Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Har OG9-5 B308 funnits med tändkassett?

  1. #1
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Har OG9-5 B308 funnits med tändkassett?

    Som rubriken säger...

    Referens:

    viewtopic.php?f=1&t=334954

    Nu kanske TS i den tråden är ute och cyklar, men nog måste man väl veta om man har tändkassett eller inte...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?


  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Jaha. Där ser man. Det har jag aldrig ens hört talas om eller sett något om i någon tråd ö.h.t här på forumet förut. Det är ju bara dom vanliga 4-cylindriga tändkasssetterna som diskuteras.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Jodå. det sitter 2 stycken 3-pipiga tändkassetter på motorn- vilket alltså dubblar risken för problem med tändsystemet....
    På just min bil har visst båda bytts, hittills, på 21 000 mil.

    För övrigt har jag hört om någon som monterat en sådan tändkassett på en trecylindrig tvåtaktsSaab

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    För övrigt har jag hört om någon som monterat en sådan tändkassett på en trecylindrig tvåtaktsSaab
    Jag har sett den bilden, men var det på riktigt & inte bara ett practical joke?

  6. #6
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    För övrigt har jag hört om någon som monterat en sådan tändkassett på en trecylindrig tvåtaktsSaab
    Jag har sett den bilden, men var det på riktigt & inte bara ett practical joke?
    Jag har bara andrahandsinfo om det så jag vet inte. Enligt uppgift ska den dock ha passat perfekt i avståndet

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag har sett den bilden, men var det på riktigt & inte bara ett practical joke?
    Jag har bara andrahandsinfo om det så jag vet inte. Enligt uppgift ska den dock ha passat perfekt i avståndet
    Den bilen finns på riktigt, och körs på riktigt. Ägaren och bilen finns på Svenska Saabklubben

  8. #8

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Alla motorer med T7 har väl tändkassett, så även V6:an.
    Signaturlös

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Det låter ju defintivt rimligt. Andra lösningar med Trionic och separata tändspolar och IDM kom väl inte förrän med T8 på ng9-3. Jag trodde inte att 9-5 V6 hade Trionic utan något helt annat system. Liknande som på ng9-3 V6.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Jodå. det sitter 2 stycken 3-pipiga tändkassetter på motorn- vilket alltså dubblar risken för problem med tändsystemet....
    På just min bil har visst båda bytts, hittills, på 21 000 mil.

    För övrigt har jag hört om någon som monterat en sådan tändkassett på en trecylindrig tvåtaktsSaab
    Nej, det borde inte dubbla risken.
    Risken borde öka med antalet cylindrar och inte antalet kassetter, givet att det är de enskilda tändspolarna i kassetten som står för problemen.
    Hör problemet till själva kassetten så är risken dubblad.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  11. #11
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Jodå. det sitter 2 stycken 3-pipiga tändkassetter på motorn- vilket alltså dubblar risken för problem med tändsystemet....
    På just min bil har visst båda bytts, hittills, på 21 000 mil.

    För övrigt har jag hört om någon som monterat en sådan tändkassett på en trecylindrig tvåtaktsSaab
    Nej, det borde inte dubbla risken.
    Risken borde öka med antalet cylindrar och inte antalet kassetter, givet att det är de enskilda tändspolarna i kassetten som står för problemen.
    Hör problemet till själva kassetten så är risken dubblad.
    Du kan ha rätt, jag hade svårt med statistikkursen kommer jg ihåg men kvalisorten på de där dj*la kassetterna är inte bättre när de är trepipiga än när de är 4-pipiga. De kan ändå paja när som helst, var som helst. Vilket jag tycker är konstig ingenjörskonst i en bilmodell utvecklad för arktiska förhållanden....

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Vilket jag tycker är konstig ingenjörskonst i en bilmodell utvecklad för arktiska förhållanden....
    Varför tror det att det är konstruktionen det är fel på? Du tror inte att det kan vara andra saker som inte fungerar?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Vilket jag tycker är konstig ingenjörskonst i en bilmodell utvecklad för arktiska förhållanden....
    Varför tror det att det är konstruktionen det är fel på? Du tror inte att det kan vara andra saker som inte fungerar?

    M.V.H.
    Du har nog rätt det är troligtvis inte konstruktionen, utan tillverkningen. Man bör ha en extra kassett med sig i bilen. Svårt att få tag i de här 3-pipiga dock.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Trollhättan Så Klart
    Inlägg
    2

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Sen kan man ju ställa sig en annan fråga i detta ämne, Kan man byta ut kasetten och sätta dit lösa stående spolar som bla vw och volvo och senare sab bilar har och koppla om kablaget till dom så att det funkar? Det borde ju, dessa kan ju bli lite billigare än o köpa ny tändkassett!
    Dom som tycker illa om Saab har inte Kört eller ens suttit i en! Den måste upplevas! Så är det bara!

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Citat Ursprungligen postat av Perzy

    Jag har bara andrahandsinfo om det så jag vet inte. Enligt uppgift ska den dock ha passat perfekt i avståndet
    Den bilen finns på riktigt, och körs på riktigt. Ägaren och bilen finns på Svenska Saabklubben
    Den var med och körde på Kinnekulle Ring på Saabfestivalen 2007, där jag även såg installationen; den sticker ut en del på höjden.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Citat Ursprungligen postat av Masiello
    Sen kan man ju ställa sig en annan fråga i detta ämne, Kan man byta ut kasetten och sätta dit lösa stående spolar som bla vw och volvo och senare sab bilar har och koppla om kablaget till dom så att det funkar? Det borde ju, dessa kan ju bli lite billigare än o köpa ny tändkassett!
    Nu har jag ingen erfarenhet av just den 3-pipiga, men när det gäller de 4-pipiga:

    Kassetten innehåller ett komplett tändsystem, så det är inte så säkert att det blir billigare. De första DI-kassetterna 88B hade just lösa tändspolar. Och kostade 10kSEK+.

    Sedan, för de flesta blir det säkert både billigare och snabbare med kompletta kassetter om man också måste betala för verkstadsarbete - har man problem med tändsystemet kan den normalhändige ägaren (eller bärgningschaffisen - en del har t.o.m. tändkassett med sig) identifiera och byta rätt del - eftersom kontroll av DI-lukt (bränt - självmarkerande), varvräknare (rör sig - ej vevaxelgivare) och/eller test med startgas (död - ej bränsle) med god sannolikhet kan peka ut felet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Volvo har ju problem, kollegan har bytta alla tändspolar i sin V70, VW hade ju jätteproblem också och den tillverkaren av spolarna kursade pga av att det var så mkt problem, i min gamla octavia byttes två på garanti. Och Saabs kassetter håller ju ca 15-20k mil sen är det kört.... Jag tycker det ligger nära till hands att påstå att en elektronik enhet som kläms ner i en miljö som vibrerar och har en drift-temperatur på 80-90 grader INTE är den bästa lösningen, och det bekräftas ju av problemen eller? Man får leva med det bara, konstruktionen är sådan.
    MEDLEM 7032.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Volvo har ju problem, kollegan har bytta alla tändspolar i sin V70, VW hade ju jätteproblem också och den tillverkaren av spolarna kursade pga av att det var så mkt problem, i min gamla octavia byttes två på garanti. Och Saabs kassetter håller ju ca 15-20k mil sen är det kört.... Jag tycker det ligger nära till hands att påstå att en elektronik enhet som kläms ner i en miljö som vibrerar och har en drift-temperatur på 80-90 grader INTE är den bästa lösningen, och det bekräftas ju av problemen eller? Man får leva med det bara, konstruktionen är sådan.
    Jag skulle vilja travestera Churchill, "DI är det sämsta systemet i världen – om man bortser från alla andra".

    Bekymret är att om man inte stoppar dit tändsystemet ovanpå motorn så tvingas man införa andra komponenter som dels kan ge fel, försämrar prestandan och ökar kostnaden.

    Jag skulle säga tvärtom, SAABs lösning med kassetter är en av de allra bästa, eftersom man väldigt väl hanterat alla de andra problemen som kan uppstå och bara har temperaturproblem kvar att hantera. Jag läste någon (inte helt seriös, dock) artikel för några år sedan som försökte sammanfatta typiska problem på de vanligaste bilarna på marknaden från lekmannaperspektiv (via användarnas synpunkter), och det slående var att Saab var de enda som inte listade "startproblem" under rubriken "vanliga problem". DI-kassetten, eftersom den är så billig och enkel att byta, resulterar i att Saabar sällan går dåligt om det inte är mekaniska problem.

    (Driftstemperatur är i sig inget stort problem, framför allt är det ett problem som man lätt kan räkna på, ett värre problem är temperaturcyklingarna och temperaturen vid avslag är de värre problemen.)

    (Kassetterna går normalt inte sönder som du beskriver, de har utpräglat inte någon förutsägbar livslängd.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    , de har utpräglat inte någon förutsägbar livslängd.)
    Det är precis det som är det stora problemet med kasseterna - plötsligt kan kassetten dö helt utan förvarning. Just detta har gjort många bilägare stående och naturligtvis har det påverkat Saabs rykte.

    Tänk vad mycket enklare det varit om kassetten hade haft en "limp home" funktion så man tar sig vidare med begränsad prestanda och en vettig diagnosfunktion som dels tänder motorlampan men även via diagnos kan berätta vad felet är
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?

    Jo, det kan nog vara så. Med gamla hederliga tändsystem så blev ofta funktionen gradvis sämre och där det var lättare att se visuellt om det var något problem eller började se välavänt ut. Tändkablar som isoleringen började ge sig på, brytare som blev fuktiga mm. Med tändkassetten så ger det ofta upp plötsligt och utan att lämna så mycket spår efter sig.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Har OG9-5 Aero nånsin funnits som Biopower?
    Av daspunner i forum Allmänt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2021-06-22, 10:57
  2. 9000 startar inte. Funnits tecken under ca 6 mån
    Av H-M i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-20, 14:11
  3. Har det funnits en 9-5 2.0t sport-01 med 190hk orginal?
    Av saab_mike i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 00:36
  4. Har det funnits olika nyanser på bakljusen på ng900?
    Av bart112 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 22:20
  5. Har det funnits någon orginal träpanel till og 900?
    Av 900 Micke i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •