Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: mjuk och lös slang som går in i ventilkåpan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Stora Höga
    Inlägg
    26

    mjuk och lös slang som går in i ventilkåpan

    Alla är vi barn i början.

    Jag upptäckte idag på min 9-5 2.0 SE -99 att det sitter en slang (som har fått skavmärken, av den med tydligen trasiga fästen, plastkåpan som sitter längst bak i motorrummet vid oljepåfyllningen.

    I alla fall slangen sitter misstänkt löst i ventilkåpan. dessutom känns slangen väldigt mjuk.

    Frågorna är
    Skall jag byta slangen? Kan jag i så fall göra det själv eller måste man ha specialverktyg och kunskaper? Någon som har något tips?

    Vad sjalingen är det för någon slang?
    "Många människor behöver man inte parodiera.
    Det räcker att citera dem." -- Robert Neumann

  2. #2

    Re: mjuk och lös slang som går in i ventilkåpan

    Citat Ursprungligen postat av Swamp
    I alla fall slangen sitter misstänkt löst i ventilkåpan. dessutom känns slangen väldigt mjuk.
    Den slangen är en del av vevhusventilationen och är den mjuk så ska du byta den direkt och samtidigt kontrollera om din motor har problem med oil sludge, dvs det problem som blev uppmärksammat i pressen i slutet av januari.

    Slangen är inte svår att byta, men om den slangen har påverkats så mycket att den blivit mjuk så är det stor risk att andra delar också bör bytas.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hej!

    Vad är det mer för komponenter som kan behöva bytas ? Nån närmare beskrivning av problemet ?

    /R

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Vad är det mer för komponenter som kan behöva bytas ?
    Den mjuka slangen går från ventilkåpan till oljefällan som sitter bakom motorn. Från oljefällan går en slang av samma typ till det rör som sitter skruvar på ventilkåpan på kamkedjesidan. Den slangen är med stor sannolikhet också mjuk och/eller full med koksad olja och behöver därför också bytas. Slangens anslutning till ventilkåpan måste också kontrolleras så att den lilla nippeln för den tunna slangen inte är blockerad av koksad olja. Den tunna slangen och backventilen är också lämpliga detaljer att kontrollera. Backventilen ska inte tillåta flöde från spjällhuset mot ventilkåpan.

    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Nån närmare beskrivning av problemet ?
    Hur kan någon ha missat Saabs problem med vevhusventilationen i B205- och B235-motorerna i 9-5 (1998 - 2003) och 9-3 (ca 2000 - 2003)?

    Mer information om problemet finns på min hemsida http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Tackar för den förklaringen..

    Jo, jag är väl medveten om "problemet" men jag har original ventilation från -01 och jag har inte några större problem med detta, ska klämma lite på min slang dock, men bilen ryker ingenting och drar inte speciellt mycket olja, ca 1 liter på 1500 mil och då är det mycket kortare stadskörningar på det...

    Ska kika lite på de övriga slangarna som du nämnde här ovanför dock, tackar

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Jo, jag är väl medveten om "problemet" men jag har original ventilation från -01 och jag har inte några större problem med detta, ska klämma lite på min slang dock,
    Slangarna i vevhusventilationen är märkliga. En del motorer gör slangarna mjuka och klibbiga bara efter nåra tusen mil, andra har slangar som ser ut som original. Min 9-5, t.ex, har efter 12000 mil fortfarande originalslangar i skick som nya, men så byter jag olja var 1000:e mil också. Jag misstänker starkt att sliten olja med massa föroreningar i är det som "äter" upp slangarna. Jag rekommenderar att de som hittar mjuka slangar också går igenom vevhusventilationen för att se om motorn har problem med oil sludge. Det finns också numera en ny version av vevhusventilationen -- en uppgradering till den kanske är på sin plats.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Tror att din teori angående dålig olja som käkar slangar stämmer väldigt bra. Min bil har också alltid fått täta oljebyten och har som sagt inte några speciellt stora problem..

    En polares bil däremot, shit, den slangen ÄR mjuk, drar olja rätt så duktigt etc etc, men sen så har det verkligen slarvats med oljebytena på den också....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    mm, sköter man bilen är den snäll tillbaka. Tänk dig ifall du inte ger pengar till din flickvän på ett tag, då blir dom griniga som fan. Och du måste ge dem en jävla massa för att dem skall bli nöjda igen.

    Men du bör uppgradera hela din VV, du behöver säkert byta bussningen i ventilkåpan, nippeln, backventilen, slangarna till oljefällan och oljefällan. Allt som allt en kostnad på ca 3-500kr. Men det är det värt, sen bör du göra minst ett oljebyte. Helst två, med 1-2 dagars mellanrum.

    btw, en gång när jag klämde på slangen som går från ventilkåpan, gick fingrarna rakt igenom den, blev bara som en gegga i handen. Den var ganska vissen.. När jag frågade kunden när bilen var servad sist så sa han - En gång. Bilen hade gått 12000mil.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Jo, jag är väl medveten om "problemet" men jag har original ventilation från -01 och jag har inte några större problem med detta, ska klämma lite på min slang dock,
    Slangarna i vevhusventilationen är märkliga. En del motorer gör slangarna mjuka och klibbiga bara efter nåra tusen mil, andra har slangar som ser ut som original. Min 9-5, t.ex, har efter 12000 mil fortfarande originalslangar i skick som nya, men så byter jag olja var 1000:e mil också. Jag misstänker starkt att sliten olja med massa föroreningar i är det som "äter" upp slangarna. Jag rekommenderar att de som hittar mjuka slangar också går igenom vevhusventilationen för att se om motorn har problem med oil sludge. Det finns också numera en ny version av vevhusventilationen -- en uppgradering till den kanske är på sin plats.
    Hmm, kan tyda på att det är syra som tar dem när all alkalie (oftast kalciumsulfonat enl tekniskt support på Shell) har förbrukats. Dvs högt TBN-värde (KOH) borde förbättra situationen. Men det skulle ju kunna vara någon tillsats som är (eller blir med tiden) för agressiv också, förstås. Är det någon som har mätt pH på oljan i en bil med mjuka slangar, borde vara väldigt avslöjande?

    Eller är det kanske backventilen som börjar läcka eller havererar först och får stora mängder olja (eller vissa komponenter, tänker närmast på diestrarna som ofta finns c:a 10% av i syntetolja men som slangarne inte tål i koncentrerad form) att hamna där den inte borde?

    Eller, (tänker högt), kan det vara så att man oavsiktligt lyckats få motorna att fungera som någon sorts raffineringsanläggning och att någon avkokad produkt, typ diestrar, lyckas koncenteras i slangarna?

    Någon som kan styrka eller förkasta ovanstående?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Hur mjuk får en vakuumslang vara?
    Av Brisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 19:52
  2. Slang från ventilkåpan hoppade loss
    Av asbus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-11, 21:14
  3. 9-5 aero, för mjuk?
    Av Edla i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-08-12, 01:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •