Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Motor temp konstig

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Motor temp konstig

    Hejsan jag har fått en konstig motor temp.

    Det var en dag jag skulle till jobbet och såg att motor temp låg på botten hela väga 1.2km.
    När jag väl kom in på parkeringen så stanna jag och höll motorn igång och såg hur motor tempen gick upp till kl9 drog en vända till och när jag kom ut på motorvägen sjönk tempen ner till botten till blå markeringen. Vad händer?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Motor temp konstig

    Låter som ett kasst termostat som är öppet hela tiden (alt. öppnar vid för låg temperatur).

    Att tempen går upp när du står still är logiskt: Ingen fartvind genom kylaren gör att motorn inte kyls lika mycket som när du kör.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Motor temp konstig

    ok tack för tipset ska kolla det idag. Men de är ingen skada för motorn om det har blivit så? Trasig temp alltså?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733

    Re: Motor temp konstig

    Det är givetvis alltid bra för motorn om den kommer upp i arbetstemperatur så fort som möjligt.
    Om inte annat så går bränsleförbrukningen upp mycket om motorn inte får upp värmen.
    Byt termostat.
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Motor temp konstig

    Snabb fråga. Vart sitter tempel? Saab 9-5 -02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Motor temp konstig

    Oj. Temp mätare?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Motor temp konstig

    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Oj. Temp mätare?
    På höger sida av toppen precis vid kylarslangen som går in där.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Motor temp konstig

    Observera att vi pratar om två olika saker:
    - Termostat: Ventil som öppnas/stängs beroende på temperatur och då släpper ut kylarvatten till kylaren eller inte.
    - Tempgivare: Givaren som påverkar vad tempmätaren i bilen visar.

    På din beskrivning tror jag det är termostatet som är paj, inte tempgivaren!

    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Men de är ingen skada för motorn om det har blivit så?
    En kall motor slits mycket snabbare än en varm. Att köra omkring med en kall motor förkortar med andra ord motorns livslängd.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Motor temp konstig

    Ok vart sitter den ist och är den lätt att byta lr måste man lämna in bilen tro?

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: Motor temp konstig

    Står du framför bilen så är det på baksidan av toppen till höger. Sitter lite trångt,tänk att kylarvatten rinner av. Det ser ut som en kåpa,sitter även en utmarksäng in i kåpan.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: Motor temp konstig

    Utmarksäng? Vad fan är det? Smartphones och fredags whisky är dålig kombo! Kylarslang ska det vara!

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    53

    Re: Sv: Motor temp konstig

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Utmarksäng? Vad fan är det? Smartphones och fredags whisky är dålig kombo! Kylarslang ska det vara!

    _

    Inge fel på fredags wirren inte,,,,
    mvh Uffe Iggesund.
    Saab 9-3 1,8 BP 2008
    Hyundai IX35 2011

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Motor temp konstig

    Hehe jag förstår dig. Samma på min det kanske du såg i att jag fick också ändra på stavningen Men ska kolla på det. Vad går dom på tro? Ska man till Saab lr Biltema Maptun meknomen. Samma pris på saken? Tänkte vara på den säkra sidan och köpa och byta både Tempgivaren och termostaten då kan man ju utesluta dom två iaf. Du en annan sak fast de hör EJ till ämnet men hade problem med att få igång bilen för ett tag sen och var en polare som kom hjälpte mig med startkablar och när vi försökte få igång bilen så börja det ryka ur motorrummet och det lukta bränd krets just vid generatorn startmotorn sitter väl under generatorn antar jag. Förr starta bilen under 1.0 sek enligt OpenSID nu startar den runt 1.7-2.8 och ibland blir den stendöd. är det generatorn lr startmotorn som krånglar tro? Samt second adapt visas ej längre heller vid start.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Gustafs
    Inlägg
    36

    Re: Motor temp konstig

    Kan du ha bränt en jordning? Vart satte ni startkablarna egentligen?
    Jag skulle skippat tempsensorbytet. Och vis av erfarenhet så köp en riktig termostat. Jag snålade och det var bara att byta igen.
    SAAB 9-3 Aero CAB -02 Silver

  15. #15

    Re: Motor temp konstig

    Tjena

    Första inlägg här så sorry om något blir fel...

    Kan inte låta bli att fylla på lite information kring ditt problem. Kör en 9-5, 02:a aero och har precis samma problem som du beskriver. Tänd motorlampa för ca 3 v sedan. Drog till Mekonomen Borås som direkt (m.hj.a tech2) sa P0116 -> "Byt tempgivare".

    Sagt och gjort! Bytte den, men inte f-n hjälpte det. Lampa tändes igen efter en dag. Har själv fixat Torgue och obd-läsare nu så kunde själv se att återigen var kära gamla P0116 tebax. Temperatur fortfarande seg upp vid kallstart (om den ens når kl. 9, stannar oftast vid 7 ca...), vandrar sedan mellan knappt "på grönt" till 7-8 nånting på mätaren. Läsaren under körning visar att tempen vandrar friskt mellan 65-75 någonstans. Suck! Läste då lite bl.a här om att byta termostat vilket jag gjorde! Även den köpt på Mekonomen. Men inte f-n försvann problemen! Läste då en annan tråd här där någon nämnde att "köp original, råkat ut för ny termostat från M... som inte fungerade, bytte till original och voila! -> fungerade!"

    Så, är bara lite nyfiken på hur det gått för dig. Bytt termostat, och om så är fallet, löste det dina problem, och köpte du original eller annat? (kommer själv att dra och köpa en saab-termostat idag och byta skiten).

    Oavsett ska jag återkomma med resultatet hit...

    Mvh Micke

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: Motor temp konstig

    Om man har dålig termostat så kan bilen tro att det är givaren det är fel på,termostaten är ju mekanisk så den övervakas ej av bilen.
    Köp original och se till att hålet hamnar uppåt.

    Ang. det som luktade bränt kan vara vadsomhelst,har du osis så kan likriktar bryggan gått i generatorn.

    /M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. 9-3SC 1.9TiDS -09 motor temp
    Av Ekchris i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 09:31
  2. motor går inte upp i temp!
    Av markus21 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 20:11
  3. Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T
    Av markos67 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 19:47
  4. Motor temp slår i taket
    Av pegebo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 22:28
  5. konstig motor (9-5)
    Av Oakbeach i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •