstyr låta batterispänningen gå väldigt lågt innan den låter generatorn ladda, bara för att spara bränsle och miljön.
    Tänk på att när du belastar ett ny laddat batteri riktigt hårt så kan spänningen sjunka ner mot 12-12.1V, men detta hämtar sig ganska snart igen, antingen genom egen återhämtning eller att man hjälper till med laddning.
    Därför ska man aldrig testa ett batteri förrens efter minst 4 timmar i vila, då samma effekt sker när du laddar batteriet, spänningen är alltså högre än vad laddningsstatusen är.
    ja nu verkar det funka bra ialafall när jag kör är det mellan 14-14,4 volt och när jag startar på morgonen nära 15 volt....
    Att bilen motorgång har blivit mycket bättre mjukt o fint på låga varv och den elektriska handbbromsen funkar som den skall lossar automatiskt när jag kör iväg det gjorde den inte förut..Många funktioner i bilen påverkas tydligen negativt med för dålig kontunerlig spänning det visste inte jag..Vibilägare hade ju en bil med många små mystiska elfel liknande mina som visade sin sämsta sida när det vart riktigt kallt,kanske det bara var ett dåligt orginal GM batteri

Liknande ämnen

  1. Plus och minus på högtalare? As3, H/K
    Av DumDum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 14:07
  2. Plus/Minus 9-3 2001
    Av Macaholic i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 22:40
  3. Minus en hjulbult
    Av Dyos i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 20:50
  4. Plus resp Minus på org högtalare, 9-3/9-5
    Av Weggen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 23:08
  5. Vilket är plus och minus ?
    Av Kit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 20:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •